Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

starte vgs. VG1 er 20 år, snart 21 :s?

Anbefalte innlegg

Gjest Begynne på vg1 som 20 åring?
Skrevet

Gruer meg veldig, hva syns dere om dette, skal gå i en klasse der alle sikkert er 16/17 år, har gruet meg så veldig, jeg utsatt det 2 år, mens nå fant jeg ut jeg bare har 1 år igjen av ungdomsretten min, så jeg måtte ta muligheten, vær ærlige please...

Skrevet

Men kjære deg!

Om du vil begynne på VGS; More power to you!

Om du er to-tre år eldre enn de fleste, hva gjør vel det?

Da jeg begynte på GKHelse og sosialfag var jeg 18 og ei i klassen var 24. Det var innmarig kult! :tommel:

Dessuten begynte min mor på VGS i en alder av 30, og hun begynte med de på 16, 17....

Blås i de uviktige tallene og følg drømmen din, du!

Gjest Gjest
Skrevet

Trodde man hadde den retten til man er 24?

Synes ikke du skal grue deg, å få utdannelse er uviktig ift. hva noen få andre måtte mene. Lykke til! :klemmer:

Skrevet

Jeg og hadde lyst til og begynne på nytt da jeg var 21 år, men det ble aldri noe av og nå angerer jeg veldig på at jeg ikke gjorde det. Så jeg syns du skal prøve jeg :)

Bare vær litt obs på det kan bli litt masing om kjøping av div 18års grense varer siden du er gammel nok og ikke de :lur:

Skrevet
Men kjære deg!

Om du vil begynne på VGS; More power to you!

Om du er to-tre år eldre enn de fleste, hva gjør vel det?

Da jeg begynte på GKHelse og sosialfag var jeg 18 og ei i klassen var 24. Det var innmarig kult! :tommel:

Dessuten begynte min mor på VGS i en alder av 30, og hun begynte med de på 16, 17....

Blås i de uviktige tallene og følg drømmen din, du!

Enig. Moren din er ikke den eneste. Jeg har også en venninne som gjorde dette som trettiåring. Og en kusine og en nabo som gjorde det ennå senere.

Sønnen min har også hatt elever i sin klasse som var godt voksen, så det er ikke noe problem.

Gjest NiChia
Skrevet

Jeg er 21 år til høsten og har søkt på vg1. Så du er ikke alene ;)

Skrevet

Det bør du ikke tenke på. Selv gikk jeg på vgs i to år (feil linje), for så å ta to friår. Når jeg begynte på skolen igjen så var jeg nesten 21 år gammel. Trodde selv at jeg kom til å begynne i klasse med bare 16-åringer, men det var faktisk to til som var like gammel som meg i klassen også. Ellers var de spredt mellom 16 og 21. :)

Og dessuten så kan det være 40 åringer som begynner på videregående i klasse med 16 åringer. :) Så er ikke umulig at du til og med begynner i klasse med noen som er gamlere enn deg! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det går nok bra :) En ting er at det kanskje kan være litt kjedelig sosialt hvis alle i klassen er 16, men ofte er det litt fordeling. Da jeg begynte på videregående for endel år siden, var det flere på rundt 18 og ei på 20-21 i klassen, og de kom godt overens med oss som var yngre. Det kan også hende det er lettere for deg å ta det faglige ettersom du er litt voksnere, men det får du jo se på. Du har i hvert fall ikke noe å grue deg til!

Gjest Mahareth
Skrevet

Her kommer mye an på innstilling og resten av klassen. Jeg begynte også på vgs da jeg var 21, i en klasse med bare 17 åringer som bodde hos foreldrene og jobbet i klesbutikker på lørdagen - hvis de hadde en jobb da. Jeg hadde jobbet 2 år, hadde samboer og egen leilighet, og hadde nada til felles med resten av klassen. Det endte dessverre med at jeg sluttet etter 4 mnd, og jeg har ikke angret på det heller.

Min søster begynte på vgs da hun var 22, sammen med 16-åringer. Hun tok begge årene hun skulle med fantastiske karakterer, selv om hun også var alene med en liten datter. Hun innstilte seg på at dette var noe hun måtte gjøre, mens hun hadde muligheten.

Det viktige er altså hvordan du ser på sitasjonen, og hvor viktig det er for deg å gjennomføre vgs nå. Du er tøff som i det hele tatt søker, og jeg håper du kommer inn og går ferdig!

:klem:

Gjest Gjest
Skrevet

Det er bare gøy! Kan hende mange ser opp til deg og. Jeg gikk vg1 som 20åring selv, og med lappen og greier ville folk henge med meg pga det :gjeiper:

Skrevet (endret)

Spiller da ingen trille. Selv begynte jeg på høyere utdanning og var 5 år eldre, det bryr jeg meg ikke noe om.

Endret av Mir
Skrevet

Du er sikkert mye mer motivert enn hva mange av de andre vil være...

Fokuser på det!! :-))

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet

Kjør på!

Går selv på vg1 nå, og har en på 22, to på 21 og flere på 18 i klassen. Ingen ting å være bekymret for, de fleste kommer godt overens, uansett alder. På vgs har de fleste modnet litt mer, og en på 17-18 kan komme like godt overens med en på 21 som jevnaldrende, etter min oppfatning.

Og det viktigste er tross alt at du får deg den utdannelsen du ønsker!

Lykke til!

Skrevet

oi, så mye positiv tilbakemelding :)

Tusen takk folkens, skal begynne på elvebakken da, veldig ungt å trendig miljø, men får bare være meg selv :)

ja var litt redd for at hvis ikke passet helt inn så kunne dette gå ut over skolen, men må bare passe på at hvis det skjer så skal jeg prøve å fortsette, er jo tross alt siste året jeg har igjen...

Annonse
Skrevet

lol ja får passe på at jeg ikke er for snill så ingen utnytter aldersgrensen min heheh

Skrevet
Gruer meg veldig, hva syns dere om dette, skal gå i en klasse der alle sikkert er 16/17 år, har gruet meg så veldig, jeg utsatt det 2 år, mens nå fant jeg ut jeg bare har 1 år igjen av ungdomsretten min, så jeg måtte ta muligheten, vær ærlige please...

Hvis du er motivert for det, kan du jo prøve å ta de 3 årene på 2 år via Sonans for eksempel. Det koster en del penger da. Eventuelt kan du begynne på vanlig videregående, og lese en del fag som privatist.

Skrevet
Hvis du er motivert for det, kan du jo prøve å ta de 3 årene på 2 år via Sonans for eksempel. Det koster en del penger da. Eventuelt kan du begynne på vanlig videregående, og lese en del fag som privatist.

Sonans er hårreisende dyrt. Jeg tar noen videregående fag nå, og det gjør jeg på en vanlig videregående som er privat. Mange er der i samme ærend som meg og er eldre enn vanlig videregående elever. Koster penger, men under en fjerdedel av sonans sine priser.

Skrevet
Sonans er hårreisende dyrt. Jeg tar noen videregående fag nå, og det gjør jeg på en vanlig videregående som er privat. Mange er der i samme ærend som meg og er eldre enn vanlig videregående elever. Koster penger, men under en fjerdedel av sonans sine priser.

Hvilken skole går du på? Jeg går på Sonans, får det dekket av nav, og er forsåvidt fornøyd, men ikke 100%.

Jeg tok VK1 på vanlig vgs. da jeg var 20/21, synes det var veldig mye stress, mas og fjas, og det ødela en del for meg. Jeg var veldig motivert og trivdes godt med fagene, men ble sliten av alt bråket og all tiden som gikk med til heeeeeelt andre ting enn læring. Men klassemiljøet vårt var vel ganske dårlig egentlig, noen få som ødela for alle ved å være brautende, kranglete og bråkete.

Skrevet

Jeg anbefalte Sonans fordi de tilbyr at man kan ta studieløpet på 2 år i stedet for 3...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...