Gå til innhold

Boliglån - studielån - refinansiering

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Marken_*
Skrevet

Jeg og samboeren (2 felles barn) skal kjøpe felles bolig sammen. Vi har til nå bodd sammen i min leilighet, som jeg nå solgte og sitter igjen med ca 1 mill nå som jeg legger inn i vår nye bolig. Samboeren har et studielån, ca. 150.000. Dette sier han at han vil refinansiere inn i vårt felles boliglån. Jeg er skeptisk. Noen innspill på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg og samboeren (2 felles barn) skal kjøpe felles bolig sammen. Vi har til nå bodd sammen i min leilighet, som jeg nå solgte og sitter igjen med ca 1 mill nå som jeg legger inn i vår nye bolig. Samboeren har et studielån, ca. 150.000. Dette sier han at han vil refinansiere inn i vårt felles boliglån. Jeg er skeptisk. Noen innspill på dette?

Det gir liten mening spør du meg. Studielånet er ett ganske gunstig lån, med visse fordeler om han feks skulle bli stående uten jobb, bli ufør e.l. Ikke krever det pant i noe heller. Nedbetalingstiden blir vel heller ikke kortere om dere ikke da får ett boliglån med kortere nedbetalingstid. Om han skulle falle fra så faller også ett studielån fra, da det er ett personlig lån, og da er det ihvertfall dumt å ha 150000,- ekstra i boliglån, selv om man ikke skal gå rundt å tenke slik.

Jeg hadde ikke gått med på det, det som skjer i praksis er jo at av ditt innskudd på 1 mill så går 150000,- med til hans studielån og det er jo kjekt for ham, men har ingen fordeler whatsoever for dere i felleskap.

Gjest Trådstarter - marken
Skrevet

Takk for innspill. Det er slik jeg ser dette også, men trengte litt innspill fra utenstående. Jeg har aldri hatt studielån, så er ikke så kjent med lånebetingelser etc. Tror jammen jeg må lese meg opp litt.

Han begrunner dette med at han hver tredje måned vil få 3000 kroner ekstra i utgift i tillegg til lånet vårt.

Skrevet (endret)
Takk for innspill. Det er slik jeg ser dette også, men trengte litt innspill fra utenstående. Jeg har aldri hatt studielån, så er ikke så kjent med lånebetingelser etc. Tror jammen jeg må lese meg opp litt.

Han begrunner dette med at han hver tredje måned vil få 3000 kroner ekstra i utgift i tillegg til lånet vårt.

Høres ut som ett barnehageargument, litt lite gjennomtenkt. Boliglånet vil jo bli høyere, hvilket vil medføre høyere låneutgifter. Ett tillegg i lånet på 150000,- vil med dagens renter føre til 750-800,- ekstra pr måned og trolig høyere kostnader totalt sett. Ser man det mot 3000 kroner i lån hver 3. måned så blir jo det 1000,- pr mnd. Høres litt sært ut syns jeg da, og om de 3000 kronene som kommer hver 3. måned kommer som en overraskelse så bør han gå litt inn i seg selv. Jeg syns også studielånet er sure penger, men hadde aldri kunne tenkt meg å bake det inn i huslån og la partneren min delvis betale for det, ikke med de betingelsene som gjelder for studielån.

---

jeg endret litt da jeg så jeg gjentok meg selv :P

Endret av Hanselot
Skrevet

Jeg er enig med Hanselot, det er dumt å refinansiere studielånet i boliglån. Ikke bare det blir dyrere, men studielånet har også andre fordeler, som for eksempel tilbyr Lånekassen rentefritak, hvis man blir arbeidsledig eller tar en videreutdannelse. Studielånet er også personlig, altså den kan ikke arves, hvis lånetakeren dør - slettes lånet.

La samboeren din lese denne artikkelen fra dine penger, vg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...