Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Leste at mandelmel er lavkarbomel og så at noen hadde laget det selv. Men det sto ikke hvordan. Så da lurer jeg på om det er mandler som er malt? Skjønner ikke at det kan være det, da det er mye kcal i mandler, ikke sant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei

Leste at mandelmel er lavkarbomel og så at noen hadde laget det selv. Men det sto ikke hvordan. Så da lurer jeg på om det er mandler som er malt? Skjønner ikke at det kan være det, da det er mye kcal i mandler, ikke sant?

Mye kalorier og fett i mandler ja, men de som spiser lavkarbo vil ha mye fett (det er lite karbohydrater i mandelmel). Aner ikke hvordan man lager det, men det fås kjøpt i helsekostbutikker.

Gjest Gjest
Skrevet

I mandelmelet er over 80% av fettet fra mandlene fjernet ved kaldpressing, for å gjøre det bedre egnet som mel. Fra funksjonellmat. Så sikkert ikke så greit å lage det selv.

Gjest Gjest
Skrevet

bruker ofte å kverne det selv. heller mandeler i belendern eller kjøkkenmaskina. Men selvsagt, det blir ikke de samme egenskapene som ekte mandelmel der fettet er fjernet.

Om du skal lage maripan, så er det vanlige kvernede mandler du skal bruke.

Mandelmel kan brukes som melerstatning, men husk å redusere mengde tørt i feks baking, da det suger til seg væske. Det gjør også at baksten ikke holder like bra sammen. Jeg bruker gjerne ca 1/3 soyamel og 2/3 mandelmel som erstatning for hvetemel, også reduserer jeg melmengden med ca 25-30%. Dvs skal det være 3dl hvetemel, så bruker jeg ca 2-2,5dl av min blanding.

Skrevet
bruker ofte å kverne det selv. heller mandeler i belendern eller kjøkkenmaskina. Men selvsagt, det blir ikke de samme egenskapene som ekte mandelmel der fettet er fjernet.

Om du skal lage maripan, så er det vanlige kvernede mandler du skal bruke.

Mandelmel kan brukes som melerstatning, men husk å redusere mengde tørt i feks baking, da det suger til seg væske. Det gjør også at baksten ikke holder like bra sammen. Jeg bruker gjerne ca 1/3 soyamel og 2/3 mandelmel som erstatning for hvetemel, også reduserer jeg melmengden med ca 25-30%. Dvs skal det være 3dl hvetemel, så bruker jeg ca 2-2,5dl av min blanding.

Hvor kjøper du dine økologiske mandler?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...