Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Husleieloven Kap. 5

$ 5-2, 2 LEDD.

§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

http://lovdata.no/all/tl-19990326-017-005.html

Hvis dette stemmer, så kan vi ha hunden boende her på grunnlaget av at det er vår hund, og vi hadde henne før vi flyttet inn i leiligheten? Kan noen forklare meg hvorfor denne loven ikke er allmenn kjent? Og kan denne loven mistolkes på noen som helst måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, at dere eide hunden før dere flyttet inn er ikke grunn for at dere skal få ha dyr i leiligheten.

Gjest Gjest_Gro_*
Skrevet

Hvis du leier en leilighet så kan utleier bestemme at han/hun ikke vil leie ut til folk med f.eks. hund. Ettersom det er utleier som eier leiligheten. Selv om det i borettlagets regler står at det er lov med hund så kan jeg bestemme, hvis jeg skal leie ut leiligheten min i et år f.eks., at jeg ikke vil leie ut til folk med hund.

Men hvis dere har leilighet i et borettslag og har kjøpt så kan dere ha hund! Men dere må spørre de andre i oppgangen om det er ok. De må ha bedre grunner til å si nei til hund enn du må ha til å ha hund. Argumenter som "vi liker ikke hund", "vi er redd for hund", "det blir så mye skitt i oppgangen med hund" holder ikke. Det med at man kan "holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen" går ikke på at dere hadde hund fra før. Bortsett fra at om de solgte/leide ut til noen de visste at hadde hund, så kan de ikke komme i ettertid å si at det ikke er greit.

Har de solgt/leid ut til noen de vet har hund, så må de godta at hunden flytter inn med dere.

Har selv vært gjennom dette må å få tillatelse til å ha hund i blokk. Og de fleste borettslag begynner å bli bevisst på at de ikke bare kan nekte folk å ha dyr.

Gjest lureri
Skrevet

Hvordan kan noen med åpne øyne undertegne en kontrakt hvor det er forbud mot dyrehold og så komme trekkende med et dyr den dagen de flytter inn?

Skrevet

De gode grunnene som taler for å ha dyr, som er nevnt i loven, dreier seg nok hovedsaklig om førerhunder eller andre assistansedyr. Beklageligvis! "Gode grunner" i jus har som regel en helt bestemt betydning/tolkning for hver lovregel det står, og betyr ikke at det er det du syns er gode grunner som teller. Hvis du lurer på hva de mener med gode grunner her, kan du forsøke å få tak i husleielovens forarbeider, og lese begrunnelsen for nettopp denne paragrafen.

Skrevet
Har selv vært gjennom dette må å få tillatelse til å ha hund i blokk. Og de fleste borettslag begynner å bli bevisst på at de ikke bare kan nekte folk å ha dyr.

I borettslaget jeg bor i skal de nå legge frem et forslag om å forby husdyr, så er forskjellig praksis fra borettslag til borettslag..

Gjest Gjest
Skrevet

DERSOM det der sånn at man har lov til å gå på tvers av utleiers ønske om null dyrehold, så skjønner jeg likevel ikke at noen vil gjøre det. Vi leier, og i kontrakten står det at det ikke er lov til dyrehold. Vi kunne sikkert tvunget gjennom rett til å ha hamster eller noe annet lite dyr for ungene, men velger å ikke gjøre det. For vi vil jo tross alt ha et godt forhold til utleier, og da viser vi respekt for det vi har blitt enige om i kontrakten.

Skrevet
I borettslaget jeg bor i skal de nå legge frem et forslag om å forby husdyr, så er forskjellig praksis fra borettslag til borettslag..

Spiller ingen rolle, styret kan ikke forby beboere å ha husdyr så lenge de ikke er til sjenanse for andre beboere ;) (og med sjenanse menes mer enn at noen bare ikke har lyst til å ha dyr der)

http://norskhuskattforening.net/borettslag.htm

Men ts, en utleier kan velge å ikke leie ut til folk med dyr. (selvfølgelig med untak av førerhund e.l). Hvis dere har undertegnet en kontrakt på at det ikke er lov med dyr er det veeeeeldig frekt av dere å forvente at dere alikevel kan flytte inn med hunden deres + at det er kontraktsbrudd.

