Gå til innhold

har fått meg hund:)

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_melissa_*
Skrevet

Nå har min japanske spisshund kommet i hus:) den er 8 uker nå og hittil veldig rolig og leker rundt med alle i huset inkludert katten. Selv om den er rolig nå, har jeg hørt at disse hundene kan begynne å bjeffe veldig mye når de møter fremmede osv. Hvordan kan jeg unngå bjeffingen eller redusere bjeffingen dersom den begynner med det? leste at man kan unngå dette i valpestadiet, men hvordan?

mvh Melissa :yvonne:

Videoannonse
Annonse
Gjest Huffsa
Skrevet

Du må passe på å sosialisere hunden MASSE med fremmede og ikke fremmede, både ute og inne.

Pass også å ikke gi valpen noe oppmerksomhet når den bjeffer(selv om det er supersøtt), og ros den heller masse når den er tille etter den har bjeffet ( pass på at den har vært stille i 3sekunder før du roser den, så du roser den for riktig ting :) )

Gratulere med en nydelig valp og en herlig hunderase

Gjest Gjest_melissa_*
Skrevet

Tusen takk for svar. Det hørtes jo veldig bra ut:).. Kanskje jeg bør kjøpe meg en bok i tilegg så jeg vet hva jeg må gjøre i ulike situasjoner:) En jeg kjenner har japansk spisshund og den lager sånn knurrelyder hver gang det er noen som går forbi huset og når hun ser fremmede på tur. Vil jo helst slippe dette jeg da:) men skal absolutt følge rådet ditt.. :klemmer:

Gjest Huffsa
Skrevet (endret)

Ja, anbefaler 100% positiv hverdagslydighet og hvis du skal klikkertrene anbefaler jeg klikkertrening for din hund. Begge fås på Canis.no

Har selv en japaner gutt, og jeg var veldig slapp med bjeffingen når han var liten. Så jeg har en liten kneldrebikkje. Han bjeffer ikke på folk som går forbi eller noe, men han bjeffer på fremmede som kommer inn i huset, og på menn og utlendinger i mørket. Og innimellom når han er giret.

Men du bør være konsekvent og passe på at du aldri gir han oppmerksomhet for bjeffingen, for da oppnår hu det hu vil. Du bør også gi de som kommer på bessøk go-biter så de kan gi til hunden for å vise at det er "greit".

Også bør du arangere med et par venner som hunden ikke har møtt at de skal møte på deg på tur, også prater du med de og ignorerer hunden og venter med å kose hunden til det passer dere.

En ting bør du også være klar på hos fremmede, og det er at de ikke skal plukke opp hunden. Opplevde mye rart når min var valp, fremmede som kom løpende etter meg for å plukke opp valpen ogsånt. Folk er gærne og det er overhode ikke greit at fremmede løfter valpen. Den er en hund, ikke en bamse, selv om det ser sånn ut :ler:

Endret av Huffsa
Gjest Gjest_melissa_*
Skrevet

så morsomt at du også har en slik en:)de er jo nydelige. 100% positiv hverdagslydighet har jeg hørt veldig bra om så da går jeg for den:)

jeg er jo utlending selv så tror nok ikke det blir et stort problem :gjeiper: det hadde jo ikke vært hyggelig om den var redd for meg..heheh.

Men skal absolutt følge råddene dine. Dette er min første gang med hund og jeg vil at alt skal gå bra med valpen og at den føler seg trygg. :klemmer:

Gjest Huffsa
Skrevet

Hehe, nei det med at han er redd for utlendinger er jo fordi han aldri har omgåes med utlendinger :)

Derfor er det viktig å sosialisere hunden med ting du ikke er med til vanelig også, som funksjonshemmede og barn som er lett å "glemme". Tiggere og narkomane er også fint, for de kan være litt rare. Så det er smart å ta seg en tur til byen og kanskje gi en 10er til en tigger eller en narkoman også spørre om de ikke vil kose litt med valpen og gi den go-biter. :)

Gjest Gjest_melissa_*
Skrevet

Hehe neida..kan skjønne at hunden blir redd det den ikke er vant til. Har en vennine som hadde en hund som var redd for meg i starten(kanskje fordi jeg var mørk), den var ikke redd de andre. Men siden jeg var annerledes for den så var den nok litt redd. Men nå er den "bestevenn" med meg, så skjønner at den må vende seg til folk som den er uvant til. Kjæresten min er etnisk norsk så da blir den både vant til norske og utlendinger.. :fnise: Har både barn og gamle i familien min.. så sånn sett så tror jeg den skal bli vant med mange forksjellige mennesker:) gleder meg veldig til å se den vokse opp :klemmer: og takk for de fine rådene:D Kan skjønne at fremmede løper etter søte små hunder, når jeg var mindre så løp jeg jo etter alle de søte hundene jeg også og ville klappe og løfte dem:p så d er nok noe jeg må passe på her i nabolaget hvor vi har mange unger.

Gjest Huffsa
Skrevet

Det er også veldig viktig at DU bestemmer hvem hunden får hilse på, og du MÅ si nei til flertallet som spør om å hilse på hunden. For det er overhode ikke kult med en hund som tror den kan hilse på alt og alle, og som drar og piper for å komme bort til forbipasserende for å hilse. DU bestemmer hvem, når og hvor hunden får hilse på, og det går på DINE og vedkommendes primisser hvor lenge. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...