Gå til innhold

Påskeegg

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_mum_*
Skrevet

Vi prøver å gi ungene på 3,5 og 1,5 minst mulig godteri. De får frukt, grønt, jogurt mm og er strålende fornøyd med det. Men så er det strakt påske og jeg vil lage påskeegg til de. Noen ideer til hva jeg kan fylle de med?

Har så langt kommet på små rosin-esker, tørket aprikos, kjeks (finnes det noen i mini-pakker?), popkorn (til å poppe i panne) - noen som har flere ideer som ikke er bare sukker og E-er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leker? Ostepop? Bokstavkjeks? (de har jo grove i butikkene nå.) Sukkerfrie pastiller?

Tja, der stoppet visst fantasien min :)

Gjest Marlo
Skrevet

Om du finner noe som ikke er i liten pakke, så går det jo ann å legge det i poser man lager selv/eller kjøper ;)

Du kan jo sjekke nøtte-avdelingen. Slikt som tørkede bananer (husker ikke hva de heter) og andre ting.

Noen klementiner kanskje.

Ellers så kan du jo putte oppi noe som de kan leke med :)

Skrevet

Sørlandschips har kommet med mange nøttevarianter med sjokoladetrekk etc. Små poser.

Kanskje dèt kunne vært noe? Det er jo litt sjokolade der da, men sjokolade er vel ikke de verste E-stoff-synderne.

Gjest Gjest
Skrevet

Vil også anbefalle leker som noen andre sa, små fargeblyanter/tegnebok.

vet om en som fikk pokemonkort (passer vel bedre for noen som er litt eldre (han var 5))

Jenter kan få stikk og klemmer til håret.

Gjest Gjest
Skrevet

Stakkars unger! Litt godteri tar ingen skade av. Dagens foreldre lider av hysteri. Ikke rart ungene ikke tåler noenting lenger, når de ikke skal utsettes for noen verdens ting.

Gjest Gjest
Skrevet
Stakkars unger! Litt godteri tar ingen skade av. Dagens foreldre lider av hysteri. Ikke rart ungene ikke tåler noenting lenger, når de ikke skal utsettes for noen verdens ting.

Nei.Jeg synes det er flott at foreldre passer på tennene og helsa til barna mens de er små, og sørger for å gi de gode matvaner. De får nok tidsnok smake snop likevel.

Hva med leker, klistremerker, klær(eks truse, sokker, votter..)Puslespill, bøker m.m.?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Nei.Jeg synes det er flott at foreldre passer på tennene og helsa til barna mens de er små, og sørger for å gi de gode matvaner. De får nok tidsnok smake snop likevel.

Hva med leker, klistremerker, klær(eks truse, sokker, votter..)Puslespill, bøker m.m.?

Jeg er oppvokst med en far som er tannlege.

Ikke farlig med en sjokolade eller to.... det er mye verre( senere) om ungene knapt nok får gotteri....

Gjest Huffsa
Skrevet

Av kjeks så selger de slike cartoons eller noe, en lang blå pakke med bilde av et dyr(husker ikke hvilket) som surfer. De inneholder ihvertfall 4-5 små pakker med små kjeks med sjokolade inni. Veldig gode, og jeg elsket de når jeg var liten ( nå også forsovidt)

Skrevet

Cartoons som huffsa nevnte er veldig bra, det er jo småposer inni de store posene

Noen dagligvarebutikker (fler og fler, vet i alle fall at coop har dem, mener rema og rimi også fører) har sånne esker med mini-oreos, det er vel kanskje noe som kan brukes? Ellers er hårstrikker/spenner kanskje populært hos jentene? En liten lekebil eller noe til gutt kanskje?

Skrevet

Det går eventuelt an å legge kinobilletter oppi der, hvis det er noe barna vil se? :) Men da blir det kanskje litt dyrt etterhvert..

Gjest Gjest
Skrevet

Husk at barn opptil 3 år ikke bør eksponeres for nøtter hvis det er allergi i familien!!

Ellers så er jeg delvis enig i dette med godterifritt påskeegg, til en viss grad.

Jeg mener at ingen barn har vondt av litt søtsaker, tenner tar ikke skade av litt godteri i ny og ne. Mine barn får lørdagsgodt, litt godterier til høytider, og vi er litt mere lempelige når vi er på ferietur om sommeren, f.eks iskrem, en sjokolade, brus når vi er i varmere strøk.

Vi er ganske strenge på kostholdet, ikke nødvendigvis bare pga tenner, men helse generelt (gjelder også oss voksne, hvis ikke blir det dobbeltmoral. Skal ikke barna spise søtsaker skal heller ikke foreldrene..)

I påskeeggene til våre barn får de litt godteri, f.eks; 1 liten melkesjokolade, sugepastiller, litt smågodt i løsvekt. De får også sukkerfri tyggis, en minibamse, et blad (har litt store påskeegg), en liten lego, hårpynt til frøkena osv osv..

Jeg har troa på den gyldne middelvei; i bunn og grunn sunt kosthold med lite søtt, men alt med måtehold!!

Gjest frk.lct
Skrevet

Har en venninne som ikke spiser godteri. men selvom fikk hun ett kjempeflott egg av foreldrene sine. fikk filmer, og litt ekstra ting til hobbyen sin i egget. men hun var jo litt eldre enn ungene dine da :-P synes det er kjempebra av deg og ikke gi ungene godteri, jo mindre ungene får det når de er små jo mindre har de lysten på det når de blir eldre. så det er en stor fordel for ungene dine :-)

Skrevet
Har en venninne som ikke spiser godteri. men selvom fikk hun ett kjempeflott egg av foreldrene sine. fikk filmer, og litt ekstra ting til hobbyen sin i egget. men hun var jo litt eldre enn ungene dine da :-P synes det er kjempebra av deg og ikke gi ungene godteri, jo mindre ungene får det når de er små jo mindre har de lysten på det når de blir eldre. så det er en stor fordel for ungene dine :-)

Eller så blir de helt ville når de først får smake godteri og får ikke nok.

Akkurat det der tror jeg kan gå begge veier...

Gjest frk.lct
Skrevet

Ja, det kan det ;-) som mine to søsken, de kan hoppe fra tak til tak og vegg til vegg. går absolutt ikke ann å snakke til dem, for hypre blir dem. når de kun får en liten sjokoladebit ;o

Skrevet
Ja, det kan det ;-) som mine to søsken, de kan hoppe fra tak til tak og vegg til vegg. går absolutt ikke ann å snakke til dem, for hypre blir dem. når de kun får en liten sjokoladebit ;o

Nettopp. Synes man skal introdusere de for alle typer "matvarer," men selvfølgelig med måte :)

Gjest Gjest
Skrevet

Men nå må vel hver familie få bestemme dette selv, og det var vel ikke det TS spurte etter...! Synes det er så mye utidig innblanding.

Alle gjør vel hva de selv synes er best, MÅ denne KG-pekefingeren opp absolutt hele tiden om andre velger noe annet enn en selv?

Hva med sånne sette-sammen-sett som man lager påskepynt av? Fåes kjøpt på Panduro og lignende butikker. Små påskeegg dere kan henge på kvister, ikke dyrt og kjøpes på Nille fx.

Ellers synes jeg det er mange gode ideer her, nok til å fylle mange påskeegg :)

Gjest Gjest_mum_*
Skrevet

Takk for mange strålende forslag!

Og jeg tror ikke barna mine tar skade av å få påskeegg som ikke er stappet med godterier ;)

Forresten hadde vi første kaffen i sola på terassen her om dagen. Jeg satte frem et fat med Kornmo kjeks, en neve havrefras, rosiner og sjokolade (den nye melke-kvikk-lunsjen). Eldsten valgte kjeks, yngsten forsynte seg med havrefras og rosiner og pappaen spiste sjokoladen...

Gjest Gjest_mixelite_*
Skrevet

Den opplever vi. Ungene som aldri får godterier sluker når det først står en skål på bordet, mens ungene som er vant til å få godter ikke får noe fordi skålen blir tom på null-komma-ingenting.

Jeg har tro på en gylden middelvei og jobber selv med å bli flinkere til å begrense, men jeg har ingen tro på nulltoleranse for søtsaker. Derimot har jeg stor respekt for å velge bort "fabrikkgodter" pga alle tilsetningstingogtang! Jeg setter forresten kunstige søtstoffer i samme båsen og velger sukkerholdige varer til mine barn.

I helsekosthyllen/allergimathyllen i store dagligvarer har de godter som er basert på naturlige tilsetningsstoffer.

Ellers synes jeg leketøy/tegnesaker/andre aktiviteter er gode ideer. Jeg bruker en kombinasjon av det og godter.

Gjest forslag
Skrevet

Tørket mango er KJEMPE GODT! Jeg elsker det! Tørket bringebær er også fantastisk! tom og jerry kjeks, en klassiker! Mummitrollkjeks osv

Kinderegg? Litt godteri er vel fint da ;)?

kanskje en klistremerkebok med noen klistremerker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...