Gå til innhold

jeg utsetter.. ALT!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_bambi_*
Skrevet

Jeg utsetter absolutt alt i livet mitt. Vaske, rydde opp, betale regninger, avtaler, skaffe meg jobb, ringe folk, handle, gå ut av huset, trene, starte bedre liv.

Jeg har ingen jobb, og har da hele dagen på meg ti å gjøre alt, men jeg får ikek gjort noe som helst. Jeg får gjort mindre enn folk som jobebr og har barn liksom..

Hvordan kan jeg slutte med denne utsettelsen?? :( Det ødelegger livet mitt. Jeg hater å ha det slik, rastløs "jeg burde gjøre det, jeg burde gjøre det" gnager i hodet og på kroppen min hele tiden.

Men jeg gjør "det" aldri..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvordan kan jeg slutte med denne utsettelsen?? :( Det ødelegger livet mitt. Jeg hater å ha det slik, rastløs "jeg burde gjøre det, jeg burde gjøre det" gnager i hodet og på kroppen min hele tiden.

Men jeg gjør "det" aldri..

Uansett hvilke råd du vil få her inne, så er det KUN du som kan gjøre noe med det. Jeg tror det er første bud å erkjenne det.

Men når sant skal sies så kjenner jeg på den tiltaksløsheten det er når en ikke har noen jobb. Vertfall når tiden går og "ingen ting skjer"..

Men jeg tror det er viktig at du har hverdagslige rutiner som du fyller dagen din med. Jeg tror det er lettere å få gjort resten da.

Men som sagt, om du ikke gjør noe med det selv, så vil det jo ikke bli gjort.

Lykke til!

Gjest navnelapp
Skrevet

LAg deg ei liste over nokre mindre ting du planlegg å gjere. Begynn øverst, og kryss av når du er ferdig. Gje deg sjølv ein liten premie (ein god kopp te el.l.) når du har gjort tre ting. Det blir ofte overveldande når eit av punkta er "begynn eit betre liv". Begynn med små prosjekt, og så kan du auke på. Du får det til, veit du, du må berre ikkje gape over alt på ein gong. Ofte er grunnen til at du ikkje klarer det at du vil for mykje på ein gong. Lykke til! :klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet nøyaktig hvordan du har det. jeg har nå vært arbeidsledig i litt over et år, og jeg har aldri vært så lite produktiv innenfor husets fire vegger som jeg er nå. :sjenert:

Som ved et guds mirakel har jeg klart å faktisk få en av de jobbene jeg har søkt på, og jeg starter på mandag neste uke. Jeg har til og meg vært nødt til å flytte for å få denne jobben, noe som er veldig vanskelig når man har en tendens til å utsette ALT! Jeg utsetter handling, klesvask, dusjing, matlaging... absolutt alt som det går an å utsette.

Også jeg som har utsatt å søke på jobber til fristen er tett ved å løpe ut også :gjeiper:

Når jeg kommer meg opp om morran får jeg bedre døgnrytme, og jeg får gjort mer når jeg kommer hjem etter jobb enn hva jeg får gjort hjemme når jeg drar meg til 11, gleder meg!

Men jeg er nervøs også... uff. :redd:

Det beste rådet jeg kan gi til deg er at du søker på jobber... høres dumt ut å si det ettersom du sikkert utsetter det akkurat som jeg gjorde. Men før eller siden får du jobb, og da får du bedre døgnrytme og mer energi også :jepp:

Selg skinnet før bjørnen er skutt! Det er langt lettere å bryte forpliktelser ovenfor seg selv enn det er å bryte forpliktelser overfor andre.

Be folk hjem til deg på besøk når huset er en svinesti f.eks, da MÅ du rydde og det er ingen vei tilbake.

Gjest Gjest
Skrevet

Begynn forsiktig, men effektivt. Velg en dag i kalenderen, f.eks. førstkommende fredag.

Sett opp en liste over ting som skal gjøres den dagen. Ikke for mye, men for eksempel:

-Betale regninger

-Vaske klær

-Ta en telefon

-Handle

osv.

Kryss av etter hvert som du har gjort ting, vær effektiv når du først setter i gang og få unna alt sammen tidlig på dagen..

Da kan du nyte resten av helgen med god samvittighet.

Eller skriv opp ting som skal gjøres etter hvert som de dukker opp, så kan du gå gjennom listen når du har tid/ overskudd, og prøve å få gjort så mye du klarer av det som står der.

Skrevet

Hvis du har for lite å gjøre, ingen som forventer noe av deg, for lite å bryne hodet på og altfor mye tid, så får du ingenting gjort. Det er jo ikke uten grunn at man sier "skal du ha noe gjort så spør en som har altfor mye å gjøre".

For å komme ut av det må du rett og slett ta deg selv i nakken når det gjelder hovedtingene. Når du først har hovedbeskjeften i gang, så kommer det andre på løpende bånd og du slutter å utsette. Helt sikkert.

Men du må begynne med å finne ut hva som engasjerer deg, hjelper ikke å ha mye å gjøre hvis du ikke egentlig synes det er noe OK. Du må komme deg ut av arbeidsledigheten. Hva er det du liker å gjøre? Søk på jobb, ta kurs osv. Begynn å planlegge hyggelige ting. osv. Sett deg noen mål og forplikt deg litt ved å fortelle andre om dem, få noen til å dra deg litt i gang.

Gjest Den glade hjelper
Skrevet

Skal hjelpe deg jeg nå!

Skal faktisk ta det siste punktet ditt; Få et bedre liv.

Du skal nå få et bedre liv om en liten stund.

ER DU KLAR FOR ET BEDRE LIV?

Fortsatt klar? Kjenn at det kiler nedover i ryggraden din. Ubehagelig kiling. Dette er følelsen over alt som ikke er gjort... Den er jævlig er den ikke?

