Gå til innhold

Hvis man skal trene utholdenhet 3 ganger i uka, hva er best?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ok utholdenhet nå, løper 2000m på rundt 8 min, men ønsker bedre kondis, og tenkte jeg skulle trene 3 ganger i uka. Bør jeg f.eks. ha en dag med intervalltrening på ca. 30 min, og 2 langturer på rundt en time med moderat tempo (f.eks. etter en times jogging så føler jeg at jeg kan kjøre samme tempo ihvertfall 20 min til).

Hva mener dere er best?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Intervalltrening tre ganger i uka er best. Ingenting slår intervalltrening hvis man vil få bedre kondis, og tre ganger i uka går helt fint uten at man blir overtrent.

Skrevet
Intervalltrening tre ganger i uka er best. Ingenting slår intervalltrening hvis man vil få bedre kondis, og tre ganger i uka går helt fint uten at man blir overtrent.

Signerer denne :) I tillegg vil jeg nevne at korte intervaller ofte kan være veldig effektive i forkant av konkurranser f.eks, jeg elsker 30/30 (30 sek løping og 30 sek rolig jogg) - funker hver gang :fnise:

Skrevet
Jeg har ok utholdenhet nå, løper 2000m på rundt 8 min, men ønsker bedre kondis, og tenkte jeg skulle trene 3 ganger i uka. Bør jeg f.eks. ha en dag med intervalltrening på ca. 30 min, og 2 langturer på rundt en time med moderat tempo (f.eks. etter en times jogging så føler jeg at jeg kan kjøre samme tempo ihvertfall 20 min til).

Hva mener dere er best?

Din plan ser bedre ut enn de svarene du har fått.

Alle som er skikkelig gode trener mer rolig langkjøring enn intervall og tempo.

Personlig synes jeg asfaltløping er kjedelig, og det er også en farlig belastning på knær og ryggsøyle, så hvis du skal løpe, anbefaler jeg skogen. Med orienteringskart legger du til en morofaktor.

Jeg anbefaler mest mulig moro, fordi moro gjør det lettere å holde på med trening over tid, og jeg tror at 3 dager i uka er perfekt, nok til å bli sprek, men for lite til å bli nedslitt.

Skrevet

Hva mener dere er best?

Utholdenhet kan du trene på mange forskjellige måter. Men hva er det konkrete målet ditt ?? eller er det generelt bedre kondisjon ??

Uansett, så kan treningen legges opp helt individuelt.

Jeg hadde foretrukket variasjon i treningen min for å få bedre generell kondis. Da kan programmet mitt f.eks se sånn ut :

Dag 1 : Mellomlang distanse (6-8 km) puls 130,140

Dag 2 : Intervaller, 30 sek (60-70 % av maks fart) og rolig jogg 1 min. Varighet ca. 20 min.

Deretter avslutter jeg med rolig jogg 20-30 min.

Dag 3 : Bakkeløp, rolig jogg 20 min i kun stigning.

Dag 4 : Lang distanse, ca 10 km puls 120,130

Mellomdagene kombinerer jeg med andre aktiviteter som også er kondisjonsfrembringende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...