Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo mulig utleier har god grunn til å nekte dyrehold i kontrakten også, da. Så ikke ta inn hunden uten å avklare det juridiske rundt det først. Jeg vil f.eks måtte leie ut med krav om ikke dyr i leiligheten, da jeg er svært allergisk, og det vil derfor være til stor ulempe for meg når jeg skal overta leiligheten igjen. Og da kan ikke utleier, ut fra det jeg har fått opplyst, bruke noen av argumentene det henvises til tidligere, som f.eks sosiale grunner, førerhund e.l.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvis du mener du har så godt grunnlag for å få lov til å ha hund, (som du ikke vil gå inn på her), hvorfor spør du da?

Da høres det mer ut som om du bare har "lyst til å ha hund" og vil ha hjelp til å finne en god forklaring/unnskyldning..

Jeg vet om mange "dårlige" utleiere av mange årsaker, men det finnes visst en del mildt sagt dårlige leietakere også,- hva med å følge de reglene som utleier har satt da du flyttet inn?

Gjensidig respekt, kalles det!

Jeg ønsker ikke å gå ut med detaljer rundt saken fordi jeg ikke ønsker å få huseieren på døren med anklager som ikke kan sammenlignes med virkeligheten - hvertfall ikke hvis jeg ender opp på at jeg faktisk ikke har noen som helst rettigheter i denne saken.

Jeg ønsker heller ikke å henge ut noen - derfor vil jeg ikke gå nærmere inn på detaljene.

Hvordan du tolker denne diskusjonen er urelevant. Jeg spør fordi jeg lurer på hva loven egentlig sier.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er jo mulig utleier har god grunn til å nekte dyrehold i kontrakten også, da. Så ikke ta inn hunden uten å avklare det juridiske rundt det først. Jeg vil f.eks måtte leie ut med krav om ikke dyr i leiligheten, da jeg er svært allergisk, og det vil derfor være til stor ulempe for meg når jeg skal overta leiligheten igjen. Og da kan ikke utleier, ut fra det jeg har fått opplyst, bruke noen av argumentene det henvises til tidligere, som f.eks sosiale grunner, førerhund e.l.

Jeg vet at det ikke dreier seg om allergi da huseier tillater at hunden er på besøk. Noen andre spesifikke årsaker til at dyr ikke er tillatt har ikke blitt oppgitt. Det ble ved en anledning sagt at det var med tanke på slitasje innvendig, det faktum at det finnes barn i huset, og med tanke på kattene i nabolaget. Og så ville h*n ikke forholde seg til avføring i hagen.

Ingen av disse årsakene er spesielt relevante når man ser det i forhold til hvilken rase vi har.

Skrevet
Jeg vet at det ikke dreier seg om allergi da huseier tillater at hunden er på besøk. Noen andre spesifikke årsaker til at dyr ikke er tillatt har ikke blitt oppgitt. Det ble ved en anledning sagt at det var med tanke på slitasje innvendig, det faktum at det finnes barn i huset, og med tanke på kattene i nabolaget. Og så ville h*n ikke forholde seg til avføring i hagen.

Ingen av disse årsakene er spesielt relevante når man ser det i forhold til hvilken rase vi har.

Beklager, avføring i hagen har ikke noe med rase og gjøre. Der måtte h*n i så fall stolt på oss, og det faktum at vi ikke bruker hagen.

Skrevet

Jeg hadde aldri vært så frekk at jeg hadde tatt med kjæledyr i en leid leilighet mot huseiers vilje, samme hvor mye jeg hadde loven på min side. I mitt hode er det viktig med et godt forhold til huseieren, og det får man ikke ved å trosse ønskene til den som leier ut. Nå har jeg bodd en del år i Oslo, og i leilighetene jeg har leid der har jeg måttet ha 2-3 referanser fra tidligere huseiere for å få de leilighetene jeg har ønsket, og det hadde jeg hadde ikke fått noen god attest fra huseier hvis jeg trosset dennes ønsker om kjæledyr samme hvor mye jeg hadde loven på min side. Er trist at respekten for andres eiendom er så liten gitt.

Gjest stdig forundret
Skrevet
Jeg hadde aldri vært så frekk at jeg hadde tatt med kjæledyr i en leid leilighet mot huseiers vilje, samme hvor mye jeg hadde loven på min side. I mitt hode er det viktig med et godt forhold til huseieren, og det får man ikke ved å trosse ønskene til den som leier ut. Nå har jeg bodd en del år i Oslo, og i leilighetene jeg har leid der har jeg måttet ha 2-3 referanser fra tidligere huseiere for å få de leilighetene jeg har ønsket, og det hadde jeg hadde ikke fått noen god attest fra huseier hvis jeg trosset dennes ønsker om kjæledyr samme hvor mye jeg hadde loven på min side. Er trist at respekten for andres eiendom er så liten gitt.

Enig, det hadde ikke blitt bra referanser fra denne kanten.

Skrevet (endret)
Jeg ønsker ikke å gå ut med detaljer rundt saken fordi jeg ikke ønsker å få huseieren på døren med anklager som ikke kan sammenlignes med virkeligheten - hvertfall ikke hvis jeg ender opp på at jeg faktisk ikke har noen som helst rettigheter i denne saken.

Jeg ønsker heller ikke å henge ut noen - derfor vil jeg ikke gå nærmere inn på detaljene.

Hvordan du tolker denne diskusjonen er urelevant. Jeg spør fordi jeg lurer på hva loven egentlig sier.

Loven sier ingenting om nøyaktig hva som er en god grunn til å ha hund. Dette vil alltid bli et skjønnsspørsmål.

En forutsetning for dyrehold er likevel at husdyret ikke må være til sjenanse for andre. Og de som mener at den er til sjenanse må bevise dette. Et borettslag som gir avslag på søknad om hundehold må samtidig bevise hvorfor hundeholdet ikke kan godkjennes.

Jeg synes det er en stor forskjell på å skaffe seg hund når man leier leiligheten av noen og når man skal ha hund i sin egen leilighet i et borettslag. Eieren av en leilighet kan selvsagt si at h*n ikke ønsker den form for slitasje på leiligheten som hundehold kan gi. Men bor man i sin egen leilighet i et borettslag så har ikke borettslaget noe med hva slags slitasje man har inne hos seg selv.

Når det gjelder avføring i hagen og evnt. støy fra hunden så kan man ikke nekte noen hund ut ifra hva man tror at kan komme til å skje.

Endret av Lizzee
Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet

Det blir feil å skrive under på en leiekontrakt hvor det står at det er forbud mot hund. Når du har hund!!! Da har du jo lurt utleier!!!

Mange utleiere setter også opp at det er forbud mot å røyke i leiligheten. Da skriver du jo ikke under på at det er greit også røyker du allikevel inne!!

Det er litt anderledes i borettslag for der er det tross alt din egen leilighet!!! Og ingen har noe med om du røyker i leiligheten eller om det blir kloremerker på parketten.

Men borettslaget har fra gammelt av kunne sette i sine husordensregler at dyrehold enten er forbudt eller at det må søkes om spesielt. De har fortsatt lov til å sette at det må søkes om. Og hvert tilfelle skal vurderes separat.

Loven sier ingenting om nøyaktig hva som er en god grunn til å ha hund. Dette vil alltid bli et skjønnsspørsmål.

En forutsetning for dyrehold er likevel at husdyret ikke må være til sjenanse for andre. Og de som mener at den er til sjenanse må bevise dette. Et borettslag som gir avslag på søknad om hundehold må samtidig bevise hvorfor hundeholdet ikke kan godkjennes.

Det er som hun over sier.

Du må forklare hvorfor du må ha hund og borettslaget må forholde seg til det. Hvis de mener at hunden er til sjenanse må de bevise det.

Det er ikke noe fasitsvar. Er naboen din hyperallergisk og har astma som beviselig blir verre av at hunden din passerer i oppgangen så kan det være grunn til avslag.

At naboen bare ikke liker hunder er ikke avslagsgrunn. Det må være noe håndfast.

Dine grunner til å ville ha hund er faktisk ikke så nøye. Mest nøye er det at hunden ikke er til sjenanse.

Det er spesielle regler vedrørende kamphunder. Det er visst ikke lov uansett. Og om du har en hund som er alene hjemme og bjeffer hele dagen og du gir blaffen i båndtvang og aldri plukker opp etter den så vil du vel få klager og varsel om utkastelse om du ikke gjør noe med problemet.

Skrevet

Det er ingen grunn til å hisse seg opp, jeg har ikke lurt huseieren på noen som helst måte, og akter heller ikke å gjøre det! Jeg prøvde bare å finne ut om jeg faktisk har rett på det. Det hadde vært spennende å sett om man kunne komme noen vei med det, for man har strengt tatt ikke lov å sette opp kontrakter som trosser norske lover.