Skal jeg si deg noe?

Jeg kan love deg at jeg kan fjerne den følelsen!

Helt sant! HELT SANT!

Vil du at det skal skje nå!? PASSER DET NÅ DA!? JA! DET GJØR DET! DET HAR PASSET I FLERE UKER! NÅ ER DET TID, NÅ SKAL DU GJØRE DET!

Hold deg fast nå skjer det!:

GJØR SOM JEG SIER ! ! !

- Jeg vil at du skal gå på kjøkkenet, ta oppvasken (hånd/maskin-sette alt på plass), rydde benken, gå over skap og hyller - kast det som er ut av dato, skriv en liste over hva du må handle inn, heng denne på kjøleskapsdøra.

- Nå setter du deg foran skjermen her igjen. NEI! Ikke sjekke VG eller Youtube! Hold fokus her.

GJØR SOM JEG SIER ! ! !

- Jeg vil at du skal gå inn på soverommet ditt nå. Med mindre sengetøyet ditt er en uke gammelt, vil jeg du ta av sengetøyet ditt, krølle det sammen og legge det et sted for vask senere. Ta fram nytt og legg det på senga di. Nå skal du ta alle de skitne klærne dine og legge de med det gamle sengetøyet. Evt. rene klær skal pent inn i skapet nå. Gå på badet og finn en støvklut. Tørk støv av ALLE flater på soverommet ditt. Kast gamle blader og søppel. Vent med gulvet.

- Nå setter du deg her igjen. Hold fokus. Kjenner du hvor deilig det føles? NEINEINEI!!! Du er ikke ferdig!! Ikke tenk på det en gang!! Fem minutter pause er det samme som å gi opp. Følg med!

GJØR SOM JEG SIER ! ! !

- Hent skittentøyet. Gå på badet/vaskeriet med dette. Får du ikke alt inn, så del det opp. Gå til badet. Du skal rydde alt av greier på plass. Ta en klut igjen. Fukt denne med såpe. Vask håndtakene. Vask over bad/dusj og håndvasken. Fukt den igjen. Gå over alle overflatene. Kast alt søppel. Vask toalettskålen nå. Vent med gulvet.

- Er du her igjen allerede? Så bra! Hold fokus. Du har tatt tre rom igjen. Hovedsakelig ett rom igjen. Stua. Slapp av. Dette skal gå bra. Jeg er med deg. Det er samlet seg mye dritt der nå. Skal hjelpe deg. Kom igjen! Reis deg opp!

GJØR SOM JEG SIER ! ! !

- Gå til stua. Kanskje du allerede er her!? Begynn med bordet du sitter ved nå. Rydd alt. Kast alt søppel. Har du ikke bruk for det? Kast det. Gå til hyller og skap. Kast det du ikke bruker. Sett ting pent på plass. Er det noe som hører til et annet rom? Gå dit med det. Gå og hent en fuktig klut. Vask over alle overflater.

- Tok litt lengre tid dette? Men du er her igjen ser jeg. Bra du har vært flink. Klar for siste innsats?

GJØR SOM JEG SIER ! ! !

- Er vasken ferdig? Ja? Gå og heng den opp, sett inn evt. andre runde. Nei? Okay hør nå. Jeg vil du skal gå og hente en bøtte med varmt såpevann og mopp/klut. Nå skal du vaske gulvet. Du skal begynne på soverommet under senga. JA UNDER SENGA. Du må bøye deg. Ta godt der nede. Ta resten av rommet. Skift vann. Gå til stua. Begynn øverst i et hjørne. Sånn ja. Under sofa, stoler og tepper. Nå til kjøkkenet. Det går fort. Har du gang? Ta denne nå. Tilbake til badet nå. Kjapt over gulvet der nå. Hell ut vannet. Fink du er da! Så bra! Har du tepper? Fram med støvsugeren! Snart i mål!

- Deilig ikke sant? Nå er alt rundt deg rent.

GJØR SOM JEG SIER ! ! !

- Skriv ned hvem som må ringes. Jeg vil ha navn, hva det gjelder og nummer til personen, systematisk satt opp på en lapp ved dataen din.

GJØR SOM JEG SIER ! ! !

- I morgen skal du ringe disse en etter en.

GJØR SOM JEG SIER ! ! !

- I morgen skal du sette deg ned ved dataen igjen og søke etter stillinger du kan tenke deg å arbeide i.

- Nå har du allerede fått en betydelige høyere livskvalitet. Husk:

GJØR SOM JEG SIER ! ! !

Skrevet

*sukk* Jeg vet akkurat hvordan du har det. Jeg er en ''prokrastinatør'' av enorme proporsjoner, men med litt arbeid går det på et vis.

Det som hjalp meg noe enormt var å begynne å jobbe etter studietilværelsen. Da fikk jeg på en måte litt rutine i hverdagen og alt det andre ble mye enklere å gjøre fordi jeg ikke kunne tenke ''nei, det har jeg tid til i morgen''. Jeg merker veldig godt at jeg faller lett tilbake på gamle synder i ferier og slikt, fordi da har jeg ikke den rutinen i hverdagen som jobben min er.

Så mitt første tips er: få deg en rutine i hverdagen. Dersom du ikke kan jobbe, stå allikevel opp tidlig og ha en plan med dagen. Om du bare har ett punkt på planen din (for eksempel å gå på butikken), gjør det med en gang du står opp - gjerne før du spiser frokost så du ikke setter deg ned i sofaen og ikke kommer opp igjen. Ellers er det DU som må gjøre noe med dette. Men får du gjort bare én ting, faller ofte de andre tingene på plass av seg selv. Det vet jeg av erfaring. :nigo:

Skrevet

Kudos til den glade hjelper :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...