Gå til innhold

pentagram

Gjest GreenSky

Anbefalte innlegg

Kan noen her forklare meg litt om symbolbruken til pentagrammet?

Jeg har en topp nemlig, med et pentagram på. Jeg er ikke helt sikker på hva det står for, men i helga da jeg hadde toppen på, mente en kamerat at det var et symbol for satanisme. :o

Er ikke pentagrammet et eldgammelt symbol for magi...? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk forbinder pentagrammet med hekser - selvfølgelig - men uten å vite hva en heks egentlig er. De tar det for gitt at hekser bedriver satandyrking, hvilket ikke stemmer. Det er nok derfor kameraten din mente dette.

La ham lese det som står i den linken du fikk litt lenger opp her - jeg synes det er veldig greit at folk kan opplyse seg selv litt i stedet for å mene og synse en masse som de bare tar rett ut av luften for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen her forklare meg litt om symbolbruken til pentagrammet?

Kort sagt kan man si at det symboliserer de fem elementer: jord, ild, vann, luft og ånd. Har absolutt ingenting med satanisme å gjøre.

Personlig synes jeg det er underlig å gå rundt med et symbol man egentlig ikke vet hva er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig synes jeg det er underlig å gå rundt med et symbol man egentlig ikke vet hva er...

Vel, som du ser av svaret mitt visste jeg det jo sånn halvveis da. :-?

og nå vet jeg det hel-veis. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et kjede med et pentagram på som jeg har brukt veldig mye, og har blant annet fått spørsmål om jeg er satanist, heks, anarkist eller jøde (!). Jeg bruker pentagrammet fordi jeg synes det er pent, og det symboliserer mange ting som er viktige for meg. Jeg har gått med det kjedet så lenge nå at jeg nesten føler at det er en del av meg. For meg er det en slags bekreftelse på hvem jeg er, og jeg blir provosert og litt lei meg når pentagrammet misbrukes eller misoppfattes. Brodern kjøpte seg f.eks. en svær feit sølvring med pentagram på, men han aner jo ikke hva det betyr. Gjett om han fikk høre det. :oops: :ler:

Helt enig.

Her står det også en del om pentagrammet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Kompisen din tenker sikkert på "oppnedpentagrammet". Det blir vel ofte linket til satanisme..

Ja, det er jo egentlig feil... Oppned-kors kan jeg skjønne, men oppned-pentagram er jo strengt tatt et symbol på den hornede gud, som ikke har noe som helst med kristendommen eller satan å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten også hørt at hvis du snur pentagrammet oppned, så "renner" energien ut. Aner ikke om det er noe i det altså, men det er kanskje noen andre som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten også hørt at hvis du snur pentagrammet oppned, så "renner" energien ut. Aner ikke om det er noe i det altså, men det er kanskje noen andre som vet?

Det synes jeg høres veldig rart ut, siden det skal symbolisere Guden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo egentlig feil... Oppned-kors kan jeg skjønne, men oppned-pentagram er jo strengt tatt et symbol på den hornede gud, som ikke har noe som helst med kristendommen eller satan å gjøre...

Jo.. Skjønner tankegangen din. Men det er mange som adopterer symboler... Desverre.. Bla. soltegnet... som nå er "hakekors" og nazirelatert.. samme med oppned-pentagram tenker jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo.. Skjønner tankegangen din. Men det er mange som adopterer symboler... Desverre.. Bla. soltegnet... som nå er "hakekors" og nazirelatert.. samme med oppned-pentagram tenker jeg..

Mhm... Ganske trist. Det gjelder ord også. F. eks. hirden. Derfor synes jeg det er flott at man prøver å føre tilbake det positive i slike symboler og ord, ta f. eks. Kongshirden, som er en blankvåpengruppe. Ingenting med nazisme å gjøre. All ære til dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg høres veldig rart ut, siden det skal symbolisere Guden.

Hva det symboliserer kommer vel litt an på øynene som ser. :) Men jeg synes også det høres snodig ut. Kilden er som sagt ikke særlig sikker, og jeg har aldri hørt om det noe annet sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Månebarn

Pentagrammet er først å fremst et symbol for beskyttelse som symboliserer jord, luft, ild vann og ånd (elementene og ånden som er alt) Å bære pentagrammet opp-ned betyr ofte at du har mye med svart magi å gjøre, svart magi -> mot noens vilje -> ikkebra -> kan forbindes med satanisme (ikke kom og hevd noe annet!) Dessuten bruker mange seriøse satanister opp-ned pentagrammet som sitt symbol, det er ikke vanskelig å bevise bare oppsøk en mer seriøs satanistisk gruppe.

bærer du derimot et pentagram den "rette" veien betyr det at du sverger til hvit magi og er en "snill heks"

Uansett er pentagrammet et gammelt og seriøst symbol og bør ikke bæres på t-skjorter av fjortiser som "ikke helt vet hva det betyr, men syns det ser stilig og mystisk ut"

Du går ikke med et kors hvis du ikke er spesielt knyttet til kristendom? eller en jødestjerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Å bære pentagrammet opp-ned betyr ofte at du har mye med svart magi å gjøre' date=' svart magi -> mot noens vilje -> ikkebra -> kan forbindes med satanisme (ikke kom og hevd noe annet!) Dessuten bruker mange seriøse satanister opp-ned pentagrammet som sitt symbol, det er ikke vanskelig å bevise bare oppsøk en mer seriøs satanistisk gruppe. [/quote']

Er ikke helt enig her. For meg er et oppnedpentagram et symbol på den hornede gud. Det er det det opprinnelig er. (At satanister har adoptert det er synd, mener jeg, siden det etter min mening gir det feil symbolikk. Slik som solkorset og nasisme). Jeg VET at satanister har adoptert det, men jeg mener fortsatt at symbolet i seg selv absolutt ikke har noe med satanisme å gjøre, da det tross alt er et symbol som ikke har noe med kristendommen å gjøre. Satanisme er jo en religion som har vokst ut av kristendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pentagrammet har vel ikke akkurat sin opprinnelse i kristendommen, men det har da blitt brukt av kristne også... Hvem er det egentlig som bestemmer hva noe skal symbolisere? Har sittet her og tenkt litt på det nå. :) Jeg synes også det er synd når symboler misbrukes, men hvilken "rett" har egentlig jeg til å bestemme hva noe skal bety for andre? Hm. Jeg er ikke helt sikker på om jeg klarte å formulere det her slik som jeg ville, men håper dere skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er pentagrammet et gammelt og seriøst symbol og bør ikke bæres på t-skjorter av fjortiser som "ikke helt vet hva det betyr, men syns det ser stilig og mystisk ut"

*KREMT* Meg du sikta til her, eller? :D :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...