Gå til innhold

førstegangs hundeeier

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mindy_*
Skrevet

hei

jeg skal få meg en valp snart og lurer på om noen vet om noen bøker som kan være til hjelp under oppveksten? vet det finnes bøker om d, men vil ha noen anbefalinger:) tusen takk:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mindy_*
Skrevet
Fra valp til voksen :)

denne ser ikke ut til å finnes lengre:( prøvde å få tak i den tidligere

Skrevet
denne ser ikke ut til å finnes lengre:( prøvde å få tak i den tidligere

Det stemmer at "Fra valp til voksen hund" av Åsa Ahlbom ikke lenger er i sortimentet på Canis fordi Canis Forlag sine rettigheter til boken har utløpt. I følge Morten Egetvedt planlegger forfatter en større oppdateringer av boken før den evt. skal utgis på nytt. Jeg synes imidlertid den er bra også i sin nåværende form og det burde fremdeles være mulig å få tak i den i en velassortert bokhandel eller få lånt den på biblioteket.

"100% hverdagslydighet" av Arne Aarrestad anbefales av Egetvedt/Canis som alternativ.

"Valpesosialisering" av Gry Løberg er også grei nok, men den har en til dels teoretisk tilnærming som kanskje ikke faller i smak hos alle.

Bøkene til Turid Rugaas er også bra og i første omgang vil du nok ha størst glede av "På talefot med hunden". Hun har også skrevet en, etter min mening, veldig bra artikkel om valpen på sin hjemmeside. Her tar hun bl.a. et aldri så lite oppgjør med den oppleste og vedtatte sannheten om at valper bør hentes av ny eier når den er 8 uker gammel. (Som et aldri så lite forsøk fordi jeg har hentet åtte uker gamle valper tidligere, fulgte jeg rådet hennes og hentet min valp da den var litt i underkant av ti uker gammel fordi jeg så at valpen hadde en utmerket mor og et flott oppvekstmiljø hjemme hos oppdretter og deres voksne hunder. Om det er tilfeldig vet jeg ikke, men jeg fikk i hvert fall en svært trygg, glad og avbalansert valp som tydeligvis kan en hel del om å bo hus sammen med mennesker og som så og si var husren da han kom).

Jeg har heller ingen betenkeligheter med å anbefale ferske hundeeiere å lese Geir Nordenstams bøker. Han er en mann med sterke meninger som er omstridt i enkelte miljøer, men han har jobbet med hund i over 50 år og drevet hundeskole i 35 av dem, så å avskrive ham som en tulling som ikke kan noe som helst om hunder synes jeg blir for dumt. Ikke forfekter han noen "deng vett inn i dyret"-filosofi heller slik noen later til å tro.

Siden det tross alt ikke er noen som noengang har snakket med en hund, så finnes det etter min mening få fasitsvar og det er derfor nyttig med en bred kunnskapsbase. Hva man velger å bygge videre på, må bli opp til den enkelte og, ikke minst, den hunden man har.

Det finnes selvfølgelig også utallige artikler og innlegg på nettet. Mitt råd er at du leser med kritisk blikk. Det står bl.a. veldig mye om hvor viktig det er å sosialisere/miljøtrene og aktivisere valper. Enden på visa er at mange blir sittende igjen med stressende og hyperaktive valper/unghunder fordi de rett og slett ikke er klar over at en valp sover, og skal sove, 20+ timer i døgnet. Sosialisering og aktivisering er vel og bra, men det må skje i kontrollerte former og i små doser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...