Tjorven Skrevet 11. september 2003 #1 Skrevet 11. september 2003 Vi har nå kommet opp i en litt merkelig situasjon hjemme. Etter å ha hatt problemet med kloakken, viste det seg at kloakktanken aldri var blitt tømt på 25 år!!! :o Men dette er ikke det store problemet. Vi har aldri vært tilkoblet det offentlige nettet, og kommunen skal nå sørge for at vi blir det. Problemet er bare at det er i som husstand som må ta denne utgiften, og det kan blir en stor utgift! Vi kikket i tilstandsrapporten vår i går, og i den står det at vann og avløp er offentlig. Vi føler oss dermed litt lurt over at kloakken plutselig ikke var koblet til det offentlige likevel. Disse opplysningene står som ”Eiendomsdata” i tilstandsrapporten. Er det noen vet om riktigheten av slike opplysninger i en tilstandsrapporten skal være 100% korrekt, eller er dette opplysninger vi ikke kan legge til grunn for en slik misnøye? Et annet problem er jo at vi har betalt kloakkavgift siden vi flytte inn og dermed betalt for en tjeneste vi aldri har fått. Har man mulighet til å klage til kommunen på slike ting? Veldig frustrerende dette her, så kanskje noen kan komme med noen råd? OBS! Innlegget er rettet av meg, det var tilstandsrapporten vi kikket i....ikke taksten. I taksten står det faktisk ikke nevnt en gang, det står bar at vei er offentlig....
Fru Fomle Skrevet 11. september 2003 #2 Skrevet 11. september 2003 Når det står at avløp er offentlig i takstrapporten bør dere ha en god sak for å klage! For deres del så håper jeg at tidligere eier ikke har eierskifteforsikring, de selskapene der er noen kranglefanter, så det kan være greit og være forberedt på en kamp.. Kontakt kommunen og legg fram saken, ingen skal betale for en vare de ikke har fått!! Må dere betale alle kostnader knyttet til tilkobling, eller vanlig tilknytningsavgift? Hvis det blir sprengning kan det bli dyrt hvis dere må dekke alle kostnader.. Lykke til!
Tjorven Skrevet 11. september 2003 Forfatter #3 Skrevet 11. september 2003 Når det står at avløp er offentlig i takstrapporten bør dere ha en god sak for å klage! For deres del så håper jeg at tidligere eier ikke har eierskifteforsikring, de selskapene der er noen kranglefanter, så det kan være greit og være forberedt på en kamp.. Kontakt kommunen og legg fram saken, ingen skal betale for en vare de ikke har fått!! Må dere betale alle kostnader knyttet til tilkobling, eller vanlig tilknytningsavgift? Hvis det blir sprengning kan det bli dyrt hvis dere må dekke alle kostnader.. Lykke til! Jeg tror vi får ta noen telefoner både hit og dit. Tidligere eier har eierforsikring... Ellers er det tilkoblingsavgiften vi skal betale, og den er skissert på å være rundt 10 000 kr. Mye penger når vi trodde at alt dette var i orden!
Fru Fomle Skrevet 11. september 2003 #4 Skrevet 11. september 2003 Kjedelig når det blir mye ekstraarbeid med ting du trodde var i orden... Håper dere ikke er like uheldige som vi var i møte med forsikringsselskapet som hadde eierskifteforsikringen til de vi kjøpte av. To uker etter vi hadde flyttet inn kom den første høststormen og det ble lekkasje fra verandaen ned til naboen under. I salgsrapporten stod det at verandaen var bygget av en byggmester sommeren før vi kjøpte, det viste seg at det var en kompis som gjorde det på fritida... Uansett så kostet det vel 8000,- og reparere. Vi fikk ingenting dekket fordi "kostnaden var for lav i forhold til det vi hadde betalt for huset".
Tjorven Skrevet 11. september 2003 Forfatter #5 Skrevet 11. september 2003 Fy flate, så utrolig irriterende! Det er nok mye sånt ute og går ja. Håper bare dette løser seg for oss, for akkurat nå er vi en smule oppgitte ja.
Fru Fomle Skrevet 11. september 2003 #6 Skrevet 11. september 2003 Krysser fingrene for dere!! :trøste:
Tjorven Skrevet 11. september 2003 Forfatter #7 Skrevet 11. september 2003 Tusen takk! :D Tar gjerne i mot flere synspunkter og erfaringer på dette også!
Gjest Anonymous Skrevet 11. september 2003 #8 Skrevet 11. september 2003 Vil komme med en liten oppmuntring! Vi har nettopp vært gjennom en eierskifteforsikringssak pga. lekkasje på badet, og det gikk helt smertefritt! Skadene ble taksert av skikkelige takstfolk, de priset jobben og forsikringsselskapet ga oss et tilbud. Tilbudet var selvfølgelig noe lavere enn hva jobben var priset til, men det går på standardheving/at du får noe som er nytt osv. I prinsippet greit nok! Saken ble i hvert fall fort og greit behandlet uten problem! Dere har jo skriftlig bevis på at dere er feilinformert, så jeg vil si at dere har en sterk sak! Lykke til! Hilsen Lille meg
Gjest Anonymous Skrevet 11. september 2003 #9 Skrevet 11. september 2003 Vår venn hadde tilsvarend sak. Han tok kontakt med forbrukerkontoret. Han skaffet seg advokat. Han vant saken og tidligere eier ble dømt til å betale alle kostnader. Problemet var at der var ingen ting å hente. KONKURS. Men så snart han kommer seg på beina ligger der jo en regning å venter på han... Uansett jeg har villet kontakte juridisk hjelp til dette. Komunen og kAN VÆRE NOEN BYRÅKRATISKE KRANGLEFANTER.
Tjorven Skrevet 11. september 2003 Forfatter #10 Skrevet 11. september 2003 Takk for svar. Vi får undersøke litt. Fordelen er forsåvidt at vi bor i rekkehus, og dette er et problem for flere naboer som har kjøpt huset i den senere tid. Men det er kanskje litt dumt å sette i gang noe stort omkring dette før eventuelt kommunen kommer med et krav?
Gjest Lea Skrevet 11. september 2003 #11 Skrevet 11. september 2003 Trist sak. Og dere vil mest sannsynlig kommer unna om dere klager. Men en ting jeg tenkte på: Når man skriver en eierskifteforsikring, så skriver jo eieren under på at opplysningene er riktige. Denne forsikringen skal brukes når det er ting selgeren ikke har mulighet til å vite om. F.eks at et rør i veggen er lekk og at selgeren ikke er klar over dette. Spørsmålet er da om selgeren visste at de ikke var koblet til den kommunale kloakken.. Det er ikke sikkert at forsikringen dekker dette om selgeren var klar over dette med septiktanken. Men ta kontakt med megleren og spør om råd. Evt. direkte til forsikringsselskapet.
14062003 Skrevet 11. september 2003 #12 Skrevet 11. september 2003 En tilkoplingsavgift på 10.000kr høres ikke mye ut. Jeg trodde dette pleide å ligge på mellom 50.000kr og 100.000kr, jeg. Vi er tilkoplet offenlig nett, men må få nye rør inni de vi har (pga. knekk). Litt graving og treing er alt som skal til - 25.000kr. Det jeg egentlig vil si, er at jeg ville tatt kontakt med forbrukerrådet eller advokat med en gang. Det koster litt med advokat, men da får du en skikkelig svar på hva du har krav på og ikke. Forbrukerrådet kan bruke månedsvis på å behandle saken. Dersom kommunen har tatt kloakkavgift av dere, kanskje det er fordi de er ansvarlige for å tømme "tanken"? Slik var det der jeg bodde før. Om ikke kommunnen har noen oppgaver til deres kloakk, så burde dere i det minste få trukket fra det dere har betalt i kloakkavgift på tilkoplingsavgiften. Jeg håper det ikke er renovasjonsavgiften du tenker på, for det er jo for søpla og ikke kloakken. Tilførsel av vann må man vel også betale for - og da gjerne sammen med kloakken. Lykke til!
Tjorven Skrevet 12. september 2003 Forfatter #13 Skrevet 12. september 2003 NB!! I går kveld kom jeg på en liten feil jeg skrev her inne. Det var nemlig tilstandsrapporten vi kikket og så at det stod at avløp var offentlig. Er denne informasjonen i en tilstandsrapport noe som skal være korrekt? Eller er det kun taksten man skal gå ut i fra? Der stod det nemlig ikke noe om avløpet i det hele tatt... Ellers er det en annen nabo som mener han har papir på at vi skal være tikoblet offentlig nett, så her er det kaos ute og går. En tilkoplingsavgift på 10.000kr høres ikke mye ut. Jeg trodde dette pleide å ligge på mellom 50.000kr og 100.000kr, jeg. Vi er tilkoplet offenlig nett, men må få nye rør inni de vi har (pga. knekk). Litt graving og treing er alt som skal til - 25.000kr. Fyttigrisen!! Det er ikke mulig. Vi har ikke fått noen sum ennå, men siden utgiften sannsynligvis vil bli delt på 8 husstander, så kan det kanskje bli riktig med 10000 på hver.... Det jeg egentlig vil si, er at jeg ville tatt kontakt med forbrukerrådet eller advokat med en gang. Det koster litt med advokat, men da får du en skikkelig svar på hva du har krav på og ikke. Forbrukerrådet kan bruke månedsvis på å behandle saken. Forbrukerrådet kan være en mulighet ja. Det finnes også steder man kan få gratis juridiske råd. Vi har nok desverre ikke råd til noen advokat...men kanskje det kan være en mulighet at alle hustandene går sammen om det.... Dersom kommunen har tatt kloakkavgift av dere, kanskje det er fordi de er ansvarlige for å tømme "tanken"? Slik var det der jeg bodde før. Om ikke kommunnen har noen oppgaver til deres kloakk, så burde dere i det minste få trukket fra det dere har betalt i kloakkavgift på tilkoplingsavgiften. Jeg håper det ikke er renovasjonsavgiften du tenker på, for det er jo for søpla og ikke kloakken. Tilførsel av vann må man vel også betale for - og da gjerne sammen med kloakken. Neida, det står en egen post på regninga som er kloakkavgift. Dette ligger på ca 3500 kr i året og er noe vi betaler rett ut i løse lufta. Så vidt jeg vet er ikke kommunen ansvarlige for å tømme tanken vår heller....
Gjest Lea Skrevet 12. september 2003 #14 Skrevet 12. september 2003 Det er ikke sikkert at dere trenger hverken advokat eller forbrukerråd. Tror nok at megleren vil kunne hjelpe dere i gang. Og hvis dette er opplagt nok, så vil dette kunne løses på en enklere måte. Men jeg er fortsatt usikker på om dette er en forsikringssak. Selgeren bør da vite om dette? Og det er nok ikke snakk om 100.000 pr husstand for å koble seg til. Dette varierer veldig fra sted til sted.
Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2003 #15 Skrevet 12. september 2003 Lea; at selgeren har opplyst feil i forhold til eierskifteforsikringen skal jo ikke gå ut over kjøperen! Men jeg tror nok forsikringsselskapet vil kreve tilbake pengene fra selgeren i etterkant dersom de har gitt uriktige opplysninger. Tjorven; tror ikke det har noen betydning om det er i en tilstandsrapport eller i en takst det står opplyst at avløpet er offentlig. Dere har bare en opplysning og den sier at det er offentlig. Hilsen Lille meg
Gjest Lea Skrevet 12. september 2003 #16 Skrevet 12. september 2003 Lea; at selgeren har opplyst feil i forhold til eierskifteforsikringen skal jo ikke gå ut over kjøperen! Men jeg tror nok forsikringsselskapet vil kreve tilbake pengene fra selgeren i etterkant dersom de har gitt uriktige opplysninger. Hilsen Lille meg Jeg tror at vi mener det samme her egentlig. Om selgeren har gitt uriktige opplysninger, så må de som regel dekke en evt. erstatning selv.
Tjorven Skrevet 12. september 2003 Forfatter #17 Skrevet 12. september 2003 Takk for svar så langt. Dette må vi prøve å finne ut av. Får snakke litt med flere av husstandene dette gjelder og høre om de har funnet ut noe. Dette er veldig frustrerende, men jeg håper det blir en løsning!
Marianne Skrevet 12. september 2003 #18 Skrevet 12. september 2003 Men dersom dette handler om ett helt rekkehus, vil jeg kanskje tro at de forrige eierne og har betalt offentlig avgift og trodd alt var sånn som det står i tilstaandsrapporten. Og har dere betalt kloakkavgift til kommunen må skylden ligge der og ikke hos de forrige eierne vil jeg tro.
Tjorven Skrevet 12. september 2003 Forfatter #19 Skrevet 12. september 2003 Men dersom dette handler om ett helt rekkehus, vil jeg kanskje tro at de forrige eierne og har betalt offentlig avgift og trodd alt var sånn som det står i tilstaandsrapporten. Og har dere betalt kloakkavgift til kommunen må skylden ligge der og ikke hos de forrige eierne vil jeg tro. Tja, jeg tror faktisk ikke at noen visste at vi ikke var tilknyttet det offentlige....og det gjelder også de som har bodd der helt fra starten av... Dette problemet gjelder for totlat 8 husstander, fordelt på 2 ulike rekker med hus....
Marianne Skrevet 12. september 2003 #20 Skrevet 12. september 2003 Og da er det en kommunal sak vel dere må kjøre. Hva står på renovasjonsregningen deres da ang. kloakk. Dersom dere betaler for offentlig kloakk, så har kommunene tatt betaling for en vare de ikke har levert. Og det er kommunene dere 8 sammen må kreve erstatning fra. De dere kjøpte huset av kan ikke holdes skyldige og kreves for noe så lenge de ikke bevisst har holdt dette skjult. Og det har de jo ikke når de ikke engang visste om det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå