Gå til innhold

HASTER! Budginging på bolig

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei

Jeg skal gi et bud på en bolig jeg virkelig ønsker meg. Prisantydning er 1.790 000. Jeg er alene om kjøpet, da jeg er separert.

Hva er lurt å gjøre mht budgivingen? Dvs hvor mye bør jeg starte på? Boligen ligger i oslo. Det er få tilsvarende eiendommer i det samme området.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HVa sier banken din? Hvor høyt kan du legge deg?

Gjest gjest_trådstarter
Skrevet
HVa sier banken din? Hvor høyt kan du legge deg?

Jeg har ikke fått tak i rådgiveren i banken enda, men jeg har selv satt en grense på maks 2 mill. tror egentlig jeg bør 1,9 mill.

Hva skal jeg starte på? 1,6? 1,7? Er veldig i tvil.

Skrevet

Har du ikke fått innvilget lån?

Da må du legge inn bud med forbehold om lån.

Var det mange på visningen?

Hvorfor ikke vente med å legge inn bud, til noen andre evnt. gjør det? Det er jo dumt å legge inn bud, og være litt desperat, hvis ingen andre ønsker å by.

Gjest gjest (ts)
Skrevet
Har du ikke fått innvilget lån?

Da må du legge inn bud med forbehold om lån.

Var det mange på visningen?

Hvorfor ikke vente med å legge inn bud, til noen andre evnt. gjør det? Det er jo dumt å legge inn bud, og være litt desperat, hvis ingen andre ønsker å by.

Jeg vil veldig gjerne ha denne leiligheten. Har snakket med banken nå, og jeg gå opp til 1,9. men det er inkludert fellesgjelden, så jeg må gi meg på 1,8....

Bør vel kanskje vente på at noen andre byr, men det var bare meg på visning, og det var 3-4 andre på liste.

Skrevet (endret)

Hvor lenge har leiligheten lagt ute til salgs?

Og er det lagt inn bud på den før?

Endret av Ella_Grey
Gjest gjest (ts)
Skrevet
Hvor lenge har leiligheten lagt ute til salgs?

Og er det lagt inn bud på den før?

den er nettopp lyst ut. jeg tror det går fort, den er helt strøken og spesielll. Det er ikke lagt inn bud før.

Skrevet

Legg inn bud på 1,6 mio

Megler sier vel at det ikke kan aksepteres, be da om et motbud fra selger, da vet du ca hva de er villige til å la den gå for..

Skrevet

Hvis du tror det kommer til å bli rift om boligen, og du virkelig vil ha den by 1.650/1.700 og legg inn en frist til kl 15:00 i dag.

Tror du selger vil bli kvitt den hurtigst mulig byr du det høyeste, tror du h*n vil vente på en god pris byr du lavere så du har noe å gå på i en budrunde.

Skrevet
Hvis du tror det kommer til å bli rift om boligen, og du virkelig vil ha den by 1.650/1.700 og legg inn en frist til kl 15:00 i dag.

Tror du selger vil bli kvitt den hurtigst mulig byr du det høyeste, tror du h*n vil vente på en god pris byr du lavere så du har noe å gå på i en budrunde.

Bud må legges inn med minimum 24 timers frist, så heldigvis går det ikke å legge inn bud med 2-3 timers frist lenger.

Legger du inn bud på takst blir du kvitt de som ikke har råd eller ikke ønsker å betale takst for leiligheten. Du blir fortsatt ikke kvitt de som ev. har mer å gå på. Legger du inn ett bud ett stykke under takst så ser du rett og slett om det er flere interesserte, det sier ingenting om hvor langt folk er interessert i å gå for å kjøpe. Jeg er ingen psykolog, men har ett inntrykk av at når folk først har gått inn i en budrunde så ønsker man å vinne, og legger gjerne inn bud over det man har satt som øvre grense. Legger man derimot inn ett bud på rundt grensen (som man ikke vet hva er for hver enkelt potensielle budgiver) så lar de være å legge inn bud. For deg som allerede ligger i grenseland ville jeg innstilt meg på at du ikke får leiligheten, men jeg ville lagt inn bud på takst og bli ferdig med det.

Gjest Gjest
Skrevet
Bud må legges inn med minimum 24 timers frist, så heldigvis går det ikke å legge inn bud med 2-3 timers frist lenger.

Det er feil.

Det går godt ann å legge inn bud med 2-3 timers frist.

Det som ikke er lov er å legge inn bud med kortere frist enn 24 timer fra siste annonserte visning.

Dersom visningen sluttet kl 1500 på søndag kan du f eks mandag kl 1300 legge inn bud med varighet på 2 timer.

Skrevet

Anbefaler ikke skambud på en leilighet du tror det vil bli rift om det er å invitere til budrunde.

vent ikke gjør noe før noen andre gjør det. om noen andre legger inn venter du til det nermer seg din grene og legger budet ditt på grensa di med en gang. ikke gå opp 5 eller 10k det gjør det enkelt for andre å fortsette å by. øk med 30-50k og vis at du "skal" ha denne leiligheten. forsikre deg om at du faktisk vil ha denne leiligheten for det du evt må betale og IKKe by mer enn det.

skambud er kun bra for å senke selgers forventninger i et veldig trått marked.

Gjest gjest (ts)
Skrevet
Det er feil.

Det som ikke er lov er å legge inn bud med kortere frist enn 24 timer fra siste annonserte visning.

Dersom visningen sluttet kl 1500 på søndag kan du f eks mandag kl 1300 legge inn bud med varighet på 2 timer.

Nettopp. Men siste visning er i dag kl. 19, så da må jeg legge inn et bud med frist til kl. 18.30, ca. 24 timers regelen gjelder.

Gjest gjest_trådstarter
Skrevet
Hei

Jeg skal gi et bud på en bolig jeg virkelig ønsker meg. Prisantydning er 1.790 000. Jeg er alene om kjøpet, da jeg er separert.

Hva er lurt å gjøre mht budgivingen? Dvs hvor mye bør jeg starte på? Boligen ligger i oslo. Det er få tilsvarende eiendommer i det samme området.

Hva om jeg legger inn ett bud på 1.7 mill, for så å øke det med 100 000 når første motbudgiver melder seg? I håp om at at vedkommende da forstår at jeg "har penger"?

Er det en lur taktiskk, eller bare dumt?

ellers kan jeg jo bare vente til det første bude har tikket inn, og så vurdere det etterhvert. Men jeg har lyst til å ha en taktikk klar....

Dersom første bud er 1.7 mill, av en annen, er det da lurt å kline til med 1,8 med det samme? og så heller gi deg etter det?

Skrevet

Gå på visningen i dag, se hvor mange som er der. Ikke legg inn bud før du ikke trenger å forholde deg til 24-timersregelen (hvis det ikke blir budrunde).

Alt etter hvor stor interesse du tror det blir for leiligheten, jo nærmere takst legger du deg.

Er helt enig i at skambud er å invitere flere med i budrunde, hvis det er et attraktivt objekt.

Gjest nylig_huskjøper
Skrevet

Jeg har nettopp vært i gjennom samme runddans som du nå skal begi deg inn på. Jeg hadde vært på utkikk etter en leilighet i Oslo siden desember i fjor og først i midten av februar så fikk jeg tilsagn på min nye leilighet.

Jeg prøvde meg på mange ulike taktikker for å enten skremme bort andre, prøve å gjøre ett kupp eller trette dem ut med mange småbud. Jeg prøvde å komme med bud tidlig på buddagen og sent.

Jeg vil råde deg til å vente med å legge inn bud til etter at alle annonserte visninger er avholdt, og man er på buddagen. Vent litt med å legge inn bud på buddagen, se om/hvor mange som også er intressert. Det er mange som skriver seg på listen kun for å følge med hva den går for.

Personlig la jeg inn bud 100 000 under takst, takst var på 2.1. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for at jeg kunne gå opp til 2.2. Etter en time fikk jeg motbud fra en annen intressent, som var opp 10 000 fra mitt bud. Jeg svarte da med en gang å legge meg 5 000 over. Dette gjorde jeg umiddelbart etter hver nytt bud den andre kom med, 5 000 opp. Spilte ingen rolle om de økte med 30 000 eller 5 000 selv.

De gav seg når vi kom opp i takst.

Husk at det er ingen fasit på hvordan en vinner en budrunde, så en må bare føle seg frem.

Lykke til!

Skrevet
Det er feil.

Stemmer, det var sånn det var.

Gjest Gjest
Skrevet

Som noen sier; det finnes ingen fasit på dette, og siden de andre budgiverne er like nervøse og usikre som deg, så er det ikke godt å si hva som virker på akkurat dem.

Selv har jeg vært på noen visninger og det har gått lang tid før noen har bydd. Hvis det er tilfellet, så har jeg startet det, bare for å komme igang liksom. Jeg gidder ikke å gå og lure i ukesvis, og la andre mulige leiligheter gå forbi. Like greit å finne ut hvor mange som sitter på gjerdet og venter.

Da har jeg begynt noe lavere enn det jeg kan gi. Om det tar av da, eller om budrunden på TS' leilighet starter ganske raskt, så kan det være lurt å holde tilbake litt og la de andre by. Megleren holder deg jo underrettet hele tiden. Ikke vits i å være med å dra opp prisen. Så får man heller komme på banen hvis det stopper opp.

Ellers så mener jeg det kan være lurt å gi et høyt bud tidlig. Da kvitter man seg kanskje med mange som ikke har fått tid til å engasjere seg så veldig, eller er blitt så giret allerede. For det er klart at har man først havnet i en budrunde, så skjer det noe. Man SKAL ha denne leiligheten, selv om man går litt over det man hadde tenkt. Er budet høyt allerede med en gang budrunden starter, så mister man kanskje litt piffen med en gang.

TS: Hold oss oppdatert om hvordan det gikk, og hvilken taktikk du brukte. Evt. hvis noen andre fikk den; hvilken taktikk de brukte.

Interessant dette! Og en skikkelig nervepirrende situasjon å være i.

Gjest Gjest_mann_*
Skrevet

Om det er et attraktivt objekt, så er det kanskje ingen vits i å begynne så mye som 100 000 under. Hva som regnes som skambud kommer helt an på hva man kjøper, så i mange tilfeller kan det være lurt å begynne _litt_ under, si 20 000 eller kanskje ennå mindre, hvis ikke risikerer du at selger bare forkaster budet. Men dette fungerer nok best der du mistenker at det ikke er så mange budgivere, faren ved å legge seg -selv litt- under er jo at en annen kliner til med bud på takst, opplevd det. Og det innebærer jo igjen at du må gå over.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Nå har jeg lagt inn et bud på 1750 000. Er dritspent :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...