Gjest Gjest_hmm_* Skrevet 15. mars 2010 #1 Skrevet 15. mars 2010 Hei! Jeg har den nye stønaden AAP, og ut fra skattekort skal jeg ha tabelltrekk, på tabellen viser det om jeg får 7000 kr skal det trekkes ca 700 kroner. Men, i dag har jeg fått utbetaling (brutto 7000) og de har trekt meg 1400 kroner i skatt. Noen som har en forklaring?
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #2 Skrevet 15. mars 2010 Hei! Jeg har den nye stønaden AAP, og ut fra skattekort skal jeg ha tabelltrekk, på tabellen viser det om jeg får 7000 kr skal det trekkes ca 700 kroner. Men, i dag har jeg fått utbetaling (brutto 7000) og de har trekt meg 1400 kroner i skatt. Noen som har en forklaring? Hvis du ser på tabeltrekken pr mnd, og pengene er for 14 dager kan det være grunnen.
Gjest Iril Skrevet 15. mars 2010 #3 Skrevet 15. mars 2010 Hvis du ser på tabeltrekken pr mnd, og pengene er for 14 dager kan det være grunnen. Stemmer. TS; du må se på hva du får totalt i mnd, da stemmer nok tabeltrekket ditt.
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2010 #4 Skrevet 16. mars 2010 Jeg har også blitt trukket for mye i skatt. Brutto kr 5710, utbetalt kr 4584, altså ble jeg trukket 1126 kr i skatt. Dette stemmer hverken for 14-dagers trekk, eller månedstrekk på skattetaabellen min. Sett på måneden under ett, har jeg brutto 11420. (5710*2) I følge tabellen skal jeg da trekke 1900 kr pr mnd. I 14-dagersperioden har jeg brutto 5710, og i følge tabellen skal jeg da bli trukken 1003 kroner. 1126 kr, som jeg ble trukket, er skattetrekket ut i fra en brutto"lønn" på 6100, 400 kr mer enn jeg har.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #5 Skrevet 17. mars 2010 Hei, Mulig dette er fordi retten til særfradrag i skatten (gjelder for tidsbegrenset uførestønad tidligere) er falt bort. Dette ble kompensert ved at man øker utbetalingen tilsvarende det fradraget betydde før.
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #6 Skrevet 17. mars 2010 Hei, Mulig dette er fordi retten til særfradrag i skatten (gjelder for tidsbegrenset uførestønad tidligere) er falt bort. Dette ble kompensert ved at man øker utbetalingen tilsvarende det fradraget betydde før. Men det forklarer ikke hvorfor jeg blir trukket for et høyere beløp en bruttosum... (Bruttosum 5710, inkludert kompensasjon for særfradrag, men skattetrekket er beregnet ut i fra 6100 kr, altså 400 kr mer enn bruttosummen)
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2010 #7 Skrevet 17. mars 2010 Kan dette være grunnen??: Særfradrag - særskilt skattetrekk I skattekortet for 2010 er det beregnet særfradrag for hele 2010, noe som fører til at skattetrekket blir for lavt. For å redusere restskatt som følge av dette har Skattedirektoratet besluttet at de det gjelder blir trukket ekstra i skatt hver måned ut året. Hver måned fra mars vil derfor NAV trekke et fast beløp for å dekke skatten. Du trenger ikke be om nytt skattekort. Dette trekker NAV hver måned: ■For de som hadde rett til helt særfradrag: kr 440 per måned. ■For de som hadde rett til halvt særfradrag: kr 220 per måned. Beløpet trekkes også i juni og desember. Informasjon om hvilket beløp som er trukket vil stå på utbetalingsslippen du får fra NAV. Hvis du søker om nytt skattekort etter 1. mars, er det særskilte skattetrekket inkludert i ditt nye skattekort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå