Vær76 Skrevet 14. mars 2010 #1 Skrevet 14. mars 2010 Hei, har en kastrert hannkatt som nå er 7 år, og han har helt siden han var kattunge hatt utrolig dårlig ånde. I det siste har det bare blitt verre og verre, og ingen av oss makter å være i nærheten når han åpner munnen Har lest litt på forumet om Bucacat, er det noe som kan virke? Eller kan det være større problemer som gjør dette? Er det forresten vanlig at katter har tannfelling flere ganger? Syns det ser ut som om han mangler noen tenner, men når det lukter så grusomt er det ingen som melder seg frivillig til å se akkurat... Han er ellers en frisk og snill katt, som er ute om natten og later seg inne på dagtid
Gjest Tipo Skrevet 14. mars 2010 #2 Skrevet 14. mars 2010 Hva forer du han med? Jeg ga min veslepus et for som heter Sheba og hun begynte å stinke noe jævli med en gang, så jeg sluttet med det. Det er også godt mulig han har tannkjøttsbetennelse eller noe som forårsaker stanken og du burde ta ham til dyrlegen om ham går og mister tenner.
Gjest Huffsa Skrevet 14. mars 2010 #3 Skrevet 14. mars 2010 Ta pus til dyrlegen. Er han frisk, prøv å bytt fòr ( bytt til kvaltietsfòr dersom du bruker butikkfòr)
Gjest Hildegunn T.O Skrevet 14. mars 2010 #4 Skrevet 14. mars 2010 Hei, har en kastrert hannkatt som nå er 7 år, og han har helt siden han var kattunge hatt utrolig dårlig ånde. I det siste har det bare blitt verre og verre, og ingen av oss makter å være i nærheten når han åpner munnen Har lest litt på forumet om Bucacat, er det noe som kan virke? Eller kan det være større problemer som gjør dette? Er det forresten vanlig at katter har tannfelling flere ganger? Syns det ser ut som om han mangler noen tenner, men når det lukter så grusomt er det ingen som melder seg frivillig til å se akkurat... Han er ellers en frisk og snill katt, som er ute om natten og later seg inne på dagtid Vask den! Følg med!
Vær76 Skrevet 14. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 14. mars 2010 Vi bruker kun butikkfor, og bare tørrfor. Prøvde tørrfor fra dyrebutikk når han var mindre, men det ble ikke bedre av det. Så vi har egentlig slått oss til ro med at han bare har dårlig kroppslukt stakkar Så vi bør vel ta en tur til dyrlegen tenker jeg.
Gjest Huffsa Skrevet 14. mars 2010 #6 Skrevet 14. mars 2010 Vi bruker kun butikkfor, og bare tørrfor. Prøvde tørrfor fra dyrebutikk når han var mindre, men det ble ikke bedre av det. Så vi har egentlig slått oss til ro med at han bare har dårlig kroppslukt stakkar Så vi bør vel ta en tur til dyrlegen tenker jeg. Dere bør bytte til kvaltitetsfòr uansett, da det ikke er noe bra for pus. Er alt for mye salt og for lite av det pus trenger. Og det er faktisk ( selv om det ikke virker slik ) mye billigere enn butikkfòr! Men ta en tur til dyrlegen du
Vær76 Skrevet 14. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 14. mars 2010 Vask den! Følg med! ????? Problemet er dårlig ånde, og en vask tror jeg neppe hjelper!
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #8 Skrevet 14. mars 2010 det kan være noe galt med leveren på den (trenger ikke være alvorlig altså) Men da kan det være at den ikke metaboliserer maten riktig og det kommer slik lukt fra munnen. Så vidt jeg vet svetter vel katter og hunder gjennom munnen. Det finnes produkter som kan hjelpe, prøv Bucacat først, vet det finnes flere andre typer slike produkter men husker ikke navnene i farten.
Gjest Gjest_Lala_* Skrevet 14. mars 2010 #9 Skrevet 14. mars 2010 Hei. Ville tatt med pus for å ta evt. vekk tannstein hos veterinæren. Mulig han kan ha en betennelse også. Det kan være vondt ( og lukte grusomt)for pus og ha tannstein og det kan gjøre at han kan få problemer med å tygge maten sin. Men anbefaler veterinær alltid! Gjør med pus som du gjør med andre syke i familien vil jeg anbefale;-)
Gjest Gjest* Skrevet 14. mars 2010 #10 Skrevet 14. mars 2010 Hvis det ikke er en underliggende sykdom/tilstand så anbefaler jeg deg å kjøpe Plaque Off på en dyrebutikk og tilsette et halvt mål i et måltid pr dag. Funker fjell både mot tannstein og dårlig ånde og er superenkelt å bruke!
Gjest Lille-pus Skrevet 15. mars 2010 #11 Skrevet 15. mars 2010 (endret) Dårlig ånde,manglende tenner, rødt tannkjøtt også ? Nei, du får nok helt sikkert ikke se inn i munnen hans, - for der inne er det vondt nå. Jeg er ganske sikker på at vetrinæren vil slå fast at katten din har noe som heter FORL. Dersom du får se inn i munnen hans så vil jeg tippe at dette er det du får se. Jeg ber deg pent om å nevne FORL for vetrinæren. Jeg er rimelig sikker. Det eneste som hjelper er da å operere ut de angrepne tennene. Bor du i nærheten av en vetrinær som har spesialutstyr for slike operasjoner ? Det kreves spesialist-utstyr for å kunne operere ut alle de amå bitene, og det må gjøres under full narkose. Har selv to som har vært igjennom dette så jeg kjenner den lange veien frem til en definitiv diagnose og til operasjon som fjernet problemet. Det koster penger, vær klar over det (du kan antageligvis regne ca 4000 - 5000 for en slik operasjon) men resultatet er en katt som blir født på ny Jeg synes det var verd hver eneste krone når jeg ser på de to herrene nå Du kan gjerne sende meg en PM om du vil vite mer om dette Endret 15. mars 2010 av Lille-pus
Vær76 Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #12 Skrevet 16. mars 2010 Han er ikke rød i munnen, og virker ikke øm, den dårlige ånden har han rett og slett hatt hele tiden. Har kjøpt tørrfor og Plaque off på dyrebutikk, og gir det et forsøk før vi går videre med dette. Tusen takk for rådene
Gjest Lille-pus Skrevet 18. mars 2010 #13 Skrevet 18. mars 2010 Da håper jeg det går godt med ham Når dere er hos dyrlegen for vaksinering så kan du jo be dyrlegen sjekke om det er behov for fjerning av tannstein (de fleste dyrleger sjekker dette på årlig kontroll uten at du spør, men tenkte det var greit å nevne det alikevel ) Skulle han, mot all formodning, vegre seg for tørrfor så er en dyrlegetime å anbefale (men, håper han tygger tørrfor og koser seg )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå