Gjest Gjest-ts Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 Hei, hvordan er det med feriepengegrunnlag? Om jeg f.eks har tjent 300.000 brutto i fjor, hvor mye får man da i feriepenger? Er det 10% man regner, altså 30.000? +at man må skatte av det?
Gjest Hildegunn T.O Skrevet 15. mars 2010 #2 Skrevet 15. mars 2010 Hei, hvordan er det med feriepengegrunnlag? Om jeg f.eks har tjent 300.000 brutto i fjor, hvor mye får man da i feriepenger? Er det 10% man regner, altså 30.000? +at man må skatte av det? i det sozialistiske diktatur i norge må du skatte av alt!!!111 STATEN ER EN TYV! Følg med!
Rosalie Skrevet 15. mars 2010 #3 Skrevet 15. mars 2010 Det kommer an på hvor mye ferie du har. I følge ferieloven har man krav på 4 uker + 1 dag ferie, og 10,2% feriepenger. De fleste tariffavtaler gir imidlertid 5 uker ferie, med 12% feriepenger. Feriepengene utbetales uten skattetrekk med mindre de utbetales opptjeningsåret.
Østlandet Skrevet 16. mars 2010 #4 Skrevet 16. mars 2010 (endret) i det sozialistiske diktatur i norge må du skatte av alt!!!111 STATEN ER EN TYV! Følg med! Veldig seriøst og begrunnet innlegg. Heldigvis er flertallet mer oppegående her. Det er slik som forrige sier, ang %. Men ja. Du må selvfølgelig skatte av feriepenger. De utbetales uten skattetrekk. Men, det blir avregnet over året. Altså er det med på beregningsgrunnlaget, når du tar årsoppgjøret (selvangivelsen) Akkurat som "halv" skatt før jul. Som da egentlig ikke er "halv" skatt. Så skatt er det på det. Endret 16. mars 2010 av Østlandet
pengerik Skrevet 16. mars 2010 #5 Skrevet 16. mars 2010 Det kommer an på hvor mye ferie du har. I følge ferieloven har man krav på 4 uker + 1 dag ferie, og 10,2% feriepenger. De fleste tariffavtaler gir imidlertid 5 uker ferie, med 12% feriepenger. Feriepengene utbetales uten skattetrekk med mindre de utbetales opptjeningsåret. Er det ikke noe regler om at hvis du har 5 uker ferie, så skal det trekkes fra en sum tilsvarende 3 eller 4 dager for å justere for at det kun er litt over 4 uker i en måned ? Mulig det er bare jeg som roter litt her, men mener det er noe slik vi har av regler på jobben vår. Er så alt for sjelden periepengeutbetalinger, så glemmer det litt ut innimellom
Østlandet Skrevet 16. mars 2010 #6 Skrevet 16. mars 2010 Er det ikke noe regler om at hvis du har 5 uker ferie, så skal det trekkes fra en sum tilsvarende 3 eller 4 dager for å justere for at det kun er litt over 4 uker i en måned ? Mulig det er bare jeg som roter litt her, men mener det er noe slik vi har av regler på jobben vår. Er så alt for sjelden periepengeutbetalinger, så glemmer det litt ut innimellom Helt riktig. Er ferien 5 uker og du får utbetalt feriepenger for det. Så skal månedslønnen den "andre" måneden reduseres tilsvarende (4/26) Skal jo ikke ha både feriepenger og lønn for samme tiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå