xeyes Skrevet 10. september 2003 #1 Skrevet 10. september 2003 Har dine ord farger? Har ikke hørt om så mange som tenker slik. F.eks ordet "Onsdag" det er gult hos meg, "Lørdag" er rødt. "Påske" er lyseblått osv. Mitt navn er feks. Lyserosa og mørkerosa (dobbeltnavn) Fikk nemlig litt inspirasjon fra diskusjonen "kalenderåret-et eller annet" Der en annen bruker hadde farge på ordene sine. Er vi de eneste? (Må bare si at kalenderåret er LODDRETT! )
Dødspingvinen Skrevet 11. september 2003 #2 Skrevet 11. september 2003 Leste i "Det Nye" at dette er en arvelig "mental tillstand" hos noen få utvalgte av oss. De "ser" da farger på nesten alle ordene sine. Mine ord har desverre ikke farger, men jeg skulle ønske at de hadde det. Hadde vært genialt å kunne se og føle farger hele tiden. Misunner xeyes... til tross for at hun har en "mental tillstand"
blå Skrevet 11. september 2003 #3 Skrevet 11. september 2003 Ja, mine ord har farger, eller det er mest bokstavene som har det. A er rød E er blå C og D er gul/orange I er også gul. Når det gjelder ord har jeg "mandag" som orange "hoste" er brunt "april" er rosa Tall har også farger 4 er rød 5 er blå 8 er gul/orange
Gjest Anonymous Skrevet 11. september 2003 #4 Skrevet 11. september 2003 Stilig :D Jeg har ikke farger på ord, men f.eks når jeg teller tall så går tallene i en spesiell løype. Dvs at f.eks tallet 100 ligger i en sving som jeg ser for meg i hodet. Også ukedagene har en egen rute med mandag-fradag i en rekke nedover og lørdag-søndag siden av. Vanskelig å forklare men sånn er det nå.... Kunne tenkt meg å sette litt farge på ordene ja....misunne Xeyes.. :D
Silfen Skrevet 11. september 2003 #5 Skrevet 11. september 2003 Tror jeg hadde blitt passe smågærn om alt skulle vist seg i farger og løyper og sånn. Liker det sånn som det er jeg. Svart på hvitt og rett frem.
Summerprincess Skrevet 11. september 2003 #6 Skrevet 11. september 2003 Har aldri hørt om slike tilfeller. Heller aldri opplevd det selv. Sitter som et spørsmåltegn. Undrer og klør seg i hodet. *Misunne Xeyes* :klø:
bippbipp Skrevet 12. september 2003 #7 Skrevet 12. september 2003 Det jeg kommer på her og nå må være hvitt som jeg assosierer med død.
Gjest care Skrevet 12. september 2003 #8 Skrevet 12. september 2003 En liten digresjon. Da jeg var lita, så hadde alle mennene i dagsrevyen på NRK et utseende som lignet en bil. Er jeg rar eller.... :o Husker at jeg syntes dan børge akerø lignet på en gammel saab
Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2003 #9 Skrevet 12. september 2003 (Må bare si at kalenderåret er LODDRETT! ) Nope, for meg går den i en sirkel. Med sommeren nederst..
Junebug Skrevet 12. september 2003 #10 Skrevet 12. september 2003 Har dine ord farger? Av en eller annen grunn er det bare tall som har farger for meg. Så jeg har tydeligvis ikke så ferdigutviklet "mental tilstand" :blunke: En venninne av meg har det på samme måte og vi har hatt flere diskusjoner om hvilken farge de fotskjellige tallene har (vi er ikke helt enige), mens resten av vennene våre bare himler med øynene Godt å høre at det finnes flere av oss!
Gjest Virvel Skrevet 12. september 2003 #11 Skrevet 12. september 2003 Husker at jeg syntes dan børge akerø lignet på en gammel saab Hos meg er det litt omvendt. Jeg synes ikke mamma ser ut som en bil, men den gamle bilen vår ligner virkelig på mamma, altså.
PrinsesseGullhår Skrevet 12. september 2003 #12 Skrevet 12. september 2003 Dette er noe jeg aldri har tenkt over foer.. Men etter aa ha lest denne traaden skjoenner jeg at jeg maa vaere litt smaarar! :oops: Alle ord, bokstaver og tall har en farge.. i tillegg ser jeg alt i former eller loyper.. Aarene er som bolger.. vinteren paa bolgetopp og sommeren i bolgedal.. Ukene er firkantete bolger: lordag og sondag paa bolgetopp, fredag opp, mandag ned og resten i bolgedal.. Tallrekken har ogsaa en form, men den blir for komplisert til aa forklare.. Er det noen fagfolk her som vet hvorfor noen tenker saann og andre ikke??
Crazee Skrevet 12. september 2003 #13 Skrevet 12. september 2003 Er det noen fagfolk her som vet hvorfor noen tenker saann og andre ikke?? Fagfolk er eg ikkje - i alle fall ikkje på dette området - men det er kalla synesthesia. Kan finna litt her, men du kan finna mykje meir om du søker litt (no når du veit kva du skal søka etter ;-))
Crazee Skrevet 12. september 2003 #14 Skrevet 12. september 2003 Ja, mine ord har farger, eller det er mest bokstavene som har det. A er rød E er blå [...] Litt nyfiken her: Om du brukar t.d. ein gul farge og skriv bokstaven A - kva farge har bokstaven då? Og forsåvidt, når det gjeld ord: Er ordet gult gult, eller ein annan farge? Er litt fascinerande, dette :-)
Gjest Tristessa Skrevet 12. september 2003 #15 Skrevet 12. september 2003 Åh, hå håh! Mandag er grå Tirsdag er grønn Onsdag er blå Torsdag mørkebrun Fredag er mørk orange Lørdag er mørk, mørk rød Søndag er lys blå. Kalenderåret er vannrett, begynner om høsten og har sommeren i enden. Januar er derfor forstyrrende, ettersom det offisielle nye året begynner midt i mitt. Tror dette har noe å gjøre med at jeg er så inngrodd i skolen. Fascinerende er det, i alle fall, det skal jeg være enig i Crazee! (Du har jo en forsmak på hvor ille jeg kan være på ord).
Gjest Kira Skrevet 12. september 2003 #16 Skrevet 12. september 2003 Jess, mine ord har farger de også. Mandag er blå Tirsdag er gul Onsdag er grønn Torsdag er lilla Fredag er turkis Lørdag er rød Søndag er sort ... selvom det ikke er en farge, men har så og si alltid vært slik ... Navnet mitt er blått, og ordet hund har alltid vært gul/oransje aktig. Nei, her har alle TV-menn vært tykke fyrer med skallet hode og masse sort trønder-bart. Yes, I'm mental!
xeyes Skrevet 12. september 2003 Forfatter #17 Skrevet 12. september 2003 Så morro at jeg ikke var heelt alene om det. Tall, bokstaver og ord har farge. Det er samme med mnd. ukedager, år har en bestemt "form" Litt nyfiken her: Om du brukar t.d. ein gul farge og skriv bokstaven A - kva farge har bokstaven då? Og forsåvidt, når det gjeld ord: Er ordet gult gult, eller ein annan farge? Er litt fascinerande, dette :-) A vil alltid være Mørke BLÅ for meg Ordet Gult er faktisk gullfarget hos meg.. Onsdag er grønn Neineinei.. den er GUL -xeyes
:-) anna Skrevet 12. september 2003 #18 Skrevet 12. september 2003 Så morsomt at andre også har det sånn. Hos meg er mandag rød tirsdag gul onsdag grønn torsdag blå fredag hvit lørdag er en rosalilla farge og søndag er gul igjen. Tallene har også farger og bokstavene. Og egentlig så har de litt smaker også. Torsdag er lakris for eksempel. Må tenke litt etter for å finne ut hva som er hva. Var det ikke Platon som hadde den her hulelignelsen og snakket om "ideen" om ting. For meg har "ideen" A rødfarge. Det er den fargen jeg ser når jeg tenker på bokstaven A. Men jeg ser at både A/1/mandag (altså det første i rekken) har rødfarge. Og rødt er jo en primærfarge og antageligvis den første fargen vi lærer. Egentlig lurer jeg på om dette er noe som henger igjen fra stadiet før man hadde ord... At lyder har farger... hvordan kan babyer ellers drømme?
Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2003 #19 Skrevet 12. september 2003 Underlig, hva om jeg skriver Mandag, hvilken farge ser du da?
:-) anna Skrevet 12. september 2003 #20 Skrevet 12. september 2003 Når du skriver mandag i grønt så er det ordet mandag skrevet med grønt. Men om jeg tenker på ordet mandag ser jeg det i rødt. Hva slags hund ser du for deg om du tenker på en hund? Selv om du da ser en puddel så kjenner du jo igjen en st.bernhar når du ser den på bilde - uten at det er feil. Blir litt på samme måten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå