Gå til innhold

Når kan katten steriliseres?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei,

vi har en hunnkatt på snart 6 mnd og vuderer p-piller opp mot kastrering. Hva anbefaler dere som har greie på det?

Jeg tenker (som mor og kvinne) at det er litt drastisk å sterilisere....tenk om vi senere vil angre på at hun ikke fikk et kull? Er det på noen måte skadelig for katten å steriliseres? Forandrer de personlighet?

Takk for svar :)

Hilsen kattemor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en hunnkatt som ble sterilisert da den var ca. 9 mnd. Vi har aldri angret på det. Vi hentet katten på dyrebeskyttelsen, og der var det et krav om at vi steriliserte den da den ble gammel nok.

Helsemessig er visstnok hunnkatter mindre utsatt for kreft dersom de blir sterilisert, og vi har ikke merket noe på personligheten hennes. Hvis det skulle være noe som helst, må det være at hun er litt roligere og mer kosete. (Skjønt, det har ikke gjort noe for jaktinstinktet hennes - her kommer det blåmeis inn til middagstid flere ganger i uka )

Det kan være litt styr med p-piller, og siden det er så utrolig mange hjemløse katter i denne verdenen, at det kan være vanskelig å få gitt bort et kull med katter til gode hjem. Jeg ville vel ikke vært i tvil om at sterilisering er det beste valget, men vet jo at det er andre som har opplevd ulike "bivirkninger" på sine hunnkatter.

Gjest Glør
Skrevet

Jeg har prøvd både p-piller og kastrering, og har tilslutt endt opp med kastrering på alle sammen. P-piller er for det første sterkt kreftfremkallende for katter, og bare det alene bør være grunn nok til å kastrere. I tillegg er det tungvindt for deg som katteeier, ved at katten må møte opp til fast tid og få pillen, og dersom den spyr opp pilla eller stikker av en periode har det ingen effekt, og så sitter du der med ett uplanlagt kull likevel. Dyrt blir det også, over lengre tid, i tillegg til at det er mye mas med å få fornyet resepter.

Kastering er ett engangs inngrep, som katten kommer seg fort etter, så lenge den er ung og frisk, og så trenger du aldri mer å tenke på det. Dette er også av de inngrepene dyrleger oftest utfører, og det er svært sjelden at det oppstår komplikasjoner. Så lenge situasjonen er som den er, med antall hjemløse katter i Norge er det heller ikke noe behov for å få kull på katten senere. Katter knytter seg ikke til avkommet sitt på samme måte som oss mennesker, vil derfor heller ikke savne det å ha unger slik mennesker kan gjøre.

Personlighetsmessig har jeg ikke merket noe forskjell på noen av mine katter. Den delen av adferden som blir borte er kjønnsadferd, som kommer til syne når hunnkatter har løpetid, og ikke påvirker den ellers. Noen av kattene mine er kastert tidlig, andre sent, men alle har den samme personligheten som før, i forhold til hvordan de omgås hverandre og oss mennesker. Eneste forskjellen er at hunnkattene ikke får løpetid lengre, og hannkatten holder seg hjemme.

Skrevet

vår katt hentet vi fra Dyrebeskyttelsen og skulle derfor steriliseres. Hadde vi fått den fra et annet sted hadde vi gjort det uansett, da p-piller er svært kreftfremkallende.

Skrevet

Katter kan kastreres/steriliseres fra 8 uker, men vi anbefaler ca 5-6 mnd på vår klinikk pga størrelsen. (Lettere å finne frem på en litt større katt). P-piller anbefales absolutt ikke, og i tillegg til stor helserisiko, så er det i det lange løp mye dyrere enn å snippe katten i ung alder. I tillegg så er det mange katter som spytter ut pillen og dermed blir drektige allikevel.

Skrevet

Her kommer det etiske spørsmål fram.

Har du rasekatt eller huskatt?

Jeg sier helt klart at du burde sterilisere/kastrere fremfor å gi ppiller. Det er ingen hemmelighet at det kan fremkalle kreft, og er du villig til å ta den sjansen bare fordi du er redd for å angre på at du ikke satte enda flere katter til verden?

Det er alt for mange kattunger/katter i Norge fra før, hva skal vi med flere? Det er bare å se på dyrebeskyttelsen sine sider, det kryr av katter som ikke har hjem.

Det var min mening :)

PS: Hvis du kastrerer slipper du at hun får løpetid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...