Gå til innhold

Spise sunt og stramme seg opp, men allikevel nyte livet

Anbefalte innlegg

Gjest Dainty
Skrevet

Jeg har egentlig aldri vært særlig opptatt av trening og kosthold, har veldig høy forbrenning (ligger til familien) og er naturlig slank. I det siste har jeg bestemt meg for å prøve å leve et sunnere liv - at man spiser hva man vil, kommer jo til å gi seg utslag på innsiden, selv om det ikke viser på utsiden, tenker jeg.

Jeg har en BMI på 19, så jeg er ikke ute etter noe betydelig vekttap, men snarere en sunnere og litt mer definert kropp. Jeg har veldig lite lyst å begi meg ut på en streng diett av typen "kun laks og dampede grønnsaker", da jeg er av den mening at livet er til for å nytes. Det jeg vil, er rett og slett å ha et kosthold som er "normalt", men allikevel ikke usunt.

Nå har jeg vært innom ganske mange kostholdssider på nett, og blir bare mer og mer motløs. Brød er fy-fy, samme med pasta og poteter, smør på skiva kan man bare glemme.. Jeg aksepterer selvsagt at man ikke kan drikke cola, spise chips eller pizza til hverdags, men kan man ikke oppnå en fastere kropp selv om man spiser spaghetti, skiver med brunost og tar seg en cappuccino nå og da?

Jeg har begynt å trene på treningsstudio tre ganger i uken, én time intensiv trening om gangen på tredemølle, stepmaskin, sykkel etc. I tillegg går jeg en tur hver kveld.

Dere får bære over med min uvitenhet, men jeg er absolutt ikke særlig bevandret i trening- og kostholduniverset!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Personlig mener jeg at å spise mat en er glad i er en viktig del av ett sunt kosthold. For mitt vedkommende (jeg skal heller ikke ned i vekt) så tar jeg alltid smør under hvitosten, majones på skinken osv. Men det gjelder egentlig å bruke litt sunn fornuft i det hele, moderate mengder er nøkkelord, at en ikke spiser en skive med halv tube majones. Snop har jeg fobeholdt som helgekos og i hverdagen prøver jeg å spise sunt, næringsrikt og mat jeg vet kroppen har godt av!

Her er en god artikkel du kan lese om kosthold:

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multime...-1259_6467a.pdf

Endret av Lotte28
Gjest Gjest
Skrevet

Spis akkurat det du har lyst på av vanlig sunn mat. Du er så slank i utgangspunktet at riktig trening alene vil gi deg en definert og stram kropp. Kos deg med brunost en gang i blant, spis spaghetti med god samvittighet, og kos deg med snop i helgene. Det viktige er at du bruker litt sunnere varianter til hverdags, slik som fullkornsprodukter og rent kjøttpålegg f. eks. Masse grønnsaker er viktig :) på den måten får du i deg de næringstoffene du trenger, noe som igjen gir bedre resultater av treningen :) Lykke til!

Skrevet
kan man ikke oppnå en fastere kropp selv om man spiser spaghetti, skiver med brunost og tar seg en cappuccino nå og da?

Selvsagt kan man det. Den beste måten å få til det på er å drive ordentlig styrketrening.

Skrevet

Jeg kjøpte en styrketreningsbok for kvinner hvor det sto noe veldig viktig: Man skal spise for å trene, ikke trene for å spise! Så så lenge du har fokus på treningen, skjer det nok underverker. Faren er å henge seg opp i kombinasjonen trening/slankekost når man er normalvektig som du. Det fører ingensteds hen.

Dersom du vil bli sunnere og "mer definert" har jeg følgende tips:

- 5 om dagen

- styrketrening 2-3 ganger i uka.

- Noen gåturer inniblant.

Skrevet

Fordi du trener mer, så trenger du mer mat. Allsidig , næringsrikt kosthold anbefales.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis du fra naturens side er slank, og i tillegg trener, synes jeg ikke du skal henge deg opp i ulike dietter og sterke meninger om at karboydrater er djevelens verk osv. Jeg er også slank, og spiser både pasta og poteter til middag - det går helt fint :) Men jeg velger relativt ofte fullkornvarianter, og har gjerne større porsjoner av andre grønnsaker enn potet f eks. Jeg spiser også brunost eller andre sukkerholdige ting, men ikke daglig. Min filosofi er først og fremst at mat er godt og at det er viktig å få i seg omtrent de rette næringsstoffene (heller ut med halvfabrikata i hverdagskosten enn en og annen skive brunost eller sjokolade..). Hadde jeg lagt på meg hadde jeg jo kanskje måttet revurdere hva jeg spiste av unødvendige ting, og/eller økt aktivitetsnivået, men så lenge man har stabil og grei vekt, spiser mest sunt og gjerne er fysisk aktiv, er det nok bedre for psyken å ikke være for streng på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...