Gjest hundeeier
Skrevet
Det er ingen grunn til å hisse seg opp, jeg har ikke lurt huseieren på noen som helst måte, og akter heller ikke å gjøre det! Jeg prøvde bare å finne ut om jeg faktisk har rett på det. Det hadde vært spennende å sett om man kunne komme noen vei med det, for man har strengt tatt ikke lov å sette opp kontrakter som trosser norske lover.

vet du hva, når man leier privat så synes jeg man skal respektere huseiers ønsker og krav. Hvis disse ikke passer med dine, så finn en annen huseier! Har selv leid flere boliger/rom/leilighet med hund. ikke noe problem. må bare finne huseier som godtar det.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg er forsåvidt enig i at man skal respektere utleiers ønsker, samtidig må jeg si at jeg er overrasket over at så mange forsvarer utleiers rett til å gi leietaker dårligere kår enn det norsk lov tilsier.

For ikke så lenge siden var det et problem med kontrakter som ga leietakere dårligere rettigheter i forhold til tidsbestemmelse på kontrakten enn det loven åpnet for, hvorfor er dette noe annet enn å gi dårligere rettigheter i forhold til dyr?

Gjest Gjest_Siw_*
Skrevet
Jeg er forsåvidt enig i at man skal respektere utleiers ønsker, samtidig må jeg si at jeg er overrasket over at så mange forsvarer utleiers rett til å gi leietaker dårligere kår enn det norsk lov tilsier.

For ikke så lenge siden var det et problem med kontrakter som ga leietakere dårligere rettigheter i forhold til tidsbestemmelse på kontrakten enn det loven åpnet for, hvorfor er dette noe annet enn å gi dårligere rettigheter i forhold til dyr?

Si at du har en enebolig hvor du har en hybel-leilighet i kjelleren som du skal leie ut. Skal du da ikke kunne si nei til hundehold?

Eller si at du skal bo i utlandet 1 år og ønsker å leie ut leiligheten din i den perioden. Det er lov å ha hund i borettslaget, men du må da ha lov til å si nei til at en som leier DIN leilighet skal ha hund der?

Hvis leietaker i siste tilfelle VET at du ikke vil ha hund i leiligheten og til og med har skrevet under på kontrakt at det ikke skal være hund i leiligheten - så er det jo å gå bak din rygg å allikvevel flytte inn med hund!

At et styre i et borettsalg ikke kan si nei til at folk skal få ha hund i sine EGNE leiligheter blir da noe helt annet!!!

Gjest Gjest_Siw_*
Skrevet

Nei, men man har rett til å bestemme over egen eiendom. Og ved privat utleie (utleie av egen leilighet, hybel i sin egen bolig osv.) så er det snakk om at man låner ut sine egen eiendom.

Det står vel ikke noe i noen lov om at det er forbudt å røyke i private hjem (ergo er det altså lov). Men når man leier ut leiligheten sin så kan man sette i kontrakten at røyking inne i leiligheten ikke er lov.

Jeg vil tro at de som tillater dyrehold og røyking inne tar et stort depositum og at dette depositumet vil bli brukt til oppussing når man flytter ut.

Har selv flyttet inn i en leie-leilighet hvor tidligere leietaker hadde vært stor-røyker. Vedkommende fikk trukket fra kostnaden for å male om vegger og tak som var gule av nikotin. Fordi han ikke hadde respektert røykeforbudet som sto i leiekontrakten.

Skrevet

Jeg skal i alle fall aldri leie ut...leietaker har jo rett til hva som helst nå. De som ønsker å leie driter seg ut med å kjempe frem så gode vilkår at det blir umulig å samarbeide med de.

Gjest hei farge, pasta og fisk
Skrevet
Jeg skal i alle fall aldri leie ut...leietaker har jo rett til hva som helst nå. De som ønsker å leie driter seg ut med å kjempe frem så gode vilkår at det blir umulig å samarbeide med de.

Enig. Utleier har nesten ingen rettigheter, det kan i mange tilfeller være komplett umulig å bli kvitt en leietaker uansett hva h*n gjør. Nei, leie ut kommer jeg aldri til å gjøre.hei

Gjest Glør
Skrevet (endret)
Nei, men man har rett til å bestemme over egen eiendom. Og ved privat utleie (utleie av egen leilighet, hybel i sin egen bolig osv.) så er det snakk om at man låner ut sine egen eiendom.

Å drive utleie er ikke en rettighet man har, det er valgfritt, og dersom man ikke liker husleieloven bør man la være. Man "låner" ikke ut eiendommen sin, man selger bruksretten til den, og da har kjøper av varen en del rettigheter.

Leietager har kjøpt rettigheten til å bruke boligen, som sin egen, i den perioden de betaler for. Det eneste utleier kan kreve er at leietager ikke påfører leiligheten permanente endringer eller skader. Å regulere hvorvidt leietager kan røyke inne blir ansett som ett urimelig inngrep i privatlivet, og ett slikt punkt i kontrakten vil derfor være ugyldig. Og å si nei til husdyr er det spesifisert i husleieloven at ikke er gyldig, annet enn i tilfeller hvor dyreholdet er til dokumenterbar ulempe for utleier. Liker dere ikke disse reglene kan dere la være å leie ut.

Den eneste grunnen til at jeg som dyreeier går inn for å finne en bolig hvor utleier sier ok til dyr er at jeg ikke liker krangling. Synd egentlig, for det er mange urimelige utleiere der ute som kunne trengt å lære at det ikke er valgfritt å følge husleieloven.

Endret av Glør
Gjest Halle
Skrevet

Man kan ikke nekte noen hverken å røyke eller å ha hund.

Blir det skade på leilighten av dette så får man heller trekke de i depositum for å reparere skaden når de skal flytte ut.

Skrevet
vet du hva, når man leier privat så synes jeg man skal respektere huseiers ønsker og krav. Hvis disse ikke passer med dine, så finn en annen huseier! Har selv leid flere boliger/rom/leilighet med hund. ikke noe problem. må bare finne huseier som godtar det.

Jeg synes at en utleier skal respektere leieboerene sine, og følge lovboken når de leier ut leiligheter - det er ikke dermed sagt at det er praksis.

Når det er sagt; Jeg har ikke tenkt å stille opp på døra til huseier og fortelle han at hunden flytter inn. Jeg synes derimot det er interessant å se hva loven sier om denne saken, rett og slett fordi jeg liker å vite hva jeg har rett på og ikke.

I tillegg synes jeg det er svært interessant at så mange her velger å sette en kontrakt høyere enn loven.

Dere som sier at retten til å råde over egen eiendom stiller høyere - kan dere henvise til en lov som sier dette? Eller er det ett grunnprinsipp i norsk lovgivning?

Skrevet
Å drive utleie er ikke en rettighet man har, det er valgfritt, og dersom man ikke liker husleieloven bør man la være. Man "låner" ikke ut eiendommen sin, man selger bruksretten til den, og da har kjøper av varen en del rettigheter.

Leietager har kjøpt rettigheten til å bruke boligen, som sin egen, i den perioden de betaler for. Det eneste utleier kan kreve er at leietager ikke påfører leiligheten permanente endringer eller skader. Å regulere hvorvidt leietager kan røyke inne blir ansett som ett urimelig angrep i privatlivet, og ett slikt punkt i kontrakten vil derfor være ugyldig. Og å si nei til husdyr er det spesifisert i husleieloven at ikke er gyldig, annet enn i tilfeller hvor dyreholdet er til dokumenterbar ulempe for utleier. Liker dere ikke disse reglene kan dere la være å leie ut.

Den eneste grunnen til at jeg som dyreeier går inn for å finne en bolig hvor utleier sier ok til dyr er at jeg ikke liker krangling. Synd egentlig, for det er mange urimelige utleiere der ute som kunne trengt å lære at det ikke er valgfritt å følge husleieloven.

Et veldig godt poeng!

Skrevet
Enig. Utleier har nesten ingen rettigheter, det kan i mange tilfeller være komplett umulig å bli kvitt en leietaker uansett hva h*n gjør. Nei, leie ut kommer jeg aldri til å gjøre.hei

Du står helt fritt til å velge å ikke leie ut boligen din. Og da slipper du også å forholde deg til husleieloven.

Hvorfor du trekker inn at det kan være vanskelig å bli kvitt leieboere skjønner jeg ikke, fordi det har ingenting med denne diskusjonen å gjøre.

Hvorvidt du mener jeg er en dårlig leieboer, fordi jeg ønsker å finne ut min rettighet i forhold til hundehold som leieboer, er din sak. Du kan mene hva du vil, men det er strengt tatt ikke relevant i denne diskusjonen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...