Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Poenget ditt er...? De aller fleste vet at kommunistiske land i hovedsak ikke tillater noen religioner i det hele tatt. Tilfeldigvis er et flertall av kommunistiske regimer(historiske kommunist-regimer og de av dem som fortsatt eksisterer)tradisjonelt kristne, og det er sågar de kristne dette i første omgang rammer. Muslimske land har svært forskjellig praksis ift. ikke-muslimske religioner(og andre retninger innen Islam, for den sags skyld), men kristne er i praksis ikke forfulgt i noen av dem(dersom du ser bort ifra Saudi-Arabia, der all ikke-muslimsk religionsutdøvelse er forbudt ved lov); de er i "verste" fall dhimmier, annenrangs innbyggere. De aller fleste muslimske land(selv de av dem som det store flertallet av oss vil anse som konservative, slik som eksempelvis Iran)tillater kristendommen, og i mange fall også jødedommen(det står langt verre til for tilhengerne av mindre religioner, slik som Bahài-troende).

Gjest Hans72
Skrevet

Jeg tenker først og fremst at dette er forutsagt av Bibelen, jfr. Jesu sitat: "Har de forfulgt meg, skal de forfølge dere".

Gjest Zadok
Skrevet
Jeg tenker først og fremst at dette er forutsagt av Bibelen, jfr. Jesu sitat: "Har de forfulgt meg, skal de forfølge dere".

Ja,det ville jo være en underlig reaksjon fra kristne å bli frustrert over at profetiene går i oppfyllelse.Tvert imot skulle de jo juble når dette skjer. Det sier ihvertfall han de har hentet navnet sitt fra.(Kristus)

Skrevet

På jobben forteller jeg ikke så mye om Gud til folk. Jeg er en ganske så hyggelig kar å prate med uten at jeg forkynner at de må bli frelst. De har sikkert hørt rykte om at jeg er kristen på jobben, så så lenge de ikke kommer å spør meg om min tro, så skal jeg ikke prakke på mine kollegaer noe. Men spør de, skal de få svar.

Gjest VinglePetter
Skrevet
....så skal jeg ikke prakke på mine kollegaer noe.

Det gjelder tydeligvis ikke her inne?

Skrevet

Så godt som alle religiøse grupper har blitt forfulgt opp igjennom historien, og mange av dem blir til en viss grad forfulgte i dag, også. Kristne har vel også vært en versting hva forfølgelse av andre religiøse grupper angår, sånn for øvrig. Selv stiller de langt sterkere, også i strenge muslimske land, enn en del øvrige religiøse grupper, slik som jøder og Bahài`er.

Skrevet (endret)

Så godt som alle religiøse grupper har blitt forfulgt opp igjennom historien, og mange av dem blir til en viss grad forfulgte i dag, også. Kristne har vel også vært en versting hva forfølgelse av andre religiøse grupper angår, sånn for øvrig. Selv stiller de langt sterkere, også i strenge muslimske land, enn en del øvrige religiøse grupper, slik som jøder og Bahài`er.

Joda, du sier noe der. Men ta meg og mine som et eksempel. Jeg er et Jehovas Vitne og få kristne får så mye pepper som oss og i mange land sitter JV fengslet for militærnekt. Hvis du dropper morsomme vendinger om dør til dør forkynnelse, hva er det som gjør oss så skumle at vi blir så forhatt? Vi er ikke politisk engasjert, vi fører ikke krig, vi maser ikke om penger og sist men ikke minst - vi forfølger absolutt ingen. Det eneste vi gjør er å forkynne det gode budskap og Guds Rike til hele den bebodde jord :) man skulle tro at i 2010 så skulle toleransenivået være såpass at det skulle være greit?

Endret av sofiemyr
Gjest VinglePetter
Skrevet (endret)

Joda, du sier noe der. Men ta meg og mine som et eksempel. Jeg er et Jehovas Vitne og få kristne får så mye pepper som oss og i mange land sitter JV fengslet for militærnekt. Hvis du dropper morsomme vendinger om dør til dør forkynnelse, hva er det som gjør oss så skumle at vi blir så forhatt? Vi er ikke politisk engasjert, vi fører ikke krig, vi maser ikke om penger og sist men ikke minst - vi forfølger absolutt ingen. Det eneste vi gjør er å forkynne det gode budskap og Guds Rike til hele den bebodde jord :) man skulle tro at i 2010 så skulle toleransenivået være såpass at det skulle være greit?

Sofiemyr: Hva er det du klager over? Alt dette er jo ifølge dere tegn på at endetiden er nær, og at bibelen har rett. Hvis dere plutselig skulle slutte å bli forfulgt, ville jo hele planen deres falle fra hverandre. Jeg synes dere skal takke gud for at dere blir forfulgt og fengslet jeg.

Egentlig bør dere vel håpe på ennå mer undertrykkelse?

Endret av VinglePetter
Skrevet

Sofiemyr: Hva er det du klager over? Alt dette er jo ifølge dere tegn på at endetiden er nær, og at bibelen har rett. Hvis dere plutselig skulle slutte å bli forfulgt, ville jo hele planen deres falle fra hverandre. Jeg synes dere skal takke gud for at dere blir forfulgt og fengslet jeg.

Nå må du ikke vingle så mye at du kjører av veien petter ;) De reises spørsmål i tråden hvorvidt denne forfølgelsen er reell eller ikke ;) Jeg? Jeg vender det annet kinn til med hodet under armen og armen i bind ;)

Gjest VinglePetter
Skrevet

Nå må du ikke vingle så mye at du kjører av veien petter ;) De reises spørsmål i tråden hvorvidt denne forfølgelsen er reell eller ikke ;) Jeg? Jeg vender det annet kinn til med hodet under armen og armen i bind ;)

Du tar imot med takk, og ønsker mer pinsel?

Fint :P

Skrevet

Du tar imot med takk, og ønsker mer pinsel?

Fint :P

Siden du lar deg engasjere hva med å forsøke å gi et svar?

Hva er det som gjør oss så skumle at vi blir så forhatt? Vi er ikke politisk engasjert, vi fører ikke krig, vi maser ikke om penger og sist men ikke minst - vi forfølger absolutt ingen. Det eneste vi gjør er å forkynne det gode budskap og Guds Rike til hele den bebodde jord :)

Gjest VinglePetter
Skrevet

Siden du lar deg engasjere hva med å forsøke å gi et svar?

Hva er det som gjør oss så skumle at vi blir så forhatt? Vi er ikke politisk engasjert, vi fører ikke krig, vi maser ikke om penger og sist men ikke minst - vi forfølger absolutt ingen. Det eneste vi gjør er å forkynne det gode budskap og Guds Rike til hele den bebodde jord :)

Kan du forstå at folk reagerer på alle historiene om hvordan dere benytter psykologisk terror mot frafalne? Kan du forstå at folk reagerer på historiene om hvordan dere skremmer barna deres med evig pinsel og død om de velger feil? Dette har jeg fra venner som har familie i sekten deres.

De har selv barn, som de aldri ville våge å la være alene med medlemmer i frykt for hva de vil skremme barna deres med.

Skrevet

Kan du forstå at folk reagerer på alle historiene om hvordan dere benytter psykologisk terror mot frafalne? Kan du forstå at folk reagerer på historiene om hvordan dere skremmer barna deres med evig pinsel og død om de velger feil? Dette har jeg fra venner som har familie i sekten deres.

De har selv barn, som de aldri ville våge å la være alene med medlemmer i frykt for hva de vil skremme barna deres med.

Det du skriver her viser hvor fundamentalt feilinformert du er. Diskusjonen rundt det med frafalne er en ting men det er et ubestridelig faktum at vi forkynner om evig liv i et jordlig paradis - alternativet er IKKE "evig pinsel og død" men å IKKE oppnå evig liv i et jordisk paradis. Hvis du skulle mene at noe slikt ikke er å trakte etter så står du helt fritt til å seile akkurat den sjøen du selv vil, men du vinner ikke repekt noen steder med å utbasunere at "jeg kjenner faktisk noen som" anekdoter som bunner ut i fiktive skremselshistorier som simpejlthen er fullstendig umulige å dokumentere.

Skrevet

Ja, jeg ser den; JV er(muligens ved siden av muslimene)en gruppe som får en god del hets. I stor grad baserer også denne hetsen seg på fordommer og generaliseringer som følge av hva en mindre gruppe av dem sier/gjør. Sånn for øvrig synes jeg det er forkastelig med verneplikt i utgangspunktet, og skal man ikke ha et sivilt alternativ, ja, da er det ganske enkelt et overgrep mot alle som er av den oppfatning at krig faktisk ikke er måten å løse verdensproblemene på. Personlig har jeg forresten ingenting imot JV som sådan, men jeg misliker sterkt motstanden deres mot å gi barna sine blodoverføring(hvilke valg voksne mennesker gjør for seg selv, legger jeg med dog ikke opp i).

Skrevet

Vinglepetter, du er klar over at JV ikke tror på Helvete? Måten en del frafalne har blitt behandlet på, er jeg dog enig i at er forkastelig, men dette er dessverre ikke noe JV er alene om(å kutte all kontakt med frafalne, altså).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...