Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Mann34
Skrevet

Jeg er en mann på 34 år som er gift med en flott dame fra Thailand på 32 år.

Når vi er sammen så er det ingen problemer, ingen stygge blikk og heller ikke sure kommentarer.

Alle mine venner (kvinner og menn) har tatt henne i mot med åpne armer, på første besøk til Norge samt nå når vi senere giftet oss.

Vi har vært sammen i omtrent 2 år før vi gikk til skrittet og giftet oss, begge ville være så godt som råd kjent med hverandre under de forutsetningene som gjaldt.

Når hun fikk sin første arbeidstillatelse så tok det henne omtrent 1,5 måned så var hun i arbeid i barnehage.

Det som jeg blir oppgitt, trist, lei og ikke minst rasende over er noen norske kvinners oppførsel ovenfor henne.

Når hun er alene på t-banen, på vei til jobb, eller bare ute en tur så hender det at en del etnisk norske kvinner glaner på henner, måler henne opp og ned med øya og himmler med øynene - visker og tisker seg imellom og ser igjen på henne med et skikkelig ovenfra og ned blikk.

Dette opplever hun ikke fra menn, de er som oftest høflige og hyggelige. At de er noen der også som tenker "sitt" tviler jeg ikke på, men de har i alle fall vett nok til å holde det for seg selv.

Jeg er skuffet over disse norske kvinnene, gud bedre så ondskapsfulle dere kvinner kan være.

Når jeg ser og hører slike ting som dette så skjønner jeg så innmari godt hvorfor "mange" menn i Norge, møter og gifter seg med kvinner fra andre land. En del av dere norske kvinner kan være noen skikkelige "hurper".

Heldigvis så er denne gruppen kvinner særdeles liten, dog er den dessverre merkbar for de som møter disse "huldrene" som av en eller annen grunn er bitre eller hva det nå enn som ligger bak.

Tenk dere om, tenk på at deres handlinger sårer og får andre folk til å føle seg uvelkommen. Voksne folk burde holde seg for god til slik oppførsel ovenfor sine medmennesker!

Mange av kvinner og menn som kommer til Norge fra en annen kultur har dratt fra familie og venner for å starte et liv sammen med den de er glad i, ikke bare bare å slippe alt det vante og flytte til et annet land.

Ingen venner, inget nettverk, ingen familie som kan støtte opp på tøffe dager - kun pr telefon.

Til ettertanke....

Videoannonse
Annonse
Gjest Marlo
Skrevet

Flott innlegg.

Kjenner en som giftet seg med ei jente fra thailand. De var kjærester lenge før de tok det steget, og de besøkte hverandre så ofte som mulig.

Nå har hun flyttet hit til Norge etter et storslått bryllup i Thailand.

Hun sliter nå med at hun syns det er vanskelig å komme i kontakt med folk. Og enkelte mennesker er så frekke at de spør rett ut når mannen hennes hentet henne fra Thailand! Hentet henne fra Thailand? Hun er da et menneske, ikke en gjenstand og hun velger da vel selv om hun vil dra derifra eller ikke.

Det mye fordommer desverre. Opplever at folk er redde for å ta kontakt med venner jeg har som har bodd i Norge hele livet også - fordi de er redde for språkproblemer ....

Kan ikke bli annet enn oppgitt

Gjest Mann34
Skrevet
Flott innlegg.

Kjenner en som giftet seg med ei jente fra thailand. De var kjærester lenge før de tok det steget, og de besøkte hverandre så ofte som mulig.

Nå har hun flyttet hit til Norge etter et storslått bryllup i Thailand.

Hun sliter nå med at hun syns det er vanskelig å komme i kontakt med folk. Og enkelte mennesker er så frekke at de spør rett ut når mannen hennes hentet henne fra Thailand! Hentet henne fra Thailand? Hun er da et menneske, ikke en gjenstand og hun velger da vel selv om hun vil dra derifra eller ikke.

Det mye fordommer desverre. Opplever at folk er redde for å ta kontakt med venner jeg har som har bodd i Norge hele livet også - fordi de er redde for språkproblemer ....

Kan ikke bli annet enn oppgitt

Heldigvis så er mine venner såpass oppegående at de ikke er redde for andre kulturer, de aller fleste er bereiste og har dermed en annen oppfatning av kulturforskjeller.

Jeg tror at de "huldrene" som gjør dette knapt har satt sitt bein lengre en til Rimi`en på hjørnet - kan i alle fall virke slik innimellom. Kan ikke bli annet enn oppgitt over hvor lite opplyste noen kan være anno 2010 i Norge, som er et at de land i verden med beste mediedekning og bereiste i verden.

Det jeg ikke skjønner er hvorfor de gjør det, er det fordi de føler seg vel av å rakke ned på andre? Ser på seg selv som guds gave til verden? Hever seg over andre medmennesker bare fordi de har annet verdigrunnlag enn en selv? Ikke vet jeg.......

Vi hadde et lite bryllup i Norge nå, kun med min familie og nærmeste venner. Til sommeren blir det stor fest i Thailand for hennes familie, de hadde (naturligvis) ingen mulighet til å komme til Norge. Til Thailand så blir både noen fra min familie og venner med for å delta på festen, storslått tradisjonall Thai fest - blir morro :-D

Som du sier så er hun ingen gjenstand, hun er et fritt tenkende individ som kan ta egne valg. Hun har selv valgt å ta den "støyten" som det er med å reise fra familien, eneste jeg kan gjøre er å hjelpe og støtte henne så best som råd er. Sørge for at hun vet at snart skal vi på besøk til hennes familie, de første årene borte kan være tunge for mange. Etterhvert som man blir mer etablert så roer "hjemlengselen" seg betraktelig.

Viss noen går i den tro at damer fra Thailand er nikkedukker så må de tro om igjen, tradisjonelt i Thailand så er det kvinnen som styrer hjemmet - og du skal vite at de vet hvor skapet skal stå! Dog så har de en større respekt for at man skal gjøre ting i felleskap enn mange norske, at det samkjøring som teller - et forhold er ikke en egotripp, man skal ha gjensidig respekt for hverandre.

Gjest AnneShirley
Skrevet
Heldigvis så er denne gruppen kvinner særdeles liten, dog er den dessverre merkbar for de som møter disse "huldrene" som av en eller annen grunn er bitre eller hva det nå enn som ligger bak.

Jeg tenker at det er dette du/dere må fokusere på.

Det er mange som kan oppleve blikk og kommentarer slik. Folk med funksjonshemninger, overvektige, folk med synlige fysiske "skavanker" osv.

Og det er fordi det alltid vil være NOEN som ikke har normal folkeskikk.

Håper dere (som alle andre som opplever slikt) klarer å fokusere på alle de som er venlige og høfflige.

Jeg har selv en venninne som kom til Norge for kjærligheten og som ser "unorsk" ut. Hun har også opplevd lignende ting, men hun tar det med stor humor og støtter seg på alle de vennene hun nå har fått (etter snart 10 år i Norge). Hun har et stor sosialt nettverk av både opprinnelig norske og andre kvinner som har kommet til Norge av samme grunn.

Jeg tror nøkkelen ligger der -i det sosiale nettverket. Har man det på plass, bryr man seg mindre om evt "hurper".

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt hvor du vil med innlegget ditt, og må først si at jeg sympatiserer med den dårlige behandlingen din kone har vært utsatt for.

Men likevel- hvorfor blir du lei deg på norske kvinners vegne fordi en liten prosent av dem er fordomsfulle og mangler folkeskikk? Da er du jo ganske kjapp i antagelsen du også?

