Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter med en Acer Aspire 7738G, kjøpt i august 09. Fra første uka har PC'en hengt seg med jevne mellomrom. Da dette skjer er den eneste løsningen å tvinge igjennom en reboot. PC'en henger seg uavhengig av hva jeg driver med. Surfing, spilling, mediaplayer, om den står idle osv. I perioder er det ekstremt - altså flere ganger i timen. Sjeldne ganger skjer det med et par dagers mellomrom, men i snitt vil jeg tippe det skjer ca 4 ganger om dagen.

Det jeg har prøvd for å løse problemet:

Full formatering og installering av ulike versjoner av Windows. (Både 32 og 64 bit)

Oppdatering av alle drivere.

Oppdatering av BIOS.

RAM-test, fant ingen feil,

Stress-test, samme resultat som over.

I event viwer står feilen listet som: Critical: Kernel-Power. Event ID:41. Det blinker også ofte i skjermen, akkurat som om den blir svart i en brøkdel av et sekund. Dette skjer også rett før PC'en henger seg.

Har sendt den inn en gang, med en liste over hva jeg hadde gjort for å prøve å fikse problemet. Fikk den tilbake, de hadde gjort det samme som meg, og et par timer etter at PC'en var tatt i bruk oppsto samme problem igjen. (Surprise)

Nå begynner jeg å bli lei. Det eneste jeg ikke har gjort er å kjøre et annet OS enn Windows. Skal egentlig sende inn PC'en igjen, men er redd de kjører samme prosedyre som sist. Er det noen datakyndige her inne som har noen forslag på hva dette kan være, og om det eventuelt er noe jeg kan fikse selv?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_nedfall_*
Skrevet

Siden du har såpass peil at du har oppgradert bios, vil jeg regne med at du har kjørt RAM-test (memtest86+ ?) fra en oppstartCD? Samt sjekket at det ikke er snakk om varmkjøring (lodotter i vifta)?

Skrevet
Siden du har såpass peil at du har oppgradert bios, vil jeg regne med at du har kjørt RAM-test (memtest86+ ?) fra en oppstartCD? Samt sjekket at det ikke er snakk om varmkjøring (lodotter i vifta)?

Ja, dette har gjort. Og det gjorde de tilsynelatende på verkstedet også. Når det gjelder lodotter i vifta har jeg ikke sjekket dette, men siden problemene starter allerede første uka ser jeg det som lite trolig. Bør jo ikke akkurat være mye støv i en flunka ny PC.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Om pc'en fryser ville jeg pakket den inn ett ullpledd :cool:

Uansett ville jeg bootet med en Linux Live-cd.

Prøv http://www.kubuntu.org/getkubuntu/download og kjør maskinen med denne i, i noen timer. Da får du testet maskinen med et annet OS uten å endre på det som allerede er installert. Da vil du rimelig fort vite om det er maskinvare eller programvare som er problemet.

Skrevet

Jeg ville prøvd en clean install uten å installere noe som helst av drivere eller Windows-oppdateringer og så se om den fortsatt krasjer, og deretter over tid installert drivere og oppdateringer så jeg så hva som skapte krøll. Kanskje ikke det beste rådet, men det er ihvertfall hva jeg ville gjort med denne feilmeldingen da det er umulig å nagle problemet.

Skrevet

Prøv http://www.kubuntu.org/getkubuntu/download og kjør maskinen med denne i, i noen timer. Da får du testet maskinen med et annet OS uten å endre på det som allerede er installert. Da vil du rimelig fort vite om det er maskinvare eller programvare som er problemet.

Ja, dette står på planen.

Jeg ville prøvd en clean install uten å installere noe som helst av drivere eller Windows-oppdateringer og så se om den fortsatt krasjer, og deretter over tid installert drivere og oppdateringer så jeg så hva som skapte krøll. Kanskje ikke det beste rådet, men det er ihvertfall hva jeg ville gjort med denne feilmeldingen da det er umulig å nagle problemet.

Dette er gjort, problemet er der gjennom hele prosessen.

Skrevet

Hva om du oversetter det første innlegget ditt og kontakter Acer direkte?

Dette er et såpass komplekst problem at jeg hadde ikke orket bruke all min fritid på å bekymre meg over det og heller kontaktet forhandler eller leverandør og bedt de fikse det eller gi meg en ny maskin. Hadde det vært en stasjonær PC hadde jeg prøvd med annet skjermkort, lydkort og andre minnebrikker, men på en laptop er jo ikke dette så lett.

Om du ender opp med å levere den fra deg igjen, så vær klar på at du ikke vil ha den tilbake før de har hatt den oppe i 48 timer uten krasj, gjerne med masse programmer åpne og en film på loop.

Lykke til.

Gjest Gjest
Skrevet

Dessuten får han klarhet i om det er noe gæernt med harddisken.

Gjest Gjest
Skrevet

En annen ting; såpass komplekse dataspørsmål vil du kanskje få ett bedre svar på i andre, mer spesialiserte dataforum? Tror ikke dette er forumet der de med mest peil på data henger rundt.. ? ;)

Skrevet

Sendte inn PC'en i dag. Orker ikke styre mer med dette. Så får vi se om de finner på noe lurt på verkstedet. Sendte med det jeg har skrevet over, slik at de forhåpentligvis gjør noe annet enn det jeg selv allerede har gjort flere ganger.

Gjest brutal_mann
Skrevet
En annen ting; såpass komplekse dataspørsmål vil du kanskje få ett bedre svar på i andre, mer spesialiserte dataforum? Tror ikke dette er forumet der de med mest peil på data henger rundt.. ? ;)

Snakk for deg selv :cool:

• 4 måneder senere...
Skrevet

Tenkte jeg skulle oppdatere denne. Fikk tilbake PC'en, fremdeles med samme feil. På grunn av bachelorskriving hadde jeg ikke mulighet til å sende den inn igjen, før etter eksamensperioden. Gjorde det, og reklamerte samtidig på produktet. Det gikk så godt som smertefritt og jeg fikk pengene mine tilbake fra MPX. Etter å ha forhørt meg litt endte jeg opp med å kjøpe meg en Asus og so far, so good. :)

Vil også gjerne berømme både Acer og MPX for god service og for å være veldig hjelpsomme og greie å ha med å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...