Gjest Caylee Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 (endret) Hva tror dere egentlig på? Hva skjer hvis man går ut av jehovas vitne? Må man misjonere hvis man er medlem? Hvordan blir man det (jeg skal ikke)? Er homofile velkommen inn i jehovas vitne? Hva mener dere om sex før ekteskapet? Må man gifte seg med noen innen menigheten? Er dere hyggelige mennesker med omsorg for de innenfor meningheten? (lurer på dette fordi at mange som har gått ut av jehovas vitne mener dere ikke har omsorg osv) Kan man dra på møter uten å være medlem? Tar dere godt imot nye medlemmer? Hvorfor feirer dere ikke jul, bursdager, påske osv? Har dere sabbat eller helligda g på søndager? Endret 15. mars 2010 av Caylee
sofiemyr Skrevet 16. mars 2010 #2 Skrevet 16. mars 2010 Hva tror dere egentlig på? Hva skjer hvis man går ut av jehovas vitne? Må man misjonere hvis man er medlem? Hvordan blir man det (jeg skal ikke)? Er homofile velkommen inn i jehovas vitne? Hva mener dere om sex før ekteskapet? Må man gifte seg med noen innen menigheten? Er dere hyggelige mennesker med omsorg for de innenfor meningheten? (lurer på dette fordi at mange som har gått ut av jehovas vitne mener dere ikke har omsorg osv) Kan man dra på møter uten å være medlem? Tar dere godt imot nye medlemmer? Hvorfor feirer dere ikke jul, bursdager, påske osv? Har dere sabbat eller helligda g på søndager? Noen av disse spørsmålene krever mer en tolinjers svar Men - Jehovas Vitner tror på Den Allmektige Gud, Jehova, himmelens og jordens Skaper - så den var enkel. Hva skjer hvis man går ut av jehovas vitne? Det som skjer er mest opp til den som "går ut". Det finnes mange passive vitner som er medlemmer men ikke aktive. Gentle her på KG er et av dem. I henhold til disse skjer det ikke annet enn at trosfeller vil forsøke å oppmuntre dem til å opprettholde en åndelig utvikling - med andre ord fortsette å studere Bibelen og forkynne. Hvis noen "går ut" i den forstand at de blir aktive motstandere så oppfordrer Bibelen at man skal holde omgang med disse til et minimum. Må man misjonere hvis man er medlem? Det er ønskelig selvsagt siden Bibelen oppfordrer alle om å forkynne det gode budskap, men mange har den samme tidsklemma som folk ellers og da blir det vanskelig. Hvordan blir man det (jeg skal ikke)? Det avhenger fullt og holdent hva du tror på Hvis du igjennom bibelstudie og møter viser at du tror og ønsker å leve som en sann kristen så kan du bli en udøpt forkynner og det blir trinn en. Hvis du etterhvert føler at dette er det riktige kan du innvie deg med dåp. Først da er du et fullverdig Jehovas Vitne. Er homofile velkommen inn i jehovas vitne? Du kan være homofil men å ha seksuell omgang med samme kjønn er ifølge Bibelen ikke moralsk. Dette er også grunnen til gnisninger i de fleste sammenhenger hvor Bibelske verdier og seksualitet skal diskuteres. Hva mener dere om sex før ekteskapet? Igjen, Bibelen anser ikke dette som et moralsk alternativ Må man gifte seg med noen innen menigheten? Nei, men det oppfordres i Bibelen til å "gifte seg innenfor sannheten" simpelthen fordi at da vet du hva du får selv om det langtfra er noen garanti Er dere hyggelige mennesker med omsorg for de innenfor meningheten? (lurer på dette fordi at mange som har gått ut av jehovas vitne mener dere ikke har omsorg osv) JV er som folk flest og ufullkomne, men Bibelen understreker at de sanne kristne skal gjenkjennes på grunn av sin innbyrdes kjærlighet. Jeg opplever de jeg kjenner som omsorgsfulle mennesker langt over hva jeg selv klarer å levere på det plan så svaret må bli et ubetinget ja. Kan man dra på møter uten å være medlem? Så mye du måtte ønske. Tar dere godt imot nye medlemmer? Jeg ble så godt mottatt selv at jeg nesten syntes det var pinlig Hvorfor feirer dere ikke jul, bursdager, påske osv? Fordi det er og blir hedenske høytider, noe de fleste oppegående mennesker i 2010 er enige om. Det er absolutt ingenting i Bibelen som tilsier eller nevner at slike høytider skal markeres snarere tvert i mot. Merk deg ellers at unntaket er Har dere sabbat eller helligda g på søndager? Vi har fri på søndag som folk flest men ikke sabbat Eller kan du sjekke denne siden: http://www.watchtower.org/n/jt/article_08.htm
Gjest Caylee Skrevet 16. mars 2010 #3 Skrevet 16. mars 2010 Noen av disse spørsmålene krever mer en tolinjers svar Men - Jehovas Vitner tror på Den Allmektige Gud, Jehova, himmelens og jordens Skaper - så den var enkel. Hva skjer hvis man går ut av jehovas vitne? Det som skjer er mest opp til den som "går ut". Det finnes mange passive vitner som er medlemmer men ikke aktive. Gentle her på KG er et av dem. I henhold til disse skjer det ikke annet enn at trosfeller vil forsøke å oppmuntre dem til å opprettholde en åndelig utvikling - med andre ord fortsette å studere Bibelen og forkynne. Hvis noen "går ut" i den forstand at de blir aktive motstandere så oppfordrer Bibelen at man skal holde omgang med disse til et minimum. Må man misjonere hvis man er medlem? Det er ønskelig selvsagt siden Bibelen oppfordrer alle om å forkynne det gode budskap, men mange har den samme tidsklemma som folk ellers og da blir det vanskelig. Hvordan blir man det (jeg skal ikke)? Det avhenger fullt og holdent hva du tror på Hvis du igjennom bibelstudie og møter viser at du tror og ønsker å leve som en sann kristen så kan du bli en udøpt forkynner og det blir trinn en. Hvis du etterhvert føler at dette er det riktige kan du innvie deg med dåp. Først da er du et fullverdig Jehovas Vitne. Er homofile velkommen inn i jehovas vitne? Du kan være homofil men å ha seksuell omgang med samme kjønn er ifølge Bibelen ikke moralsk. Dette er også grunnen til gnisninger i de fleste sammenhenger hvor Bibelske verdier og seksualitet skal diskuteres. Hva mener dere om sex før ekteskapet? Igjen, Bibelen anser ikke dette som et moralsk alternativ Må man gifte seg med noen innen menigheten? Nei, men det oppfordres i Bibelen til å "gifte seg innenfor sannheten" simpelthen fordi at da vet du hva du får selv om det langtfra er noen garanti Er dere hyggelige mennesker med omsorg for de innenfor meningheten? (lurer på dette fordi at mange som har gått ut av jehovas vitne mener dere ikke har omsorg osv) JV er som folk flest og ufullkomne, men Bibelen understreker at de sanne kristne skal gjenkjennes på grunn av sin innbyrdes kjærlighet. Jeg opplever de jeg kjenner som omsorgsfulle mennesker langt over hva jeg selv klarer å levere på det plan så svaret må bli et ubetinget ja. Kan man dra på møter uten å være medlem? Så mye du måtte ønske. Tar dere godt imot nye medlemmer? Jeg ble så godt mottatt selv at jeg nesten syntes det var pinlig Hvorfor feirer dere ikke jul, bursdager, påske osv? Fordi det er og blir hedenske høytider, noe de fleste oppegående mennesker i 2010 er enige om. Det er absolutt ingenting i Bibelen som tilsier eller nevner at slike høytider skal markeres snarere tvert i mot. Merk deg ellers at unntaket er Har dere sabbat eller helligda g på søndager? Vi har fri på søndag som folk flest men ikke sabbat Eller kan du sjekke denne siden: http://www.watchtower.org/n/jt/article_08.htm Takk for svar Jehovas vitne virker interresang. Så du har altså meldt deg inn i voksen alder? Hva fikk deg til å ta det valget? Og er det litt trist i jule tida, påsken og når du har bursdag hvis du feira det før?
sofiemyr Skrevet 16. mars 2010 #4 Skrevet 16. mars 2010 Takk for svar Jehovas vitne virker interresang. Så du har altså meldt deg inn i voksen alder? Hva fikk deg til å ta det valget? Og er det litt trist i jule tida, påsken og når du har bursdag hvis du feira det før? For meg var det dette med hvem som er denne verdens hersker (Satan) og det at jeg aldri har forsonet meg med at Jesus og Gud er en og samme person (treenighetslæren). Tror det er mange vitner som føler det slik. Jul og påske har jeg aldri egentlig "feiret" og jeg gjør stort sett det samme som før til jul untatt pakkene som vi sprer rundt resten av året istedet Vi koser oss med mat og venner og familie slik som alle andre. Bursdager syntes jeg var stas til jeg rundet 30, da svant glansen for å si det slik hihi
Gjest Trajan Skrevet 16. mars 2010 #5 Skrevet 16. mars 2010 Jehvoas Vitner er i mine øyne en ondskapsfull sekt som burde forbys og før noen sier at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Jeg har vært med i Jeovas Vitner så jeg vet hva jeg snakker om. 1
Sequax Skrevet 16. mars 2010 #6 Skrevet 16. mars 2010 Dere Jehovas vitner: i følge dere er det 244.000 mennesker ( eller noe i den dur ) som får komme til himmelen når de dør...tror dere ikke disse plassene er besatt snart ? Hvorfor forkynne når det tilsynelatende er så fryktelig trangt der oppe ?
Gjest Caylee Skrevet 16. mars 2010 #7 Skrevet 16. mars 2010 (endret) Jehvoas Vitner er i mine øyne en ondskapsfull sekt som burde forbys og før noen sier at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Jeg har vært med i Jeovas Vitner så jeg vet hva jeg snakker om. Kan du utdybe hva som er så ille med Jehovas vitner? Endret 16. mars 2010 av Caylee
Gjest Caylee Skrevet 16. mars 2010 #8 Skrevet 16. mars 2010 For meg var det dette med hvem som er denne verdens hersker (Satan) og det at jeg aldri har forsonet meg med at Jesus og Gud er en og samme person (treenighetslæren). Tror det er mange vitner som føler det slik. Kan du forklare på nytt? skjønte ikke helt hva du mente.
MiniMuffin Skrevet 16. mars 2010 #9 Skrevet 16. mars 2010 Selv er jeg ikke et av jehovas vitner,men kjenner mange som er det og jeg har ingenting negativt å si om de. Blir sint når folk sprer usanne rykter om de. Tror folk som blir utstøtt er bitre og skal ta igjen på en eller annen måte. Husk at man døper seg i voksen alder, og dermed velger denne livsstilen.
Sequax Skrevet 16. mars 2010 #10 Skrevet 16. mars 2010 Ingen sektmedlemmer her som kan svare på spørsmålet mitt ?
Gjest Trajan Skrevet 16. mars 2010 #11 Skrevet 16. mars 2010 Selv er jeg ikke et av jehovas vitner,men kjenner mange som er det og jeg har ingenting negativt å si om de. Blir sint når folk sprer usanne rykter om de. Tror folk som blir utstøtt er bitre og skal ta igjen på en eller annen måte. Husk at man døper seg i voksen alder, og dermed velger denne livsstilen. Noen ganger er faktisk ryktene sanne
sofiemyr Skrevet 17. mars 2010 #12 Skrevet 17. mars 2010 Jehvoas Vitner er i mine øyne en ondskapsfull sekt som burde forbys og før noen sier at jeg ikke vet hva jeg snakker om. Jeg har vært med i Jeovas Vitner så jeg vet hva jeg snakker om. Det står i Åpenbaringen at 144000 salvede skal danne en himmelsk regjering under Jesus som konge. Det står også om "den store skare" som er de øvrige mennekser som skal få leve på en paradisisk jord.
MiniMuffin Skrevet 17. mars 2010 #13 Skrevet 17. mars 2010 Noen ganger er faktisk ryktene sanne Ja så klart de noen ganger er det. Jehovas vitner er ufulkommne mennesker de og. Alle har sine feil. Er ikke alle som har rent mel i posen. Sånn er det jo i alle religioner. Men det betyr ikke at det er en fæl religion for det....
Odine Skrevet 24. mars 2010 #14 Skrevet 24. mars 2010 Jeg har et spørsmål! Dersom en jente er JV og finner seg kjæreste. Må da denne gutten bli JV når de gifter seg? Hilsen ateist.
Sequax Skrevet 25. mars 2010 #15 Skrevet 25. mars 2010 Det står i Åpenbaringen at 144000 salvede skal danne en himmelsk regjering under Jesus som konge. Det står også om "den store skare" som er de øvrige mennekser som skal få leve på en paradisisk jord. Ok Takk for svar. ( regner med at det var mitt innlegg du mente å svare på ) Så, 144 000 skal være med for å danne himmelsk regjering under Jesus. Når får de heldige vite om de er med i denne regjeringa ? Dommedag ? Det var jo en skrekkelig stor regjering...og resten ? Hva vil det si ( i følge dere ) å leve på en paradisisk jord ?
Gjest Trajan Skrevet 25. mars 2010 #16 Skrevet 25. mars 2010 Jeg har et spørsmål! Dersom en jente er JV og finner seg kjæreste. Må da denne gutten bli JV når de gifter seg? Hilsen ateist. Nei
Serene Skrevet 2. april 2010 #17 Skrevet 2. april 2010 Hva tror dere egentlig på? De tror at gud snart skal gripe inn og skape fred på jorden, et paradis. Alle som ikke står på rett side når Harmageddon kommer, om ikke lenge, vil nok måtte dø. Hva skjer hvis man går ut av jehovas vitne? Min mann og hans søsken har alle trekt seg (noen blir utstøtt, noen trekker seg frivillig), og deres foreldre vil derfor ikke ha noe med dem å gjøre. Vi hadde noe å gjøre med dem mens vi var inaktive, og ikke formelt utmeldt, men dette var svært vanskelig siden de stadig minte oss på at våre barn kom til å dø i Harmageddon sammen med oss, pga at vi hadde sluttet å gå på møtene osv. Pga at vi har trukket oss kan ikke de som er fremdeles medlem engang hilse på oss på gaten, uansett hvor gode venner vi engang var. Må man misjonere hvis man er medlem? Skal man regnes som et aktivt medlem, ja. Det er misjoneringen som er det som gjør at man kan kalle seg et Jehovas Vitne, man "vitner" for Jehova ved å gå ut å fortelle om håpet om en bedre verden som stadig snart er rett rundt hjørnet. I det øyeblikk man ikke leverer en månedsrapport over felttjenesten (dvs rapport over antall timer man har misjonert) blir de "eldste" svært bekymret for din åndelighet, og vil kanskje ønske å komme hjem til deg for å snakke med deg om dette. Man er også påpasselig med å ha omgang med medlemmer som ikke går "på feltet", slik var i allefall jeg, og slik var folk mot min mann som ble inaktiv etter en stund. Er homofile velkommen inn i jehovas vitne? Jeg kjenner flere som er vokst opp som Jehovas Vitner, og etter hvert ble klar over at de var homofile. En av de jeg kjenner personlig hadde en samtale med de "eldste" om dette, og der ble han anbefalt å gifte seg med en kvinne. Han ble gift i mange år, fikk faktisk barn også, før han ikke lenger klarte å leve på en løgn. Han skilte seg og trakk seg vekk fra JV. Kjenner også flere som har giftet seg med en kvinne av eget initiativ, fordi de ikke har ønsket at noen skulle vite at de var homofil. Det er nok ikke lett. Må man gifte seg med noen innen menigheten? Du kan gifte deg med noen som er "verdslig", men dette ledsages nok alltid av mye "støy". Familien til den som gifter seg med en verdslig vil selvfølgelige føle stor sorg og gjøre det de kan for å få den gifteklare på bedre tanker. En "bror" fikk en offentlig irrettesettelse for å ha giftet seg med en jente av verden, og i et møte med de "eldste" fikk han vite at det eneste som kunne redde han nå (dvs redde han fra å bli tilintetgjort i Harmageddon), siden han hadde begått en stor synd ved å gifte seg med en "av verden", var å få sin unge hustru "med", ved å forkynne for henne. Han hadde stadig dårlig samvittighet overfor Jehova, så han jobbet hardt for det, og fikk henne med etter noen år. Og det var meg. Er dere hyggelige mennesker med omsorg for de innenfor meningheten? (lurer på dette fordi at mange som har gått ut av jehovas vitne mener dere ikke har omsorg osv) De har stor omsorg for hverandre, men misforstå ikke dette som kjærlighet. De snakker mye selv om kjærlighet, og den kjærlighet de har til hverandre, men det de i faktum har er lojalitet, lojalitet til hverandre og sekten, og aller fremst til det styrende råd i Brooklyn. I det øyeblikk et medlem begynner å tenke utenfor boksen, stille kritiske spørsmål eller gå mindre på "feltet", vil man merke at folk man før trodde var venner, nå trekker seg gradvis bort fra deg, siden du kan betraktes som "dårlig omgang". Tar dere godt imot nye medlemmer? I veldig stor grad, ja. Dette er noe som har en eget term; "lovebombing", og er et kjennetegn ved mange sekter. Man blir overveldet av den varmen og tilsynelatende kjærligheten som man blir vist. Særlig mennesker som allerede er langt nede, som folk med psykiske problemer, alkoholikere og ensomme blir grepet av denne mottakelsen. 2
Sequax Skrevet 5. april 2010 #19 Skrevet 5. april 2010 Takk for at du tok deg tid til å skrive innlegget, Serene ! :)Informativt for oss som lurer på hva som foregår i disse religiøse sektene. En annen sekt som virker "helt gresk" på en helt alminnelig nordmann er Smith's venner. Noen her som er medlem der og kan informere oss litt ? Jeg vet man kan lese seg opp bl.a på nettet, men det er personlige opplevelser og inntrykk som er interessant å lese om 1
sofiemyr Skrevet 6. april 2010 #20 Skrevet 6. april 2010 Bra svart, Serene Vet nå ikke helt om jeg er enig der. Både jeg og min mann er ikke ofte på møter og aldri på feltet pga familiesituasjon og jobb men jeg opplever på intet vis at det påvirker den innbyrdes kjærighet som er i menigheten. Men for all del, alt oppleves individuelt. Er det teoretisk mulig at Serene og hennes mann selv var en medvirkende sosial årsak til at ting ble som de ble? Veldig lett å legge skylden på noen andre enn seg selv - spesielt når noen andre er en "sekt".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå