Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #1 Skrevet 16. mars 2010 Vi lurer på å ta oss en Italia-tur til sommeren. For et par år siden var vi i Roma, Firence, Venezia ol. Så denne gangen tenkte vi å prøve oss litt lenger sør! Capri ser jo helt nydelig ut! Men hva er nærmeste flyplass? Sliter litt med å finne ut hvilke steder vi bør kombinere med Capri, og har vært inne på Sorrento og Pompei! Noen som har vært her? Hvor tok dere fly til? Leter etter fly fra Rygge eller Gardermoen...
gustav Skrevet 16. mars 2010 #2 Skrevet 16. mars 2010 Hele Amalfikysten. Helst med egen bil. På en sommerdag: En million scootere på veien sammen med masse morsomme fiater, tømmerbiler o.l med høyst lokale tolkninger av trafikkregler og normal fornuft ) Alle sammen pressa sammen på svingete smal vei med fjellet på ene siden og havet langt der nede på andre siden. Med hus i pastellfarger limt inn i fjellsiden tilsynelatende uten fornuftig ankomst, og det klare blågrønne havet der nede er dette en perfekt blanding av romantikk og spenning. Og deilige langgrunne strender ved Paestum (nedenfor Salerno, med utsikt bort til Amalfikysten). Vi har tatt fly med Transavia (KLM's billigselskap) fra Amsterdam til Napoli. Ifølge flyplassens nettsider kan du bl.a fly til A'dam (Transavia), Brussel (Brussel Airlines), Ldn Gatwick (BA)og Berlin, Liverpool og Ldn Stansted (Easyjet). En tilfeldig uke i juni kan du f.eks *15-22.6: T/r Rygge-Ldn Stansted (Ryanair), videre Stansted-Napoli (Easyjet) og hjem fra Roma (Roma-Stansted, Ryanair)til ca en tusenlapp (800 kr u/bestillingsgebyrer). Tilsynelatende greie tider, pris for koffert kommer i tillegg. *14-21.6: T/r Gardermoen-Amsterdam (Klm), t/r Amsterdam-Napoli (Transavia) for 3018,-. Bestillingsgebyr og koffertgebyr kommer sannsynligvis i tillegg hos Transavia. Kan ikke se noen direkteflygninger fra NOrge-Napoli. Men ellers er det jo ikke lenger enn 250 km fra Roma da, gode veier eller jernbane. God tur! Mvh, Gustav
putit Skrevet 16. mars 2010 #3 Skrevet 16. mars 2010 Hei! Det jeg og min kjære gjorde da vi var i italia for et par år siden var å bestille billetter t/r Roma, med avreise fra Gardermoen (tror vi fløy med sas, fikk noen billige billetter). Vi var borte i 10 dager og hadde egentlig ikke planlagt noe, bortsett fra å bestille hotell for to netter i roma, og leiebil. Vi kjøpte inn kart og bøker på forhånd, men la opp reiseruten underveis. Husker ikke helt rekkefølgen på byene vi var innom, men det var i alle fall Terracina, Sperlonga, Sorrento, Paestum, Capri (dagstur fra Sorrento). Vi kjørte også innom Napoli, men der var det så kaos at vi dro videre, og Pompeii, som jo er et must når man er i området. Det var en helt fantastisk ferie som jeg bare har gode minner fra, ville definitivt gjort det igjen!
Gjest gjest Italia Skrevet 17. mars 2010 #4 Skrevet 17. mars 2010 Nærmeste flyplass er Napoli. Eller du kan fly til f.eks. Roma, og ta tog derfra. Velger du Eurostar-tog er det en ganske rask tur. Eller f.eks. velge innenriks fly i Italia, fra de fleste større flyplasser går det ofte fly til Napoli. Jeg har vært mye på Amalfikysten, og kan sterkt anbefale en tur hit. Fantastisk vakkert og mye god mat. Capri er veldig dyrt, greit å ta med vannflaske og matpakke hvis du ikke vil betale overpris. For 7 år siden kjøpte jeg et lite pizzastykke og en medium pils på uterestaurant ved havnen - og betale nesten 150 norske kroner... Men utrolig vakkert, så dere må ihvertfall ta en dagstur hit (det går båter fra både Napoli, Sorrento, Positano m.m.) Positano er veldig vakker, og romantisk. Må se! Det ligger også et koselig spisested oppe i fjellene mellom Positano og Praiano. MYE mat for pengene, og en utsikt som ikke kan beskrives med ord. Men du bør ikke ha høydeskrekk hvis du kjører opp hit.... Ravello er også selvskreven. Utsikten herfra slår det meste. Byen Amalfi er også vakker, men blir kraftig slått av både Positano og Ravello. Sorrento er et greit sted å ha som utgangspunkt/bosted. Godt utvalg i hoteller i de fleste prisklasser. Koselig gågate med småbutikker og restauranter. Og en fantastisk utsikt mot solnedgangen. Pompeii er også selvskreven hvis du er på disse trakter. Men et godt tips; Pompeii er mye større enn de fleste tror, så beregn god tid hvis du vil se ordentlig på byen. Napoli har dessverre et fryktelig rykte - og mye er sant. Men jeg synes byen fortjener ihvertfall at man tar en dagstur hit og får med seg noe av det som er ok her. Besøk en av de berømte gamle pizzarestaurantene (det knives om hvem som er eldst, og om hvem av dem som "oppfant" pizzaen - jeg har prøvd 3 av de mest berømte, og anbefaler alle....). Det er også et fascinerende museum i byen som har mange av skattene fra Pompeii. Jeg har også flere ganger vandret på kveldstid nede ved borgen som ligger ved strandpromenaden, mange uterestauranter og spennende folkeliv. Men ikke tråkk omkring i Napoli uten å vite hvor du er og hvor du skal, og for all del; ikke kjør bil her. Men ta gjerne en taxitur, det kan være en opplevelse du husker lenge.... Ellers har du også øyene Iscia og Procida (se filmen "Il Postino") som er supre for dagturer (båt fra Napoli) Litt tidligere i innlegget mitt anbefaler jeg Sorrento som bosted, men det er selvfølgelig mye annet å velge mellom. Blant annet hoteller i Positano og Praiano med en helt utrolig utsikt. Og noen luksushoteller opp mot Ravello som jeg aldri, aldri har sett maken til. Men det koster jo litt ;-). Ellers kan man jo også leie leiligheter i området, jeg kjenner til flere som formidler utleie. Jeg bor i Italia og har reist mye rundt, så håper dette var litt til hjelp! (en liten avsporing; hver gang jeg skal skrive et svar her inne, får jeg "pasta" som bekreftelseskode.... En hyllest til landet jeg bor i? ) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå