Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_tja_*
Skrevet

Husleieavtaler (husleieloven) Ot.prp.nr.82 (1997-1998)

Kapittel 5. Partenes plikter i leietiden

Til § 5-2 Ro og orden

, lov-1999-03-26-17-§ 5-2 (Husleielov)

« Bestemmelsen i (...) annet punktum innebærer at leieren i visse tilfelle kan sette seg ut over forbud mot dyrehold som utleieren har fastsatt. Utgangspunktet er at utleieren kan fastsette et generelt forbud mot dyrehold i eiendommen, og et slikt forbud plikter leieren å respektere. Leieren kan etter bestemmelsen likevel holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for de øvrige brukere av eiendommen. Trenger en blind eller svaksynt leier førerhund, foreligger utvilsomt gode grunner for å holde dyr. Bestemmelsen rekker imidlertid lenger enn som så; også sosiale og velferdsmessige hensyn kan være en god grunn for å holde dyr. I tillegg kreves det at dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukere av eiendommen. Medfører dyreholdet støy, ubehagelig lukt e.l., vil dyreholdet ofte kunne være til ulempe, og det samme gjelder dersom noen av brukerne får fysisk ubehag som følge av dyreholdet, for eksempel allergireaksjoner. »

Dette sier forarbeidene om dyrehold. Og det ser ut til det er utleieren som bestemmer om det er til ulempe eller ei.

Min mening: For det første så informerer man ved visningen at man har en hund, og får da beskjed fra utleier om at det ikke er ønskelig med dyr og at man da ikke vil komme i betraktning. Når utleier har med en bestemmelse om dyrehold i leieavtalen så ser jeg det på den måten at utleier har foretatt en vurdering og funnet at det vil være en ulempe med dyr i boligen. Det står jo om oftest i annonsen også at det ikke er ønskelig med dyr, og da ser jeg ingen grunn til å gå på visning der når jeg allerede har et dyr. Da velger jeg heller en bolig hvor det er tillatt med dyr. Og med egen erfaring fra hunder så vet jeg at jeg ikke kan garantere 100 % at det ikke vil følge noen ulemper med hunden i løpet av leieperioden.

Man kan gjerne stå på sitt for de som føler behov for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...