:klø:

Skrevet

Jeg og noen venner har faktisk opplevd omvent. At noen thailandske kvinner sto og målte oss, tisket og lo. Dette er jo en del år siden da, men vi la ikke merke til dem engang før de sto der og glodde med sure tryner. I norge altså. Så det går nok begge veier ja. Har også møtt noen utrolig flotte thailanske kvinner som var helt herlige å snakke med.

Gjest Gjest_anny_*
Skrevet

Man kan møte "slarvekjerringer" over hele verden, tror jeg, og vil påstå at det er ikke noe typisk norsk fenomen.

Selv jeg, som etnisk norsk, føler meg av og til beglodd og tisket bak ryggen til. Da gjelder det om å heve hodet og gå gladelig videre. Ikke bry seg.

Selv har jeg en bror som er gift med ei fra et annet land- med annen hudfarge og annen kultur enn oss- og vår familie har tatt imot henne med åpne armer.

Jeg tror dette er mer vanlig enn det du antyder gjelder norske kvinner. Vi er ikke en ensartet gruppe, vi heller.

Jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver og det tror jeg gjelder de fleste.

Gjest Gjest
Skrevet

Det som du beskriver tror jeg må være på mindre plasser. Her i Oslo ville du neppe opplevd det, for her er det mange nasjonaliteter overalt.

Gjest Gjest
Skrevet

Lei deg på din kones vegne, mener du vel...

Gjest AnneShirley
Skrevet
Det som du beskriver tror jeg må være på mindre plasser. Her i Oslo ville du neppe opplevd det, for her er det mange nasjonaliteter overalt.

Beklager, men der tar du nok feil.

Gjest ingen fordommer
Skrevet
Jeg skjønner veldig godt hvor du vil med innlegget ditt, og må først si at jeg sympatiserer med den dårlige behandlingen din kone har vært utsatt for.

Men likevel- hvorfor blir du lei deg på norske kvinners vegne fordi en liten prosent av dem er fordomsfulle og mangler folkeskikk? Da er du jo ganske kjapp i antagelsen du også?

Ja, det var det jeg stusset på også. Leste første delen og var positivt innstilt og så kom den delen hvor han dro inn alle, også oss som ikke er så fordomsfulle og da skjønte jeg at han var likedan som de han klager over.

Gjest KanneK
Skrevet
Når jeg ser og hører slike ting som dette så skjønner jeg så innmari godt hvorfor "mange" menn i Norge, møter og gifter seg med kvinner fra andre land. En del av dere norske kvinner kan være noen skikkelige "hurper".

Ved å skrive dette virker det som om du må unnskylde og forklare hvorfor du er sammen ei som ikke er norsk.

Det er leit at kjæresten din har disse opplevelsene, men det er dessverre slik for flere av oss kvinner uavhengig av hvor vi kommer fra, og det er heller ikke noe som kun norske kvinner står for, eller kun kvinner for den saks skyld.

Gjest galdhaug
Skrevet
Ved å skrive dette virker det som om du må unnskylde og forklare hvorfor du er sammen ei som ikke er norsk.

Det er leit at kjæresten din har disse opplevelsene, men det er dessverre slik for flere av oss kvinner uavhengig av hvor vi kommer fra, og det er heller ikke noe som kun norske kvinner står for, eller kun kvinner for den saks skyld.

Sant det. Jeg bryr meg ikke om hvor ektefellen til folk kommer fra, og føler ikke noe behov for å kommentere valg av ektefelle. Kjenner flere som er gift med asiatiske kvinner, ikke alle kvinnene har vært like heldige med valget av mann. Noen kvinner har fordommer men det har også noen menn, min brors kone opplever at enkelte norske menn tror at hun er en hore som ligger med alle som kommer med tilbud. Heldigvis er flesteparten ikke så teite.

Gjest Mann34
Skrevet
Ja, det var det jeg stusset på også. Leste første delen og var positivt innstilt og så kom den delen hvor han dro inn alle, også oss som ikke er så fordomsfulle og da skjønte jeg at han var likedan som de han klager over.

Les teksten en gang til, har ikke sagt at alle er slik men en særdeles liten del - det er de jeg er skuffet over. Burde muligens formulert meg bedre der...

De aller aller fleste av Norske damer er flotte, snille og alt som hører med.

Gjest Mann34
Skrevet

Finst ikke behov for å unnskylde noe som helst, er stolt av dama mi.

At det er andre som opplever dette er ikke tvil, også norske damer i norge og i utlandet. Dog var ikke dette tema i midt innlegg.

Uavhengig hvor man kommer fra så skal man behandle hverandre med respekt, i alle fall inntil det motsatte er bevist...

Gjest Mann34
Skrevet
Lei deg på din kones vegne, mener du vel...

Kunne godt skrivet det som overskrift, men valgte denne.

Grunn til det er at jeg er lei meg på vegne av de mange flotte norske damer som har "medsøstre" som oppfører seg som "hurper".

Det er disse "hurpene" som får mange til å snakke dritt om dere, dra alle over en kam.

Heldigvis så er de fleste av dere "god jenter" ;-)

Gjest Mann34
Skrevet
Jeg og noen venner har faktisk opplevd omvent. At noen thailandske kvinner sto og målte oss, tisket og lo. Dette er jo en del år siden da, men vi la ikke merke til dem engang før de sto der og glodde med sure tryner. I norge altså. Så det går nok begge veier ja. Har også møtt noen utrolig flotte thailanske kvinner som var helt herlige å snakke med.

At dette går begge veier er det ikke tvil i, finnes "hurper" blant de Thailandske, Svenske, Russiske, Danske osv osv osv.

Gjest Mann34
Skrevet
Jeg tenker at det er dette du/dere må fokusere på.

Det er mange som kan oppleve blikk og kommentarer slik. Folk med funksjonshemninger, overvektige, folk med synlige fysiske "skavanker" osv.

Og det er fordi det alltid vil være NOEN som ikke har normal folkeskikk.

Håper dere (som alle andre som opplever slikt) klarer å fokusere på alle de som er venlige og høfflige.

Jeg har selv en venninne som kom til Norge for kjærligheten og som ser "unorsk" ut. Hun har også opplevd lignende ting, men hun tar det med stor humor og støtter seg på alle de vennene hun nå har fått (etter snart 10 år i Norge). Hun har et stor sosialt nettverk av både opprinnelig norske og andre kvinner som har kommet til Norge av samme grunn.

Jeg tror nøkkelen ligger der -i det sosiale nettverket. Har man det på plass, bryr man seg mindre om evt "hurper".

Takk for det :-)

Vi fokuserer selvfølgelig i hovedsak på de hyggelige opplevelsene, men av og til så er godt å få "luftet" ut en vond.

De aller fleste er kjempehyggelige, men som du sier så vil det alltid være noen som ikke eier folkeskikk - thats life.

Gjest Mann34
Skrevet

Blir lei meg på deres vegne da denne lille gruppen med "huldrer" viser usedvanlig godt igjen når de åpner kjeften.

Kjenner mange som er møkklei norske damer pga oppførsel som de møter, godt mulig de vanker på feil steder men det hjelper ikke på deres subjektive oppfatning.

De norske venninnene jeg har er de "beste" i verden, bare så det er sagt. Men har og møtt noen "huldrer" og kan tro de viser igjen i landskapet når de første setter i gang....

Gjest Gjest
Skrevet

Tror kanskje din kone legger litt mer i blikk fra ukjente enn det virkelig er...noe som er fort gjort spesielt når man føler seg litt "ulik de andre", Ja det finnes mange idioter som dømmer alt og alle, men om en person ser på deg så trenger det ikke å bety noe...

her handler det om å ikke gjøre seg selv til offer, holder hun ryggen rak, overser og hever seg over så kommer hun godt ut av det.

trekker hun det inn å klager på norske kvinner, vel da taper hun...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...