Hvis man har et husdyr og skal flytte velger man selvfølgelig et sted der det er lov med husdyr.

Skrevet
De gode grunnene som taler for å ha dyr, som er nevnt i loven, dreier seg nok hovedsaklig om førerhunder eller andre assistansedyr. Beklageligvis! "Gode grunner" i jus har som regel en helt bestemt betydning/tolkning for hver lovregel det står, og betyr ikke at det er det du syns er gode grunner som teller. Hvis du lurer på hva de mener med gode grunner her, kan du forsøke å få tak i husleielovens forarbeider, og lese begrunnelsen for nettopp denne paragrafen.

Det er ikke slik at det kun er lov til å ha førerhund eller andre assistansedyr.

Ingen kan forby deg å ha kjæledyr. Det slår blant annet både en dom i Høyesterett (Emmeline-dommen, om en katt) en dom i Agder lagmannsrett (om en hund) og den nye Lov om husleie fra 01.01.01 fast.

En avsagt dom i Oslo Tingrett 8. mai 2009 angående dyrehold i borettslag understreker at det må tungtveiende grunner til for å nekte beboere i borettslag å ha dyr.

Den som eier husdyret trenger ikke å ha andre grunner enn at vedkommende ønsker å ha hund! Men borettslaget skal ha en meget tungtveiende grunn forå nekte vedkommende hund.

Det er svært mange borettslag som i sine ordensregler har nedfelt at det er forbud mot dyr. Men norsk lov går selvfølgelig over dette! Går du rettens vei etter å ha fått et avslag på hundehold, vil du få medhold fra retten så sant borettslaget ikke har en tungtveiende grunn til å nekte deg hundeholdet.

Jeg har selv hund i et borettslag hvor det i ordensreglene står at det ikke er lov å ha hund - og at man må søke for å få lov. Søker man får man uansett nei. Fordi ordensreglene ikke har vært oppdatert de siste 25 årene, og fordi de som sitter i styret ikke holder seg informert om hva som faktiskt gjelder!

Jeg tok kontakt med mine nærmeste naboer (alle i oppgangen), ingen var imot hund (selv om en var allergisk), jeg søkte ikke om tillatelse til å ha hund (to av de i oppgangen som sa ok sitter i styret) og styret kunne heller ikke komme med noen tungtveiende grunner til å nekte meg hund.

Men TS er vel i den situasjonen at hun leier en leilighet privat. Og da kan selvsagt eieren av akkurat den leiligheten bestemme at de ikke vil ha dyr i sin leilighet. Det blir noe helt annet enn at man bor og er andelseier i et borettslag.

Gjest gjestedigjest
Skrevet
Dyrehold

Utleieren kan fastsette forbud mot dyrehold. Leieboeren

kan likevel holde dyr dersom gode grunner

taler for det. En slik grunn kan være at leieboeren

trenger dyret som førerhund eller tjenestehund.

Også sosiale forhold kan være god grunn til å ha

dyr.

§ 5-2,annet ledd

Dyreholdet må ikke være til ulempe for utleieren

eller øvrige beboere. Ulempene kan bestå i støy,

lukt, dyrehår, allergi eller redsel for dyret. Om

leieboeren skal få ha dyr, beror på en interesseavveining.

Jo større behovet for å holde dyr er, desto

større ulemper må det kreves før dyreholdet kan

nektes. Jo større ulempene av dyreholdet oppleves

for de øvrige beboerne, desto mer tungtveiende

grunner må leieboeren ha. Hvis ulempene for de

øvrige beboerne er ubetydelige, for eksempel fordi

det er snakk om å holde et innedyr som marsvin

eller fugl, kan utleieren ikke nekte leieboeren å

ha slike selv om hun ikke har spesielt gode grunn

for å ha dyret. Anskaffer leieboeren dyr uten utleierens

godkjenning, er det mislighold dersom det

viser seg at leieboeren ikke har rett til å ha dyret.

http://www.utkastelse.no/pdf/handbok_i_hus...-2-1_skjerm.pdf

Kan noen gi meg en link til dommer som har fastsatt at det er lov å holde dyr i leilighet?

Kommentarer rundt det etiske velger jeg å ikke besvare, da disse kommentarene er sagt uten tilstrekkelig innsyn i saken. Detaljer rundt akkurat min sak ønsker jeg ikke å legge ut om her da det vil gjøre saken lett gjenkjennelig.

Er det noen her som kan vise til en lov som sier i mot denne loven? Hvor kan jeg finne forarbeid?

Gjest Gjest_Gro_*
Skrevet

Kan noen gi meg en link til dommer som har fastsatt at det er lov å holde dyr i leilighet?

Kommentarer rundt det etiske velger jeg å ikke besvare, da disse kommentarene er sagt uten tilstrekkelig innsyn i saken. Detaljer rundt akkurat min sak ønsker jeg ikke å legge ut om her da det vil gjøre saken lett gjenkjennelig.

Er det noen her som kan vise til en lov som sier i mot denne loven? Hvor kan jeg finne forarbeid?

Er det du som er TS?

Husk at et er forskjell på om du leier direkte av et borettslag eller om du leier leiligheten av noen som bor i et borettslag.

Hvis jeg bor i et borettslag hvor det er lov å ha hund og katt, så kan jeg allikevel velge å kun leie ut til folk som ikke har dyr. Og jeg kan sette i leiekontrakten at det ikke er lov å ha dyr. På samme måte som at jeg heller ikke vil godta røyk inne i leiligheten. Slike ting kan den som eier leiligheten bestemme om sin egen leilighet.

Men et styret i et borettslag kan ikke bestemme om folk som eier leilighet skal få ha dyr.

Emmeline-dommen og tilsvarende går jo på at et borettslag ikke kan nekte dyrehold.

Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet

1. Husleielovens § 5 - 2 lyder slik med virkning fra 2000.01.01:

Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Tilsvarende lovtekst er inntatt i den nye Eierseksjonsloven § 19 siste ledd og vil bli tatt inn i den nye Borettslagsloven som er under arbeid.

Bestemmelsen er ny og bygger på prinsippene nedfelt av Høyesterett i den såkalte Emmelinedommen ( Rt 1993 s 1260 ) der Høysterett med 3 mot 2 stemmer fastslo at en innekatt som ikke generte andre fritt kunne holdes på tvers av borettslagets forbud mot dyrehold. Domsresultatet er enstemmig fulgt opp av Agder Lagmannsrett for en liten hund som ble holdt i strid med borettslagets forbud mot dyrehold ( dom 2000-11-02 i sak 00-322A) .

Skrevet
Er det du som er TS?

Husk at et er forskjell på om du leier direkte av et borettslag eller om du leier leiligheten av noen som bor i et borettslag.

Hvis jeg bor i et borettslag hvor det er lov å ha hund og katt, så kan jeg allikevel velge å kun leie ut til folk som ikke har dyr. Og jeg kan sette i leiekontrakten at det ikke er lov å ha dyr. På samme måte som at jeg heller ikke vil godta røyk inne i leiligheten. Slike ting kan den som eier leiligheten bestemme om sin egen leilighet.

Men et styret i et borettslag kan ikke bestemme om folk som eier leilighet skal få ha dyr.

Emmeline-dommen og tilsvarende går jo på at et borettslag ikke kan nekte dyrehold.

Ja, jeg er ts. Jeg skjønner at det er forskjeller her.

MEN:

§ 1-1. Lovens virkeområde m.v.

Loven gjelder avtaler om bruksrett til husrom mot vederlag.

Hvor i loven blir det sagt at denne lovbestemmelsen ikke skal gjelde private utleieboliger?

Jeg gir meg gjerne på denne saken, hvis noen kan bevise at jeg tar feil. Men gi meg bevis! I mine øyne er denne loven gjeldene for alle leietakere\utleiere i landet. Hvordan kan man finne ut hva som er gode grunner for dyrehold?

Skrevet
Ja, jeg er ts. Jeg skjønner at det er forskjeller her.

MEN:

Hvor i loven blir det sagt at denne lovbestemmelsen ikke skal gjelde private utleieboliger?

Jeg gir meg gjerne på denne saken, hvis noen kan bevise at jeg tar feil. Men gi meg bevis! I mine øyne er denne loven gjeldene for alle leietakere\utleiere i landet. Hvordan kan man finne ut hva som er gode grunner for dyrehold?

Jeg glemte link. http://lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#1-1

Skrevet (endret)
Hvordan kan man finne ut hva som er gode grunner for dyrehold?

Det er ikke noe fasitsvar her.

Men utleier (eller borettslaget) må bevise at de har stor ulempe med at du har hund. Og bevisbyrden om ulempe ligger på utleieren. (at de tror at den kommer til å bjeffe og at den kommer til å legge igjen aføring på plenen holder ikke). Bevisbyrden for at du bør ha hund ligger hos deg.

Hvis du som hundeeier har en stille og rolig hund, hunden er aldri alene hjemme, den lager ikke støy osv. så skal det mye til for at borettslaget kan bevise at denne hunden er til ulempe. (vi har overfor vårt borettslaget kunnet bevise at vårt hundehold ikke er til sjenanse for noen, og da har de ingen grunn til å nekte oss det. Det fine var jo at de måtte la oss få ha hund for å kunne bevise det)

Og det er slik at jo større grunn du har til å ha hund jo større ulempe må det være for at borettslaget (eller utleier) skal nekte deg hund. Dette vil bli målt opp mot hverandre. Hvis du ønsker å ha hund av dine personlige sosiale årsaker (du trives med hund og liker å ha hund holder i massevis) så må borettslaget/utleier respektere det all den tid de ikke kan bevise at det er viktigere å ta hensyn til deres ulempe.

På samme måte - hvis de kan bevise at det er en ulempe - har du et behov for å ha hund som veier sterkere enn borettslagets ulempe, så får du beholde hunden.

Ellers kan du jo kikke her

Endret av Lizzee
Skrevet

Det er vel innholdet i selve leiekontrakten som styrer dette. Har du en kontrakt som du har signert på hvor det står at det er forbud mot å ha husdyr så må du jo forholde deg til det.

Skrevet

Men i loven står det at denne bestemmelsen ikke er gyldig. I tillegg står det et annet sted i loven at en leiekontrakt ikke er gyldig om den stiller leieboer dårligere enn bestemmelsene i loven. Jeg har ikke tilgang til loven nå, men jeg kan komme med kilde senere i kveld!

I tillegg har omstendighetene rundt hundens nåværende bosted forandret seg.

Gjest farge
Skrevet
Men i loven står det at denne bestemmelsen ikke er gyldig. I tillegg står det et annet sted i loven at en leiekontrakt ikke er gyldig om den stiller leieboer dårligere enn bestemmelsene i loven. Jeg har ikke tilgang til loven nå, men jeg kan komme med kilde senere i kveld!

I tillegg har omstendighetene rundt hundens nåværende bosted forandret seg.

Hvis du mener du har så godt grunnlag for å få lov til å ha hund, (som du ikke vil gå inn på her), hvorfor spør du da?

Da høres det mer ut som om du bare har "lyst til å ha hund" og vil ha hjelp til å finne en god forklaring/unnskyldning..

Jeg vet om mange "dårlige" utleiere av mange årsaker, men det finnes visst en del mildt sagt dårlige leietakere også,- hva med å følge de reglene som utleier har satt da du flyttet inn?

Gjensidig respekt, kalles det!

Gjest Glør
Skrevet
Det er vel innholdet i selve leiekontrakten som styrer dette. Har du en kontrakt som du har signert på hvor det står at det er forbud mot å ha husdyr så må du jo forholde deg til det.

1. Husleielovens § 5 - 2 lyder slik med virkning fra 2000.01.01:

Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

En leiekontrakt kan ikke gi leietaker dårligere vilkår enn husleieloven sier. En slikt punkt vil altså være ugyldig, selv om man signerer på det. Og rettspraksis tilsier at feks "sosiale grunner" regnes som "gode grunner" her.

I ett leieforhold er det viktig å huske at husleieloven er der for å beskytte leietageren som er en privatperson, mens utleier blir ansett som en profesjonell part, som må forholde seg til reguleringene i husleieloven.

Ellers er jeg enig med de som sier at som dyreeier bør man finne en bolig hvor dyr er ok, siden det er best å være ærlig ovenfor utleier, i tillegg til at det fort blir ett veldig anstrengt leieforhold hvis man lyver og skjuler ting. En ting å ha i bakhodet er at det også er lett å bli kvitt en uønsket leietaker, dersom man virkelig vil, så det lønner seg å spille med åpne kort, hvis man ikke vil måtte flytte for ofte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...