Gjest Gjest_Ingrid_* Skrevet 17. mars 2010 #41 Skrevet 17. mars 2010 Stakkars unger! Får helt dilla av hysteriske foreldre. Naboumgen her er 6 år, og får aldri godteri hjemme. Når han er her på besøk i helgene og det står ei skål med ett eller annet godt fremme blir han helt "syk". Står og stirrer på godteriet og hever seg over. Tar ikke bare en heller, bare sluker alt. Har vi noe godt (usundt) fil middag, står han gjerne og sikler og glor mens vi spiser. Ekkel unge! Bedre at unger får et "naturlig" forhold til godis, greit på lørdagen og i f.eks julestrømpe eller påskeegg, men ikke til hverdags. Skjønner ikke hysteriet om at unger på død og liv aldri skal få i seg litt sukker.....
Gjest anorektiker Skrevet 25. mars 2010 #42 Skrevet 25. mars 2010 Nei.Jeg synes det er flott at foreldre passer på tennene og helsa til barna mens de er små, og sørger for å gi de gode matvaner. De får nok tidsnok smake snop likevel. Hva med leker, klistremerker, klær(eks truse, sokker, votter..)Puslespill, bøker m.m.? [/quot det å nekte barna sine godteri er noe av det mest latterlige jeg vet. Det er viktig å ha et sunt forhold til mat fra barnsalder. dersom mor er på slankern og ikke "kan ha godteri i hus" viser det til et allerede tilstedeværende matproblem i husstanden - ikke lær barna deres den slags! gi barna sunn frokost, lunsj og middag så er det klart de kan få godteri til barneTV. man trenger jo ikke gi dem en sjokoladefabrikk heller. jeg har selv anoreksi. jeg vokste opp i et hjem der mor stadig var på slankern(som så godt som alle 40åringer) og tok skade av det. så alle mødre som tror de er flinke og skryter av det (hørte faktisk to stk snakke om det på bussen i dag: "neinei, vi har da ikke godteposer i bursdagen til felix!!!" - nei, men dere har vel pølser(fettfettfett) og ketsjup (sukkersukkersukker) og kanskje til og med en bolle(KARBOHYDRATER som er det samme som sukker) uvitende suckers gjør barna sine en bjørnetjeneste. kan ikke kalles det en gang Dessuten er det like mye sukker i en te skje syltetøy/kaviar som i en seigmann - jeg kan alle næringstabeller så godt som i hodet. vi vet alle at nøtter inneholder like mange kalorier som sjokolade, "jamen i nøtter er det jo sunt fett", men har vi noe bevis for det`? for knappe 30 år siden var brunost sunt
Gjest anorektiker igje Skrevet 25. mars 2010 #43 Skrevet 25. mars 2010 Stakkars unger! Får helt dilla av hysteriske foreldre. Naboumgen her er 6 år, og får aldri godteri hjemme. Når han er her på besøk i helgene og det står ei skål med ett eller annet godt fremme blir han helt "syk". Står og stirrer på godteriet og hever seg over. Tar ikke bare en heller, bare sluker alt. Har vi noe godt (usundt) fil middag, står han gjerne og sikler og glor mens vi spiser. Ekkel unge! Bedre at unger får et "naturlig" forhold til godis, greit på lørdagen og i f.eks julestrømpe eller påskeegg, men ikke til hverdags. Skjønner ikke hysteriet om at unger på død og liv aldri skal få i seg litt sukker..... SOM OM JEG SKULLE SAGT DET SELV!!! har faktisk en sånn nabogutt selv, han er så vilt grådig at det fatisk er ekkelt. sukker får barn i seg uansett, for sukker er sakkarider som er det samme som man finner i mel og havregryn og altmulig
Gjesten Skrevet 25. mars 2010 #44 Skrevet 25. mars 2010 (endret) det å nekte barna sine godteri er noe av det mest latterlige jeg vet. Det er viktig å ha et sunt forhold til mat fra barnsalder. dersom mor er på slankern og ikke "kan ha godteri i hus" viser det til et allerede tilstedeværende matproblem i husstanden - ikke lær barna deres den slags! gi barna sunn frokost, lunsj og middag så er det klart de kan få godteri til barneTV. man trenger jo ikke gi dem en sjokoladefabrikk heller. jeg har selv anoreksi. jeg vokste opp i et hjem der mor stadig var på slankern(som så godt som alle 40åringer) og tok skade av det. så alle mødre som tror de er flinke og skryter av det (hørte faktisk to stk snakke om det på bussen i dag: "neinei, vi har da ikke godteposer i bursdagen til felix!!!" - nei, men dere har vel pølser(fettfettfett) og ketsjup (sukkersukkersukker) og kanskje til og med en bolle(KARBOHYDRATER som er det samme som sukker) uvitende suckers gjør barna sine en bjørnetjeneste. kan ikke kalles det en gang Dessuten er det like mye sukker i en te skje syltetøy/kaviar som i en seigmann - jeg kan alle næringstabeller så godt som i hodet. vi vet alle at nøtter inneholder like mange kalorier som sjokolade, "jamen i nøtter er det jo sunt fett", men har vi noe bevis for det`? for knappe 30 år siden var brunost sunt Jeg er for litt godis på lørdager, men jeg synes du tar i litt. Det er bevist at det er sunt fett i nøtter, brunost er greit på grunn av næringen som er i det. Mat og pålegg er mye mer enn bare sukker-/fettinnholdet. Mye inneholder andre næringsstoffer også, som barn har behov for. Du må huske at det er ikke mange gram kaviar/brunost som går på hver brødskive. Endret 25. mars 2010 av Gjesten
Susan Sto Helit Skrevet 30. mars 2010 #45 Skrevet 30. mars 2010 Jeg er for litt godis på lørdager, men jeg synes du tar i litt. Det er bevist at det er sunt fett i nøtter, brunost er greit på grunn av næringen som er i det. Mat og pålegg er mye mer enn bare sukker-/fettinnholdet. Mye inneholder andre næringsstoffer også, som barn har behov for. Du må huske at det er ikke mange gram kaviar/brunost som går på hver brødskive. Nå er jeg i utgangspunktet ganske enig med TS i litt av grunnprinsippene her.. Ungene bør få begrensede mengder godteri. Og da er det fint med alternative ting å fylle opp egget med, så det ikke blir så tomt. Men brunost er ikke sunt. Det og prim er omtrent så sunt som karamell. Grunnen til at brunost og prim var litt sunnere tidligere, var fordi det ble laget i jerngryte, og derfor inneholdt litt jern. (Litago-prim blir idag tilsatt jern, men alle andre produkter er uten.) Fettet i nøtter er plantefett, og derfor sunnere for kroppen enn animalsk fett. (Men transfett er usunt unasett hva det er basert på! Altså det fettet som oftest er i tørrvarer som kjeks og potetgull.) På samme måte er raffinert sukker (det som brukes i kaker, brus og godteri) veldig usunt, mens mer naturlige former for sukker, som fruktsukker og stivelse er lettere for kroppen å bearbeide. For min del hadde jeg ganske god tilgang på godteri hjemme, og kaster meg fortsatt over en godteskål så fort jeg ser en... Mine unger får påskeegg bestående av en liten sjokolade, en boks med smurfedrops, en liten rosinboks, og en liten leke. Men nå vet jo jeg at det kommer nok godteri fra besteforeldrene til å dekke opp et halvt årsforbruk hos ungene. (har en 3-åring som er veldig flink til å spare godteri til senere... poser fra bursdager spises litt av, og så spares resten til det er glemt, og vi voksne ender ofte med å spise det opp før det blir dårlig... ) Poenget med å få godteposer når man går fra bursdager ser jeg ikke! Kan ikke ungene få godteriet mens de er i bursdagen, så de kan spise det der, samtidig med kake og saft og alt annet søtt. De trenger ikke ekstra godteri etter at de har kommet hjem også... (Tror heller jeg kommer til å gå for å gi en liten pose tidlig i bursdagen, med litt småting i, og bittelitt godis, som naturlig vil være borte før de drar hjem. Når den tid kommer hos oss.)
Sitronsaft Skrevet 30. mars 2010 #46 Skrevet 30. mars 2010 Stakkars unger! Får helt dilla av hysteriske foreldre. Naboumgen her er 6 år, og får aldri godteri hjemme. Når han er her på besøk i helgene og det står ei skål med ett eller annet godt fremme blir han helt "syk". Står og stirrer på godteriet og hever seg over. Tar ikke bare en heller, bare sluker alt. Har vi noe godt (usundt) fil middag, står han gjerne og sikler og glor mens vi spiser. Ekkel unge! Bedre at unger får et "naturlig" forhold til godis, greit på lørdagen og i f.eks julestrømpe eller påskeegg, men ikke til hverdags. Skjønner ikke hysteriet om at unger på død og liv aldri skal få i seg litt sukker..... Haha. Vi har også en slik nabounge, men her er det motsatt. Vi har alltid en fruktskål på bordet, og han står bestandig og sikler rundt den, og tar seg litt frukt når han tror ingen seg. Hvis vi spør om han vil ha, er han svært villig, og kaster seg over straks. Han kommer fra en familie med masse godterier i hus, men derimot ikke frukt og grønt. Så jeg tror på at unger som ikke får noe søtthjemme, blir desperat etter det. MEn synes ts kan legge masse annet sunt, og kanskje en liten lakris eller eventyrsjokolade. Det er nok!
Pimp Skrevet 30. mars 2010 #47 Skrevet 30. mars 2010 2 små kommentarer fra meg tørket frukt er stappfull av sukker, mye bedre å gi sjokolade eller kokosboller og jeg hadde blitt dritsur hvis jeg hadde fått truser i egget mitt altså...
MarianneE Skrevet 30. mars 2010 #48 Skrevet 30. mars 2010 Jeg ser ikke den store krisen ved og gi barne litt godteri. På en annen side, om TS ikke ønsker det, ja så ønsker ikke TS det. Jentungen sitt påskeegg tipper jeg vil inneholde en liten sjokolade/kinderegg og en eske Gomp og en frukt. Hun er strålende fornøyd med det
Gjest AnonymBruker Skrevet 31. mars 2010 #49 Skrevet 31. mars 2010 Jeg er oppvokst i en familie der vi kun fikk potetgull i ei liita skål på lørdagene. Vi gikk aldri ut å spiste noe fastfood eller kjøpte smågodt som sjokolade og sånn. Det resulterte i at da jeg flyttet ut, fråtset jeg i pommesfrites, haMBURGERE, SOM JEG ALDRI HADDE SPIST FØR OG MASSE SMÅGODT!! Jeg spiste nesten bare usunn matt, så å nekte ungene litt godt av og til er ikke bra
Myrthel Skrevet 31. mars 2010 #50 Skrevet 31. mars 2010 Jeg sitter med mange tanker etter å ha lest denne tråden... Forstår at TS ikke ønsker å gi ungene sine så mye gotteri (sukkerkliss), når ungene er så små... men for meg er kjeks MINST like ille....Men bortsett fra kjeksen, er jeg enig i holdningen din TS. Så leser jeg alle svarene som mener at små barn SELVSAGT skal ha gotteri....og lurer på hvordan barna til mange av disse ser ut... Jeg må si jeg er mildt sagt sjokkert over hvor mange rett og slett feite barn som finnes nå... Vi la veldig godt merke til det i sommer, da vi var i Bø sommerland, i dyreparken i Kr. sand osv.... Eller så finner man de ekstremt tynne og "gustne", slappe barna - som bare spiser usunt og ikke "orker" mat.... Jeg er absolutt ikke enig i at barn som blir "skånet" for gotteri som små, blir helt ørske når de blir eldre... Før det første har jeg selv 3 eksempler på unger, som ikke fikk gotteri tidlig...Og som den dag i dag IKKE er noen gottemonser... For det andre, så skaper sukkerkliss, ett enda større sukkerbehov... Merker det inmari godt selv....Etter f.eks julen hvor vi går og småspiser snop - blir man ekstremt fysen på gotteri også etter julen..Når jeg så tar jeg meg skikkelig sammen, og unngår HELT gotteri i en uke eller to..... forsvinner denne fysingen.... Her i huset spiser ungene kun litt gotteri på lørdager (hvis det ikke er noe spesielt i uka), og da får de egentlig "fri tilgang" (altså ikke prosjoner) - og det er alltid masse igjen....(og det er heller ikke mas om det på søndag....) Så rent generellt mener jeg de aller fleste barn får i seg ALTFOR mye gotteri fra tidlig alder, og at det er utrolig positivt at noen foreldre tar tak og utsetter å gi barna sine det....Du er ikke slem som foreldre, og en liten tass ikke får gotteri - du er mye mer slem om du lar ungen din bli "blaut-feit".....
Irith Skrevet 31. mars 2010 #51 Skrevet 31. mars 2010 Jeg tror temaet "Godteri eller ikke godteri" kan tas opp i det vide og det brede, uten av man noen gang blir enig... Det er klart at man kan putte litt andre småting i påskeegget. Det er jo helt supert. Kanskje til og med et lite puslespill eller lignende? Spill om ungene er gamle nok til det. Ting som man kan bruke sammen med ungene, og som skaper litt ekstra kos. Men allikevel ser jeg ikke poenget i å nekte ungene godterier. Jeg tror at unger som får variert og sunn mat overlever helt fint om de får LITT godterier en gang i blant. Her i huset får toåringen en pakke Gomp annen hver lørdag evnt en gang i måneden.. Alt etter som når vi husker på det. Dette er en toåring som elsker salat og frukt og grønnsaker i de fleste former og varianter. Og allikevel synes han det er stas når han får littegranne ekstra. Alt med måte, sier jeg.
Gjest Constanze Skrevet 31. mars 2010 #52 Skrevet 31. mars 2010 Jeg sitter med mange tanker etter å ha lest denne tråden... Forstår at TS ikke ønsker å gi ungene sine så mye gotteri (sukkerkliss), når ungene er så små... men for meg er kjeks MINST like ille....Men bortsett fra kjeksen, er jeg enig i holdningen din TS. Så leser jeg alle svarene som mener at små barn SELVSAGT skal ha gotteri....og lurer på hvordan barna til mange av disse ser ut... Jeg må si jeg er mildt sagt sjokkert over hvor mange rett og slett feite barn som finnes nå... Vi la veldig godt merke til det i sommer, da vi var i Bø sommerland, i dyreparken i Kr. sand osv.... Eller så finner man de ekstremt tynne og "gustne", slappe barna - som bare spiser usunt og ikke "orker" mat.... Jeg er absolutt ikke enig i at barn som blir "skånet" for gotteri som små, blir helt ørske når de blir eldre... Før det første har jeg selv 3 eksempler på unger, som ikke fikk gotteri tidlig...Og som den dag i dag IKKE er noen gottemonser... For det andre, så skaper sukkerkliss, ett enda større sukkerbehov... Merker det inmari godt selv....Etter f.eks julen hvor vi går og småspiser snop - blir man ekstremt fysen på gotteri også etter julen..Når jeg så tar jeg meg skikkelig sammen, og unngår HELT gotteri i en uke eller to..... forsvinner denne fysingen.... Her i huset spiser ungene kun litt gotteri på lørdager (hvis det ikke er noe spesielt i uka), og da får de egentlig "fri tilgang" (altså ikke prosjoner) - og det er alltid masse igjen....(og det er heller ikke mas om det på søndag....) Så rent generellt mener jeg de aller fleste barn får i seg ALTFOR mye gotteri fra tidlig alder, og at det er utrolig positivt at noen foreldre tar tak og utsetter å gi barna sine det....Du er ikke slem som foreldre, og en liten tass ikke får gotteri - du er mye mer slem om du lar ungen din bli "blaut-feit"..... Barns overvekt kommer ikke av julestrømper og påskeegg, det kommer av det daglige kostholde og den store mangelen på mosjon som er i dagens samfunn - og da spesielt blant barn som blir kjørte til skolen og overalt de skal ellers. Mange barn er knapt ute og leker etter skolen og i helgene. Og istedet for at foreldrene går foran som et godt eksempel så er det mange foreldre idag som lever et utrolig lite aktivt liv selv .. Istedet for å dra ungene med på turer i helgene så sitter mange hjemme foran PC`en .. Jeg må si at jeg er nesten mer sjokkert over allt som skriver at man kan fylle egget med leker, spill og kjeks. Skal påsken være en høytid hvor barna får gaver? Ting, ting, ting .. hvorfor i all verden skal barna lære seg til å få gaver til påske? Mine beste minner fra påske er ihvertfall skilek og sjokolade - som vi ikke fikk stort av ellers i året.
Susan Sto Helit Skrevet 31. mars 2010 #53 Skrevet 31. mars 2010 Barns overvekt kommer ikke av julestrømper og påskeegg, det kommer av det daglige kostholde og den store mangelen på mosjon som er i dagens samfunn - og da spesielt blant barn som blir kjørte til skolen og overalt de skal ellers. Mange barn er knapt ute og leker etter skolen og i helgene. Og istedet for at foreldrene går foran som et godt eksempel så er det mange foreldre idag som lever et utrolig lite aktivt liv selv .. Istedet for å dra ungene med på turer i helgene så sitter mange hjemme foran PC`en .. Jeg må si at jeg er nesten mer sjokkert over allt som skriver at man kan fylle egget med leker, spill og kjeks. Skal påsken være en høytid hvor barna får gaver? Ting, ting, ting .. hvorfor i all verden skal barna lære seg til å få gaver til påske? Mine beste minner fra påske er ihvertfall skilek og sjokolade - som vi ikke fikk stort av ellers i året. Idag får de fleste unger ting hele tiden, egentlig. Hvertfall om man har litt engasjerte besteforeldre. Og godteri er det MYE vanskeligere å begrense, enn å frislippe helt. Det er mer enn nok "utenforstående" som ønsker å putte i små barn godterier. (Og helst så tidlig som mulig.) Jeg husker selv hvor mye mer stas jeg syntes det var med godterier som også hadde en liten leke. (Kinderegg, tyggegummi med "tatovering"/klistremerke eller sånne pakker man kjøpte/kjøper på taxfree...) Ser ikke helt noe galt i å kombinere leke og godteri i påskeegget heller. Det må jo ikke være noe stort. (Og det må heller ikke fylles til randen av marsipan og sjokolade) Det er forøvrig stor forskjell på hva man gir en 1,5 åring og hva man gir en 15 åring. Å nekte sistnevnte godteri i påskeegget er litt vel drastisk.
Gjest gjest Skrevet 31. mars 2010 #54 Skrevet 31. mars 2010 Må nesten le litt.. Barn som ikke får mye gotteri når de er små- blir ingen godtemumser... Dere er vel ikke så naive??? Selv er jeg vokst opp med gotteri kun på lørdager, knapt nok det. Da jeg ble eldre, ja da spiste jeg vel normalt , som foreldrene mine så... Resten gjemte jeg bort selvfølgelig. Nå er jeg hverken overvektig eller usunn, helt normal vil jeg si. Har selv en datter på 5 år. Hun får selvfølgelig påskeegg med sjokolade, gotteri og litt frukt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå