Gå til innhold

Er dette bra nok trening når jeg skal ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Gjest missEva
Skrevet

Nå har det seg sånn at jeg har begynt å trene. Noe jeg aldri har gjort før i hele mitt 23 år lange liv. Fikk en prøvetime hos det lokale treningsstudioet der Step sto på timeplanen. Helt grei trening, men veeeldig drygt!

Jeg er veldig tykk (synes jeg selv). Har veldig kraftig kroppsbygning + litt for mye fett rundt magen, låra og overarmene, noe jeg er veldig missfornøyd med.

Derfor har jeg tenkt meg ned i vekt. Eller...ikke nødvendigvis ned i vekt, men i allefall bli kvitt ganske mye av fettet.

Som sagt så trener jeg step med styrke 2 ganger i uken, aerobic 1 gang i uken samt 2 skoletimer med gym.

Det jeg er så usikker på er om jeg skal fortsette å trene step og styrke? Jeg er av typen som liker å røre hele kroppen, da innen ballspill e.l. der man ikke fokuserer på bare en ting liksom.

Jeg føler at jeg bygger muskler i lårene og magen. For vi tar veldig mye sit-ups og knebøy, noe jeg synes er VELDIG anstrengende og må titt og ofte stoppe opp og riste løs. Men det er jo ikke muskler jeg vil ha. jeg har mer enn nok muskler faktisk. Jeg vil bare bli kvitt flesket mitt! :)

Så skal jeg gjøre noe annet i tillegg eller skal jeg bare fortsette treningen (som forresten er med instruktør) og håpe at jeg ikke blir større, men heller får brent litt fett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd spinningtimer? Det er skikkelig gøy faktisk! Ellers så vet jeg ikke hva du kan gjøre. Om du har mye muskler og har lett for å bygge muskler så må du vel heller prøve å løpe, sykle eller step da kanskje...

Uansett så vil nok fettet forsvinne etter hvert. Muskler forbrenner fett, så man må vel bare ta tida til hjelp ;)

Gjest missEva
Skrevet
Har du prøvd spinningtimer? Det er skikkelig gøy faktisk! Ellers så vet jeg ikke hva du kan gjøre. Om du har mye muskler og har lett for å bygge muskler så må du vel heller prøve å løpe, sykle eller step da kanskje...

Uansett så vil nok fettet forsvinne etter hvert. Muskler forbrenner fett, så man må vel bare ta tida til hjelp ;)

Ja, vet at muskler forbrenner fett, men er så kjedelig å egentlig ikke se noe spesielt resultat. Fett forbrennes og kommer bort, mens musklene blir større og tar fettet sin plass om du skjønner. Så da blir jeg ikke akkurat mindre.. :-P

Får bare håpe alt blir bedre etter hvert. Har en kamerat som er litt tykk. Han har gått ned fra str 50 til 42 i bukse på bare 3 måneder, mens jeg ikke går ned ett gram! Joda, jeg er glad på hans vegne, men jeg hadde virkelig ønsket å sett litt resultater jeg også! :D

Noen som har noen gode tips for hvordan man går litt kjappere ned i vekt? f.eks en plan over måltider? rett og slett en diett....? Hadde vært fint om noen har i allefall. jeg vet jo liksom ikke hva jeg skal spise. Alt jeg hører om er at man skal "spise sundt", men hva er sundt?? :)

Skrevet

Først og fremst; så flott at du har begynt å trene. Det vinner både kroppen og sjela på :)

Men hvor lenge har du egentlig trent? Om du ønsker å gå ned i vekt, så er vel den allmenne anbefalingen at man bør gå ned rundt 0,5-1 kg i mnd, nettopp fordi man da har mye større sjans for å holde vekten stabil når man har nådd målet sitt.

Men det er utrolig kjedelig å være tålmodig, i hvert fall når man føler at man har gjort drastiske livsstilsendringer, og lengter etter å se resultater. Nettopp derfor er det så mange som søker etter raskere løsninger, og dermed ender man opp med fastekurer, ketolyse eller all verdens rare suppekurer. Prøv å husk på at dette er humbug, det beste er å trene jevnlig, øke intensiteten etter hvert, og ikke minst: lær deg litt om kosthold. Det finnes mange gamle og nye tråder om dette her på KG om hva et sunt kosthold bør inneholde. For det er enkelt og greit kalorier inn og kalorier ut som avgjør kroppsvekten, som flere har påpekt før meg.

Tren og spis sunt, og vær litt tålmodig, det er mine råd.

Masse lykke til :)

Skrevet

List opp hvilket matvarer du spiser.

list opp hva du spiser på en gjennomsnitts dag.

Gjest missEva
Skrevet

jaha, så jeg skal bare liste opp HER hvilke matvarer jeg spiser? ;) det er jo så utrolig mye forskjellig.Blir en lang liste etter en stund :)

Høyde: 175cm

Vekt: 84 - 90kg. Varrierer...går litt opp og ned, men aldri under 84kg. :sjenert:

Gjest missEva
Skrevet

Jeg har ikke trent spesielt lenge forresten. Bare noen måneder så er vel for tidlig å se resultat enda. Men blir jo litt sjalu når jeg ser at kompisen min og tanta hans går ned i vekt så det suser, mens jeg ikke flytter meg i det heletatt. :(:sjenert:

Tanta hans er forresten ganske slank og tynn fra før så rart det skal vises så godt på henne allerede. Men med kameraten min så skjønner jeg at han har hatt så gode resultater. Han er ganske tykk og jeg husker fra da jeg selv var liten og tykk at det var enklere å bli kvitt fettet om man hadde mye av det fra før. :)

Jeg får vel bare smøre meg med tålmodighet. men håper å få sett bittelitt resultat før jeg legger meg på stranda i sommer. ;)

Kjedelig å bli prøvd dytta ut i vannet fordi folk tror jeg er en strandet hval... ! :D

Skrevet
Kjedelig å bli prøvd dytta ut i vannet fordi folk tror jeg er en strandet hval... ! :D

Disse tankene skal du bare legge fra deg, det er noe som ikke under noen omstendigheter stemmer! Synes du skal prøve ulike treningsformer, finn ut hva DU liker. Treningen er kjekkere, mer effektiv og lettere å komme seg på om du liker den! Lek deg litt med ulike timer på senteret, se hva som frister deg og utelukk det som ikke var noe kjekt! Og tålmodighet er viktig !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...