Gå til innhold

Male kjøkkentak - panel

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Nå har jeg omsider bestemt meg for å male kjøkkentaket. Det er 10 år gammelt og er panel.

Vasket det før jul med salmiakkvann, men har tidligere brukt grønnsåpe....

Hva med ev grønnsåperester og steikos - hvordan bør jeg forbehandle taket før jeg begynner å male?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt av fett og stekeos må bort for at malingen skal sitte. Og det bør også males med en maling som tåler en god vask siden det er kjøkken.

Men alt sånt skal de vite der du kjøper maling.

Skrevet

Og husk kvistlakk!

Gjest Gjest
Skrevet

Kjøpte en grunning som dekker så godt at man ikke trenger kvistlakk. Husker ikke hva den heter....

Skrevet
Kjøpte en grunning som dekker så godt at man ikke trenger kvistlakk. Husker ikke hva den heter....

Det hørtes nærmest helt ufattelig ut...

To strøk kvistlakk er vanlig altså - uansett hvor gammel panelen er.

Skrevet

Sperregrunn inneholder kvistlakk.

Gjest padawan
Skrevet

vask først med sterkt salmiakkvann eller Kraftvask, ta på kvistelakk, ta på grunning og mal toppstrøk med halvblank, oljebasert maling.

Skrevet

Nå har jeg omsider bestemt meg for å male kjøkkentaket. Det er 10 år gammelt og er panel.

Vasket det før jul med salmiakkvann, men har tidligere brukt grønnsåpe....

Hva med ev grønnsåperester og steikos - hvordan bør jeg forbehandle taket før jeg begynner å male?

Salmiakkvann gjør susen. Er det ekstra mye fett over der hvor du steker maten, kan du i tillegg gå lett over med rødsprit eller blåsprit.

Deretter må du ha to- helst tre strøk kvistlakk (ett lett strøk over hver kvist. Fort gjort)

Min erfaring er at grunning som inneholder kvistlakk ikke gjør god nok jobb på sikt.

Ett strøk heftgrunn (grunning)

To eller tre strøk malin (det vurderer du selv)

• 2 uker senere...
Skrevet

Sperregrunn inneholder kvistlakk.

ikke nok. du må ikke stole på dette. !!

Gjest Stavangermamma78
Skrevet

Nei sperregrunnen er ikke like god som vanlig kvistlakk. Og kraftvask skal du IKKE bruke innvendig. Grunnen til det er at den inneholder syre, og skal derfor helst spyles vekk for at du skal være sikker på at alle syrerestene forsvinner. Til ubehandlet panel kan du enten bruke noe som heter natursåpe, eller mildt grønnsaksvann. Til behandlet panel bruker du vanlig samiakkvann.

Og ikke mal taket ditt med halvblank maling. Jo høyere glans du maler med, jo lettere er det å få skjolder. Og det er vanskelig å kontrollere i taket. Bruk silkematt i steden om du ikke finner matt maling til treverk (er ikke alle som har det).

Gjest padawan
Skrevet

Stavangermamma78: når du gir slike tips bør du iallefall sørge for å g tips som ikek er direkte feil.

er det noe du ikke skal bruke som vaskemidler før du maler så er det grønnsåpebasert vaskemidler. disse etterlater en hinne på flaten som gjør det vannskeligere for malingen å feste seg. bruk heller et salmiakk-basert vaskemiddel.

på våtrom (bad og kjøkken) er det vanelig å bruk halvblank maling i taket. dette siden denne malingen er lettere å vaske enn matt maling slik som er normalt i oppholdsrom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...