Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 Ja, nå begynner problemene å komme med bruk av surrogatmødre. Kvinnen har brukt eget egg, sæddonor og surrogatmor og får nå full stopp i passøknaden til barna. Så kommer reaksjonen "jammen jeg trodde...." Forventer hun at norsk ambassade i India skal bryte norsk lov? http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7039872
Gjest Glør Skrevet 16. mars 2010 #2 Skrevet 16. mars 2010 Hvordan kan hun ikke ha visst dette? Selv jeg har fått med meg at surrogatbarn må registreres på faren, for at de skal få norsk pass, ut fra det lille jeg har lest på nettet om dette. Og når man selv skal gjøre noe sånt bør man vel sjekke alle eventualiteter? Surrogat er jo ikke lov i Norge, så denne metoden med å reise til utlandet, bruke fars sæd, og så søke pass på grunnlag av farskap, og adopsjon for mor når man er hjemme igjen, er ett smutthull i lovverket. Og siden hun er singel har hun ikke denne muligheten. Det at venninna hennes fikk det er vel strengt tatt en glipp fra ambassaden?
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #3 Skrevet 16. mars 2010 Og sånt gjør folk mot barn uten å blunke. Tragisk.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #4 Skrevet 16. mars 2010 Jeg tror dessverre dette bare er begynnelsen på mange tragiske menneskeskjebner. Har man penger er det meste mulig, sannsynligvis også bestikkelser av lovverket (sier ikke at det er gjort i dette tilfellet).
Gjest ts Skrevet 16. mars 2010 #5 Skrevet 16. mars 2010 Blir jo spennende å se utfallet i denne saken. Politikerne lukker vel øynene og gir vel en liten "dispansasjon" fra lovverket. Så var det problemet løst. Det blir værre dersom dette begynner å gjenta seg, noe som ikke er så usannsynlig.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #6 Skrevet 16. mars 2010 Blir jo spennende å se utfallet i denne saken. Politikerne lukker vel øynene og gir vel en liten "dispansasjon" fra lovverket. Så var det problemet løst. Det blir værre dersom dette begynner å gjenta seg, noe som ikke er så usannsynlig. Det tror jeg også. Det vil være alt for følelsesmessig vanskelig for dem å forholde seg til Norges lover. Unnskyldningen som vil bli brukt er at de må finne en løsning som vil være til det beste for barna. Leste på nett at det er 4 departement som jobber på spreng for å finne en løsning i saken.
Gjest Vilma Skrevet 16. mars 2010 #7 Skrevet 16. mars 2010 Det tror jeg også. Det vil være alt for følelsesmessig vanskelig for dem å forholde seg til Norges lover. Unnskyldningen som vil bli brukt er at de må finne en løsning som vil være til det beste for barna. Leste på nett at det er 4 departement som jobber på spreng for å finne en løsning i saken. Noen ganger må man jo tenke på hva som er det beste for barna, og det er jo å få de hjem til Norge. Jeg tviler på at surrogatmoren vil ha dem, skal de da settes i barnehjem?
Gjest chickpea Skrevet 16. mars 2010 #8 Skrevet 16. mars 2010 Noen ganger må man jo tenke på hva som er det beste for barna, og det er jo å få de hjem til Norge. Jeg tviler på at surrogatmoren vil ha dem, skal de da settes i barnehjem? Enig i dette. Det er jo den biologiske moren som har ansvar for barna nå (uansett hva man måtte mene om det å benytte seg av surrogatmødre) også ifølge indisk lov. Det er tross alt hennes egen egg som ble brukt, så jeg ser ikke hvorfor det skal være annerledes for henne, enn det er for alenefedre som har fått egne biologiske barn ved bruk av surrogatmødre i utlandet..
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #9 Skrevet 17. mars 2010 Ja, nå begynner problemene å komme med bruk av surrogatmødre. Kvinnen har brukt eget egg, sæddonor og surrogatmor og får nå full stopp i passøknaden til barna. Så kommer reaksjonen "jammen jeg trodde...." Forventer hun at norsk ambassade i India skal bryte norsk lov? http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7039872 Denne kvinnen hadde faktisk sjekket ut alt dette på forhånd, og andre alenemødre har kommet til Norge med sine barn uten problemer. Saken er at Norge plutselig ikke anerkjenner et utenlandsk fødselsdokument som de tidligere har gjort. Dette er helt absurd, og viser at kvinnen ikke har de samme rettighetene som en mann i dette landet. Disse barna har en mamma - og det er Kari Ann, ingen andre, og slett ikke surrogaten. Hun vil jo ikke ha disse ungene, de er jo heller ikke hennes. Etter min mening er norske myndigheter helt ute på villspor, og gjør dette vanskeligere enn det faktisk er.
Gjest ts Skrevet 17. mars 2010 #10 Skrevet 17. mars 2010 Denne kvinnen hadde faktisk sjekket ut alt dette på forhånd, og andre alenemødre har kommet til Norge med sine barn uten problemer. Saken er at Norge plutselig ikke anerkjenner et utenlandsk fødselsdokument som de tidligere har gjort. Dette er helt absurd, og viser at kvinnen ikke har de samme rettighetene som en mann i dette landet. Disse barna har en mamma - og det er Kari Ann, ingen andre, og slett ikke surrogaten. Hun vil jo ikke ha disse ungene, de er jo heller ikke hennes. Etter min mening er norske myndigheter helt ute på villspor, og gjør dette vanskeligere enn det faktisk er. Det er ikke absurd. I norsk lov står det at den kvinnen som føder barnet er barnet mor. Dersom de mener at barnets mor er den som har donert det biologiske egget, må de endre lovverket. Kan jeg spørre hvem dere mener er mor dersom egget er levert av en amerikansk kvinne, bært fram av en surrogatmor i India og bestilt av en norsk kvinne? Og hva så med barnets far, er det han som har donert sæd, eller er ikke det så veldig nøye? At norske myndigheter tidligere har gjort en slett jobb er ingen unnskyldning for at norsk lov ikke lengre skal gjelde. Og selvfølgelig må man gjøre det som er best for barna. Jeg håper denne kvinnen (og hennes "medsøstre") har fått seg en lærepenge. Det er fristende og skrive mer om dette, men jeg skal prøve å holden fingrene fra tastaturet.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #11 Skrevet 17. mars 2010 Jeg håper denne kvinnen (og hennes "medsøstre") har fått seg en lærepenge. HÆ? Hva mener du med det? Hun har fått en skrekkelig opplevelse og jeg håper for BARNAS SKYLD at de får komme til Norge forteste mulig. Hva mener du at hun skal lære? At norske myndigheter vingler fra side til side i hver enkelt sak, så det er umulig å forholde seg til?
Gjest Glør Skrevet 17. mars 2010 #12 Skrevet 17. mars 2010 (endret) Hvorfor mener så mange at det er helt uproblemtisk at nordmenn reiser til utlandet og utnytter smutthull i lovverket, for å bryte eller unngå norske lover? Jeg synes det høres både idiotisk og uansvarlig ut, og i tillegg klage på at det medfører litt papirarbeid eller vanskeligheter er jo bare latterlig. Selv synes jeg det er på tide at man tillater bruk av surrogat i Norge, og gjør det enda vanskeligere å bruke utenlandsk surrogat. Så slipper man hele problemstillingen med at man potensielt utnytter folk i fattige land. Men frem til det evt skjer synes jeg det er uansvarlig av disse foreldrene å ta slike sjanser, siden det er en uskyldig part, nemlig barna, som får svi for dette. Endret 17. mars 2010 av Glør
Gjest Mari Skrevet 17. juli 2010 #13 Skrevet 17. juli 2010 Dette er ikke et smutthull i lovverket, det er en OMGÅELSE av lovverket. Surrogati er faktisk forbudt i Norge, om barnet er født av utenlandsk eller norsk mor er ett fett. Man kan ikke på fullt alvor mene ambassaden eller norske myndigheter forøvrig har vinglet i denne typen saker, dette har aldri vært lov. Når norske menn kan gjøre det er det fordi den som donerer sæd etter norsk lov er far, mens mor er bare den som føder barnet. At ikke Kari Ann satte seg inn i dette på forhånd er helt utrolig. Dette er ikke hemmelig eller vanskelig tilgjengelig. Hun er nok heller av typen som satser på tilgivelse fremfor tillatelse og at bilder av søte små som ikke har gjort noe galt skaffer henne medfølelse. Synd da at selv ikke SV som normalt skriker opp for alle som har satt seg i en vanskelig situasjon og dytter barna foran seg. Hun er kynisk og burde ikke hatt foreldreansvaret for så mye som en rotte.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2010 #14 Skrevet 17. juli 2010 Indiske myndigheter har heldigvis begynt å reagere på misbruket av fattige kvinner og ser på muligheten for et nytt lovverk. Gudsjelov.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. juli 2010 #15 Skrevet 17. juli 2010 Dette koster norske myndigheter ganske mye penger også. En rådgiver fra en eller annen etat måtte reise ned dit nå for å undersøke regelverket og omstendighetene nærmere. Hadde et erstatningskrav mot denne dama vært på sin plass kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå