Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #21 Skrevet 16. mars 2010 Stakkars unger! Litt godteri tar ingen skade av. Dagens foreldre lider av hysteri. Ikke rart ungene ikke tåler noenting lenger, når de ikke skal utsettes for noen verdens ting. Kunne ikke ha vært mere enig! Denne tråden er noe av det mer hysteriske jeg har lest om!
Gjest hva? Skrevet 16. mars 2010 #22 Skrevet 16. mars 2010 Vanligvis pleier jeg å hate avsporinger, men her må jeg faktisk blande meg litt inn jeg også. Er helt enig i at barn skal leve sunt og godt.Men burde ikke barn (som ofte blir fornektet ting i hverdagen) i det minste bli UNNET noe godt ved merkedager og/eller høytider? Slik at høytidene på den måten blir ekstra markert? Så kan du heller droppe halloween (siden du er såpass imot godteri). Hadde jeg vært så fast på prinsippene som deg, så ville jeg ha kuttet hele påskeegget. Det du gjør blir som å kjøpe en pose med twist, tømme den og så fylle den med hårstrikker. Forpakningen og tradisjonen vil du gjerne ha, men ikke innholdet. Personlig har jeg ingen sans for påskeharer som kommer med DVD-filmer, strikker og duppedingser. Og det til tross for at jeg har sans for barn som får i seg minst mulig godteri (utenom høytidene).
Gjest Gjest_Maiken_* Skrevet 16. mars 2010 #23 Skrevet 16. mars 2010 Tørket mango er KJEMPE GODT! Jeg elsker det! Tørket bringebær er også fantastisk! tom og jerry kjeks, en klassiker! Mummitrollkjeks osv Kinderegg? Litt godteri er vel fint da ? kanskje en klistremerkebok med noen klistremerker. Tørket frukt inneholder enorme mengder sukker - og dersom du visste hvor usunt det er med kjeks så hadde du aldri gitt det til ungene dine. I tillegg til masse sukker så inneholder de store mengder usunt og farlig fett. Hvorfor så krampaktig opptatt av at ungene ikke skal få normalt snop på dager som jul og påske? Hvis ungene spiser sunt til vanlig så betyr det absolutt ingenting om de får litt godterier på slike høytider.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #24 Skrevet 16. mars 2010 Vi prøver å gi ungene på 3,5 og 1,5 minst mulig godteri. De får frukt, grønt, jogurt mm og er strålende fornøyd med det. Men så er det strakt påske og jeg vil lage påskeegg til de. Noen ideer til hva jeg kan fylle de med? Har så langt kommet på små rosin-esker, tørket aprikos, kjeks (finnes det noen i mini-pakker?), popkorn (til å poppe i panne) - noen som har flere ideer som ikke er bare sukker og E-er? Popkorn til en unge på 1,5 år?? Så små barn har død av popkorn. Bedre med snop da vil jeg tro.
Gjest Gjest_Suri_* Skrevet 16. mars 2010 #25 Skrevet 16. mars 2010 La nå unga få kose seg litt i påsken ! Typisk bimbomødre å ikke tillate barna noenting. Jentene vokser opp med kun en tanke i huet: utseende. Kutt opp litt selleri og legg oppi pappegget, da vel. Kjempekos.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #26 Skrevet 17. mars 2010 Hvis man lager en tråd her om sukkerfrie bursdagsfeiringer i barnehagen så er det et formidabelt hylekor av KG-damer som mener dette kan gjøre annerledes, kos skal ikke være mat etc. Men når en mamma ber om tips til hva hun kan fylle et påskeegg med så er hun hysterisk. Fy faen for en gjeng hykleriske innblandere det er her. Og Gjest Suri som er så stygg i kjeften at man kan bare begynne å lure. TS; gjør hva som er riktig for dere og så vet du nå at skal du be om tips her inne, så husk å passe inn i KG-normalen.
Euphoria Skrevet 17. mars 2010 #27 Skrevet 17. mars 2010 (endret) Jeg vokste opp uten å bli overøst med godteri hjemme, og har slett ikke tatt skade av det. Jeg husker jeg ble helt forundret da jeg var på besøk hos venner som hadde eget "godteriskap" i huset, fikk brus til middagen og som hadde smakt alt mulig godteri. Jeg hadde knapt sett en 200-grams sjokolade, og ble helt satt ut da jeg fikk en slik enorm plate til 11-årsdagen min. Fattet ikke hvordan jeg skulle få spist den opp. (Jeg forstår fremdeles ikke hva folk skal med 200 gram sjokolade med mindre de skal bake!) Husker jeg fikk disse tingene i egget mitt: Blad, pynteting/hårting, ( evt. småbiler eller andre leker til guttene), såpeboblesett, småleker fra lekebutikken, skistropper med navnet mitt på (når jeg ble litt større enn dine barn er nå), fine blyanter, blyantspisser og og viskelær, fin notisbok, pastilleske, sokker, magneter til magnettavle, fin nøkkelring, fine småsåper, småflasker med parfyme, tegnesaker, kjede, liten bok som mamma leste for meg, musikk... Vennene mine var så misunnelige på påskeegget mitt, de fikk jo bare godteri år etter år Og noe av det viktigste synes jeg faktisk det er at selve egget er fint, husker jeg fikk et egg med lilla folie og hvit sløyfe ett år, det var så fiiint! Kanskje ikke så mange tips for veldig små barn her, men jeg tror ikke jeg fikk noe egg før jeg var 3-4 år. Lykke til, du fikser sikkert et kjempefint egg! Endret 17. mars 2010 av Euphoria
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #28 Skrevet 17. mars 2010 Hvorfor må man på død og liv ha godis for å kose seg? Når disse små like godt koser seg med en kjeks o.l... Jeg trenger ikke godteri for å kose meg. Koser meg mer med et eple, enn en sjokolade f.eks... Er egget for foreldrenes skyld, eller de små? Er man en bedre forelder om man fyller opp egget med MASSE godteri? Og som dere kan se i et senere innlegg av TS, så serverer hun godetri nå og da, så hun er ikke så "streng" som noen her nevner. Akkurat som min mor som på død og liv skal dytte i ungen min godis, når ungen liker fruktmos bedre.
Gjest Gjest_mixelite_* Skrevet 17. mars 2010 #29 Skrevet 17. mars 2010 Det du gjør blir som å kjøpe en pose med twist, tømme den og så fylle den med hårstrikker. Forpakningen og tradisjonen vil du gjerne ha, men ikke innholdet. Godt sagt!
Mixelite Skrevet 17. mars 2010 #30 Skrevet 17. mars 2010 Apropos hva som er sunt snop og ikke; Hadde en kjeks vært en kjeks, hadde jeg vært tilbøyelig til å tenke at det var bedre enn snop, men kjøpekjeks, iallfall de jeg leser på som er glutenfrie, er så langt fra naturlige og hjemmebakt som de kan få komme. Da er det bedre med sjokolade, tipper jeg. Eller enkelte typer snop som slett ikke er så syntetiske som vi liker å kalle dem. Jeg forstår ikke helt hvorfor det å gi ungene kjeks er så mye bedre enn å gi dem en sjokolade eller en dropseske.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #31 Skrevet 17. mars 2010 Godt sagt! Nei, det er det ikke, for dette med tradisjoner tolkes tydeligvis fritt etter Freia. Sånn er det IKKE. Nødvendigvis. http://nn.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5skeegg
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #32 Skrevet 17. mars 2010 Den opplever vi. Ungene som aldri får godterier sluker når det først står en skål på bordet, mens ungene som er vant til å få godter ikke får noe fordi skålen blir tom på null-komma-ingenting. Sånn er det ikke hos oss. Barnet vårt fikk ikke godteri før hun var over 3 år, og nå er det litt morsomt med godt, men hun spiser litt, legger igjen resten, og går heller og tar seg en frukt...! Hun er ikke den som skal ha like mye som alle andre, eller som forsyner seg godt i selskaper, det er rett og slett bare litt uinteressant. Jenta er nå 5 år! Det er ikke noe poeng å lære barna å spise godteri. Hvis de er glade og fornøyde med noe annet, er det tull å utsette dem for søtsaker unødvendig. Det har de resten av livet til. Husk også at små barn ikke skal ha for mye rosiner, da de inneholder giftstoffer. Små barn anbefales av norske helesmyndigheter å spis maks en liten rosineske i uka.. Så ikke alt sånt er sundt heller. Kjeks er ikke så sundt, fullt av transfett. Kanskje du kan bake noen cookies selv for eksempel? Sørlandschips har chips av bananer, det er godt! Og annen frukt. Eller små leker som andre sier.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. mars 2010 #33 Skrevet 17. mars 2010 Vil også anbefalle leker som noen andre sa, små fargeblyanter/tegnebok. vet om en som fikk pokemonkort (passer vel bedre for noen som er litt eldre (han var 5)) Jenter kan få stikk og klemmer til håret. Jenter kan få stikk Hva er stikk, lyder litt suspekt spør du meg.
Brunhilde Skrevet 17. mars 2010 #34 Skrevet 17. mars 2010 Popkorn til en unge på 1,5 år?? Så små barn har død av popkorn. Bedre med snop da vil jeg tro. Dette må du nesten dokumentere! At peanøtter (og andre nøtter) ikke er bra har jeg hørt, men popcorn? Aldri. Jeg kan ikke forstå at dere reagerer så negativt på at ts ønsker at barna skal spise minst mulig snop, det er faktisk både usunt og unødvendig med sjokolade i store mengder, noe det lett blir hvis et påskeegg skal fylles...
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #35 Skrevet 17. mars 2010 Dette må du nesten dokumentere! At peanøtter (og andre nøtter) ikke er bra har jeg hørt, men popcorn? Aldri. Jeg kan ikke forstå at dere reagerer så negativt på at ts ønsker at barna skal spise minst mulig snop, det er faktisk både usunt og unødvendig med sjokolade i store mengder, noe det lett blir hvis et påskeegg skal fylles... Jeg ville ikke gitt popkorn til så små barn heller. Ofte er der harde korn som ikke har poppet skikkelig, og det er jo mildt sagt farlig for barnet.
Gjest fisk Skrevet 17. mars 2010 #36 Skrevet 17. mars 2010 La nå unga få kose seg litt i påsken ! Typisk bimbomødre å ikke tillate barna noenting. Jentene vokser opp med kun en tanke i huet: utseende. Kutt opp litt selleri og legg oppi pappegget, da vel. Kjempekos. Her er et eksempel på hvordan man kan bli om man får for mye snop
Monica1968 Skrevet 17. mars 2010 #37 Skrevet 17. mars 2010 Stakkars unger! Litt godteri tar ingen skade av. Dagens foreldre lider av hysteri. Ikke rart ungene ikke tåler noenting lenger, når de ikke skal utsettes for noen verdens ting. Jeg kunne ikke vært mer enig! Så vil jeg meddele en liten historie fra da jeg selv var barn(dog vesentlig eldre enn TS`sine), dvs. godt og vel 30 år tilbake i tid: En gutt i nabolaget jeg vokste opp i, som var knappe to år yngre enn meg, hadde foreldre som var mildest talt hysteriske i sitt forhold til godteri. Dette oppdaget noen av de litt eldre guttene i området, og, sleipe som barn i denne alderen(12-13 år), begynte de å sjekke hvor langt han var villig til å gå for å få godteri av dem. Resultat? Han spiste både insekter og jord for å få bla. en sjokolade, av den enkle grunn at han var desperat etter alt som smakte søtt, da han nesten aldri fikk dette hjemme. Det overnevnte eksempelet er selvsagt ekstremt, all den tid de fleste foreldre med et meget restriktivt syn på godteri-utdeling aksepterer at barna likevel får godteri en gang i blant(eksempelvis på lørdager), men da i svært små porsjoner. Dette har imidlertid like så negative konsekvenser: Samtlige av dem av venninnene mine som har vokst opp med lett-produkter og godteri-restriksjoner "opp etter ørene", har i voksen alder en vanvittig søt-trang, hvilket resulterer i at de både titt og ofte sitter med både sjokolade og chips foran TV-en en onsdagskveld. Selv vokste jeg opp med foreldre som ikke bare hadde et liberalt syn på godteri; moren min overlesset alt fra bakverk til desserter med sukker, langt over det påkrevde nivået ift. oppskriften(bla. brukte hun visstnok gjerne 3-400 gram sukker i en kake dersom det skulle være 200 gram i følge oppskriften). Resultatet er at jeg i voksen alder ikke er spesielt opptatt av søtsaker av noen slag, og når jeg spiser det, begrenser jeg inntaket helt naturlig; jeg spiser lite av det, uten å være det bevisst. Moralen er at man gjør barna en stor bjørnetjeneste ved å ikke gi dem godteri, både i et kort-og langtidsperspektiv. Dette betyr naturlig nok ikke at man skal gi dem søtsaker i tide og utide; gode matvaner kan nemlig godt læres tidlig, men de bør også lære at man kan sjeie ut med god samvittighet når lørdagen kommer-og at det faktisk ikke er noen dødssynd å spise en sjokolade på en hverdag, heller, så lenge det ikke er noen vane.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #38 Skrevet 17. mars 2010 Jeg kunne ikke vært mer enig! Så vil jeg meddele en liten historie fra da jeg selv var barn(dog vesentlig eldre enn TS`sine), dvs. godt og vel 30 år tilbake i tid: En gutt i nabolaget jeg vokste opp i, som var knappe to år yngre enn meg, hadde foreldre som var mildest talt hysteriske i sitt forhold til godteri. Dette oppdaget noen av de litt eldre guttene i området, og, sleipe som barn i denne alderen(12-13 år), begynte de å sjekke hvor langt han var villig til å gå for å få godteri av dem. Resultat? Han spiste både insekter og jord for å få bla. en sjokolade, av den enkle grunn at han var desperat etter alt som smakte søtt, da han nesten aldri fikk dette hjemme. Det overnevnte eksempelet er selvsagt ekstremt, all den tid de fleste foreldre med et meget restriktivt syn på godteri-utdeling aksepterer at barna likevel får godteri en gang i blant(eksempelvis på lørdager), men da i svært små porsjoner. Dette har imidlertid like så negative konsekvenser: Samtlige av dem av venninnene mine som har vokst opp med lett-produkter og godteri-restriksjoner "opp etter ørene", har i voksen alder en vanvittig søt-trang, hvilket resulterer i at de både titt og ofte sitter med både sjokolade og chips foran TV-en en onsdagskveld. Selv vokste jeg opp med foreldre som ikke bare hadde et liberalt syn på godteri; moren min overlesset alt fra bakverk til desserter med sukker, langt over det påkrevde nivået ift. oppskriften(bla. brukte hun visstnok gjerne 3-400 gram sukker i en kake dersom det skulle være 200 gram i følge oppskriften). Resultatet er at jeg i voksen alder ikke er spesielt opptatt av søtsaker av noen slag, og når jeg spiser det, begrenser jeg inntaket helt naturlig; jeg spiser lite av det, uten å være det bevisst. Moralen er at man gjør barna en stor bjørnetjeneste ved å ikke gi dem godteri, både i et kort-og langtidsperspektiv. Dette betyr naturlig nok ikke at man skal gi dem søtsaker i tide og utide; gode matvaner kan nemlig godt læres tidlig, men de bør også lære at man kan sjeie ut med god samvittighet når lørdagen kommer-og at det faktisk ikke er noen dødssynd å spise en sjokolade på en hverdag, heller, så lenge det ikke er noen vane. dette innlegget synes jeg var meget interessant. hadde ikke tenkt å svare her da jeg synes at ts må få gjøre sitt valg uten at jeg skal kritisere henne, men jeg er enig i mye av som står her. at de som aldri får noen søtt kan være desperat opptatt av å spise søt og fet mat når de først får muligheten har jeg sett av erfaring. jeg fikk alltid moderat med søt mat hjemme, sjokolade på lørdagen og kake eller dessert på søndagen og jeg stapper aldri uhemmet i meg snacks og snop, spiser ikke det meste av godteri en gang. jeg synes også at det er forskjell på å ikke ville at barna skal fores med snop og å bokstavelig talt nekte ungen sin å få en liten smak av f.eks kake og syltetøy(og nå snakker jeg om barn i skolealder og uten spesielle matvareintoleranser). det siste er jeg personlig ikke enig.
Mixelite Skrevet 17. mars 2010 #39 Skrevet 17. mars 2010 Nei, det er det ikke, for dette med tradisjoner tolkes tydeligvis fritt etter Freia. Sånn er det IKKE. Nødvendigvis. http://nn.wikipedia.org/wiki/P%C3%A5skeegg Nå er det nå en gang slik at vi har som tradisjon å fylle egget med godter, samme hva som ble gjort før eller gjøres i andre land. Jeg synes fortsatt en kombinasjon av godter og noe som kan aktivisere er en fin ting.
momo Skrevet 17. mars 2010 #40 Skrevet 17. mars 2010 Her putter jeg bøker, blader, småleker, aktivitetsting og andre praktiske ting i påske egget. Ellers blir det rosiner, kjeks, klementiner og litt godteri. Blir da sånn som en liten bergene melk sjokolade og en pastill eske. Jeg var ett av de barn asom aldri fikk godteri, og dermed alltid vært helt desperat på godteri. Men sefølgelig det er veldig forskjellig hvordan det blir. Så her velger jeg og la barna få godteri, men ikke i store mengder. Men min største er nesten 9 år og, så da er det jo uansett vanskelig og unngå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå