Gjest Gjest_Marielle_* Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 Jeg flytter til Oslo om 2mnd, og lurer på hvilke områder jeg bør bosette meg i. Hva blir ansett som verste østkant? Hvordan er områder som Ila, Gamle byen, Torshov og Sagene? Jeg har skjønt det sånn at de er sentrale, og ganske greie, i motsetning til Grunerløkka, Grønland, Tveita og utover i den retning
Snasen Skrevet 15. mars 2010 #2 Skrevet 15. mars 2010 (endret) De greie stedene på østkanten er vel ingen, hehe.. neida.. noen er ok. Men hold deg unna grorud, stovner, ammerud, furuset, tveita, grønland(hvis ikke du liker masse innvandrere og nattebråk). I mine øyne er disse de verste stedene. Steder jeg liker er lille tøyen, hasle, og helsfyr blandt annet. Gamlebyen er ok også (ikke langt fra grønland, men), og litt roligere enn grønland. Torshov og sagene hadde jeg holdt meg langt unna. Er en del studenter som bor ved sagene, men jeg skjønner ikke hvorfor. Mange hospits der, og masse innvandrere. Torshov er da hakket bedre, men en del narkomane og en del alkoholikere som sikkert kommer rekandes fra sageneområdet. Syns sagene og torshov er ganske ille. Ellers er frogner ok. Litt bråkete det og kanskje, hvis du bor nær puber og diverse, men roligere enn majorstua. Endret 15. mars 2010 av Snasen
MiniMuffin Skrevet 16. mars 2010 #3 Skrevet 16. mars 2010 Skulle jeg valgt ett sted hadde det blitt majorstua. Eller så kommer bislett og st.haugen ganske høyt på lista. Ingen over, ingen ved siden av. Selv er jeg oppvokst på ammerud, ikke no ille sted men ville ikke valgt å bosette meg der nå. Prøv å få deg leilighet så nær sentrum som mulig. Men som sagt, jeg ville absolutt gått for majorstua Har bodd der selv i 3 år.
Gjest Montebello Skrevet 16. mars 2010 #4 Skrevet 16. mars 2010 Vinderen, Holmenkollen og Røa, Montebello osv er veldig rolige og er beste vestkant, dyrt da, men du har t-banen nært, skogsområder nært, veldig rolig strøk litt utenfor kjernen. Ikke så mye som skjer da
MiniMuffin Skrevet 16. mars 2010 #5 Skrevet 16. mars 2010 Vinderen, Holmenkollen og Røa, Montebello osv er veldig rolige og er beste vestkant, dyrt da, men du har t-banen nært, skogsområder nært, veldig rolig strøk litt utenfor kjernen. Ikke så mye som skjer da Fint der og. Har selv bodd der, men ble lei av reise vei. Når man først flytter til ny by er det veldig greit å bo sentrumsnært Min mening hvertfall
Gjest Zienna Skrevet 16. mars 2010 #6 Skrevet 16. mars 2010 Sånn jeg ser det, er vel Grønland og utover mot Groruddalen de "verste" østkantsstrøkene. Hvis jeg skulle bosatt meg i Oslo, hadde det enten blitt i vest, eller opp mot Ekeberg. Lambertseter blir for langt utenfor byen, det samme tenker jeg om alt vestfor Røa.
Gjest Gjest_Eple_* Skrevet 16. mars 2010 #7 Skrevet 16. mars 2010 Det kommer ann på miljøet du søker og hvilke steder du liker.. Personlig elsker jeg både Grunerløkka(som er veldig sentralt) og Gamlebyen(Også ganske sentralt) Begge med mange cafeer og lignende. Særlig Grunerløkka. Bislet og St.hanshaugen er også fine steder sentralt. Sagene og Torshov er greie steder som ligger veldig sentralt men likevel ikke midt i. Samme med Bjølsen. Tøyen og er ganske sentrumsnært og ikke så ille som folk vil ha det til Samme med Grønland. Men det kommer jo ann på hvilke ting du setter i fokus, om det er beliggenhet, miljø osv. Steder som Groruddalen, Holmlia og Mortensrud er steder jeg ikke liker, men mest pga drabantby følelsen og at det ligger usentralt. For folk som ikke er fra Oslo så kan kanskje disse områdene virke skumle.. Jeg er herfra og vil hvertfall ikke bo der. Det er usentralt og ingenting som skjer. Majorstua er koslig, men etter min mening på andre siden av alle stedene jeg liker. Frogner er kronglete. Helst vest som Holmenkollen, Røa, Ullern å sånn er langt unna sentrum og selv om det finnes kollektiv transport så er det ennå tungvindt. Syns jeg da
Anglofil Skrevet 16. mars 2010 #8 Skrevet 16. mars 2010 Egentlig kunne jeg bosatt meg på hele østkanten om jeg skulle vært ærlig, jeg er selv oppvokst i Søndre Nordstrand bydel, og jeg hadde glatt flyttet tilbake om jeg hadde hatt råd. Det er hva man gjør det til selv, og det finnes utrolig mange flotte steder på østkanten. Mvh Yvonne
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #9 Skrevet 16. mars 2010 Hvordan er områder som Ila, Gamle byen, Torshov og Sagene? Jeg har skjønt det sånn at de er sentrale, og ganske greie, i motsetning til Grunerløkka, Grønland, Tveita og utover i den retning Verste østkant er alt som ender på "rud": Manglerud, Mortensrud, osv. Det er så mange dustenavn på steder i Norge. Torshov, Sagene, Grønland og Grünerløkken er kjempeflott! Her bor akademikere, studenter og en veldig mikset befolkning. Veldig flotte områder.
Anglofil Skrevet 16. mars 2010 #10 Skrevet 16. mars 2010 Verste østkant er alt som ender på "rud": Manglerud, Mortensrud, osv. Det er så mange dustenavn på steder i Norge. Torshov, Sagene, Grønland og Grünerløkken er kjempeflott! Her bor akademikere, studenter og en veldig mikset befolkning. Veldig flotte områder. Hehe, det gjør det jammen meg på andre steder på østkanten også. Selv synes jeg Mortensrud er nydelig, samme med f.eks Manglerud, Nordstrand, Bjørndal osv. Mvh Yvonne
Gjest Caylee Skrevet 16. mars 2010 #11 Skrevet 16. mars 2010 (endret) Oppsal, østensjø, godlia er fine steder Fineste stedene i hele Oslo, og det er på øst-kanten. Endret 16. mars 2010 av Caylee
PecanPie Skrevet 16. mars 2010 #12 Skrevet 16. mars 2010 Jeg bor på Manglerud og stortrives. Enkelt å komme seg til sentrum også, går både buss og t-bane. Fine turmuligheter, kort vei til Østmarka. Vålerenga er også et sjarmerende sted. Ekeberg og sørover mot Nordstrand er også kjempefint. Jeg ville nok ikke flyttet til Tveita, Furuset, Grorud. Jeg ville nok heller ikke flyttet til Gamlebyen (det er nydelig der, men ikke et sted jeg kunne bodd), Kampen (samme som Gamlebyen), Grønland, Grünerløkka. Ei heller Holmlia.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #13 Skrevet 17. mars 2010 Verste østkant er rud- og løkkastedene. Ville aldri bodd på Grûnerløkka
Gjest Dorey Skrevet 17. mars 2010 #14 Skrevet 17. mars 2010 Jeg for min del ville _aldri_ bodd på vestkanten. Majorstua, Vinderen , Ullern, Frogner, æsj. Vi bor i bydel Bjerke i Groruddalen og trives veldig godt her. Det er også mange fine områder på Østensjø, søndre nordstrand, Grorud etc
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #15 Skrevet 17. mars 2010 Jeg for min del ville _aldri_ bodd på vestkanten. Majorstua, Vinderen , Ullern, Frogner, æsj. Vi bor i bydel Bjerke i Groruddalen og trives veldig godt her. Det er også mange fine områder på Østensjø, søndre nordstrand, Grorud etc Enig, det er kjempemange flotte områder østover! Naturen er like fin, øst eller vest. Det er bare det at i øst er det flere mørke ikke-vestlige innvandrere.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #16 Skrevet 17. mars 2010 Jeg bor på Grønland og trives kjempegodt. Sentralt og aldeles ikke bråkete, som mange ser ut til å tro.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #17 Skrevet 17. mars 2010 Bislet/St.hanshaugen er best om du vil bo sentralt. Mnage parker og butikker i området. Ellers er Sagene koselig, begynner å ta seg opp.
tineline Skrevet 17. mars 2010 #18 Skrevet 17. mars 2010 Jeg bor for tiden på Årvoll, som jeg syns er veldig trivelig. Rett ved marka, 15 min med buss til sentrum (som er ganske nært til Oslo-forstad å være). Nå er jeg fra Oslo, og ville generelt holdt meg i forstedene, men i sentrum ville jeg valgt å bo på Tøyen, i gamlebyen eller på Vålerenga. Fine, ganske rolige områder framfor det hektiske livet på Grünerløkka og Majorstua. Ellers jobber jeg på Bjølsen for tida, og her er det også veldig trivelig og rolig. Det er ingen som kommer til å bli enige noensinne. Spørsmålet er om du er "redd" for innvandrere - dem kommer du nesten ikke utenom i østre del av sentrum. Hvis du er redd for fylliker og rusmisbrukere, så er de over hele byen (jeg jobber på klinikk for rusmisbrukere nå, så dette har jeg en viss oversikt over); der kneipa er brun, der er alkoholføringen høy. Hvis du leter etter rimelige boalternativer, er alt i øst generelt billigere enn i vest, med unntak av Grünerløkka og Torshov. Hvis du vil nært marka, men likevel med grei reisevei til sentrum, er Grefsen/Kjelsås/Årvoll/Tonsenhagen greit, og også Oppsal/Godlia. Du må nesten bare si mer spesifikt om hva du ønsker og ikke. Per dags dato kan man ikke si at noe er verste østkant og beste vestkant. På Oslofolket kan du se hva som kommer til å bli trendy i framtiden - akkurat nå er det moderne å bo på Sagene og i Tøyensområdet. Grünerløkka er for innflyttere.
Gjest navnelapp Skrevet 17. mars 2010 #19 Skrevet 17. mars 2010 Vi bur "midt på", det er ca. 25% med framandkulturell bakgrunn i klassene på skulen. Det syns eg er perfekt. Det blir "for kvitt" på vestkanten for meg. Eg likar tyrkiske grønsaksbutikkar og folkeliv. Sykle nedover thorvald meyers gate ein fredag ettermiddag, det er ein nytelse. Kaféar, restaurantar, butikkar med varene på fortauet og flott folkeliv. Bur du på Grünerløkka kan det vere noko støy, viss du bur rett ved restaurantar og barar, men kjem du deg berre litt unna, til Fossveien, Marselis gate eller sverdrupsgate, er det fredeleg og fint.
Suzy Skrevet 17. mars 2010 #20 Skrevet 17. mars 2010 Jeg liker Bislett og Sagene godt av de mer sentrale Oslo-strøkene, men syns det er veldig trivelig på Oppsal, Ulsrud og Bøler. Der er det dessuten passe sentralt, men også nærhet til marka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå