Gå til innhold

har det blitt en trend?

Fremhevede innlegg

Gjest frk.lct
Skrevet

Neivell, kansje ikke forstår en dritt da !? jeg sa min mening en gang, er ikke ute etter å høre på bs om akkuratt egoismen her. det var kansje litt dumt av meg å skrive dette her da! men forstår poengene. kansje jeg lærte noe av disse svarene da ;-) t.u pplz < 3

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Dette var et emne om selvmord var blitt en trend... men velger beklageligvis å slette det av tåpelig grunn. klic-klick-klicos!!

Ja, det var et fjernt innlegg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden.

Jeg tror ikke det å ta selvmord er en trend. Men jeg tror at det er en trend å få den oppmerksomheten som det å si at man ønsker å ta livet sitt. For det gir ufattelig mye oppmerksomhet, da bryr plutselig alle seg om deg. Det er nok veldig på moten og syte og klage over hvor fælt man har det.

De som tar livet av seg gjør ikke det fordi det er en trend. De har det så fælt at de ikke ser noen annen utvei.

Skrevet
Dessverre så har selvmord vært en relativt konstant voksende trend som har pågått i flere tiår både her i Norge og i mange andre sammenlignbare indistrualiserte land. Hovedsakelig for menn men også for kvinner. I Norge registreres det hvert år rundt ni tusen selvmordsforsøk blant kvinner og rundt fire tusen blant menn. Likevel er det vesentlig flere menn enn kvinner som faktisk begår selvmord (347 selvmord blant menn og 158 blant kvinner i 2008). Dette er et tegn på at kvinner i større grad bruker en slik handling som et rop om hjelp med et ønske om endring.

Selvmordsraten er da relativt stabil. Den er ikke konstant voksende.

Det at det er flere menn som lykkes med sine selvmordsforsøk skyldes flere faktorer enn at kvinner bruker selvmordsforsøkene som et rop om hjelp. Kvinner har tradisjonelt sett brukt metoder hvor sjansen for å overleve er større enn det ved de metodene som menn bruker. Kvinner er tenderer til å bruke overdose, mens menn bruker skytevåpen. Men det finnes natuligvis unntak.

Gjest florentina
Skrevet
Og er det negativt å være egoistisk?

Et litt for generelt spørsmål til å egentlig burde stilles, dette.

Skrevet
Et litt for generelt spørsmål til å egentlig burde stilles, dette.

Å?

Skrevet

om selvmord er en trend vet jeg ikke , men smitteeffekt tror jeg det har , innad i en gruppe .

Skrevet
om selvmord er en trend vet jeg ikke , men smitteeffekt tror jeg det har , innad i en gruppe .

Det stemmer. Man kaller det gjerne for Werther-effekten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...