Gjest Gjest_Undrer_* Skrevet 14. mars 2010 #1 Skrevet 14. mars 2010 Kan noen være så snill og se på kostholdet mitt og si hva, om noe som bør endres? Er ute å få i meg balanserte næringsstoffer og ha stabil vekt. Hverdag: Frokost kl 08.00: 1-2 frukter (eple, pære, banan, druer, grapefrukt, ananas, melon, mango, papaya, appelsin eller kiwi er de mest vanlige valgene). En skive fullkornsbrød / to knekkebrød / en skål kornblanding med bær eller havregrøt kokt på vann (tåler ikke melk i særlig stor grad). Et glass juice (appelsin, eple, drue eller tropisk). Formiddagsmat 13.00: Jeg roterer mellom: En salat med laks/kylling/ørret/kalkun eller tunfisk Wok med grønnsaker ris/kylling eller laks. Grønnsakssuppe noen ganger med fullkornsbrød til andre ganger ikke. Jeg spiser alltid en kilde med sunt plantefett fra enten nøtter/frø, avocado eller olivenolje. Middag kl 18.00 1/3 av tallerken fylles med grønnsaker 1/3 med stivelsesrik mat. Roterer mellom potet, brun ris, fullkornspasta og couscous. 1/3 fylles med fisk eller kjøtt. Spiser fisk tre ganger per uke og rødt kjøtt maks to ganger per uke. Kveldsmat mellom 21 og 22 Valg mellom: Grønnsaker f.eks gulrot og stangselleri, ovnsbakt paprika eller stekt squash. En smoothie laget på enten tropiske frukter eller skogsbær En fruktsalat laget på tre ulike frukter En liten skål med bær. Helg: I helgene dropper jeg frukten til frokost, men spiser en smoothie eller fruktsalat mellom lunsj og middag. Jeg spiser vanligvis en yoghurt med sukker til frokost. Lunsj er vanligvis et smørbrød med tunfisk eller kylling eller rundstykker. Hver 3 uke spiser jeg en av følgende til middag: hjemmelaget hamburger, hjemmelaget lasange, pasta med pesto, taco med hjemmelaget guacamole, hjemmelaget pizza (pizzasaus, ost og pepperoni) eller biff med fløtegratinerte poteter. Til disse middagene drikker jeg enten et glass vin eller en flaske øl. Hver 6 uke har jeg enten pannekaker eller ostesmørbrød til frokost, da er jeg som regel så mett at jeg dropper lunsjen. Hver 8. uke spiser jeg et par biter mørk sjokolade til kaffen etter middag. (Det er tilfeldig at dette skjer hver 3, 6 og 8 uke. Det har bare blitt sånn). Hvis jeg er på filmkveld spiser jeg 4-5 håndfuller med popcorn. Ellers er dette dager hvor jeg spiser hva jeg vil: Bursdagen min 17. mai Lille julaften Julaften Første juledag Andre juledag Nyttårsaften Fastelavn Påskeaften Påskemorgen På utenlandsferie spiser jeg bakverk til frokost eller lunsj. Pain-au-chocolate, muffins eller scones med smør eller ost. Smaker også den vame sjokoladen og crêpe med sjokolade på ferie. Drikker kun brus i utlandet og kun under middagen. Får jeg lyst på varm sjokolade om høsten eller vinteren lager jeg meg en kopp, men dette skjer ikke mer enn 3-4 ganger på 6 måneder. Drikker vann, svart kaffe, te og juice til hverdags.
Gjest Gjest ts Skrevet 14. mars 2010 #2 Skrevet 14. mars 2010 Glemte å si at jeg trener 4-5 ganger per uke (pilates og kondisjonstrening) og går turer 3-4 ganger per uke. Går da mellom en og halvannen time.
Gjest TS Skrevet 14. mars 2010 #3 Skrevet 14. mars 2010 Bør vel kankjse opplyse om at jeg er 158 cm høy og 46-48 kg.
Gjest Huffsa Skrevet 14. mars 2010 #4 Skrevet 14. mars 2010 jeg mener du har får få måltider.. Du bør slenge inn et lite måltid mellom frokost og lunch, og et knekkebrød/eple/banan mellom middag og kvelds.
The Kitten Skrevet 14. mars 2010 #5 Skrevet 14. mars 2010 jeg mener du har får få måltider.. Du bør slenge inn et lite måltid mellom frokost og lunch, og et knekkebrød/eple/banan mellom middag og kvelds. Siden når ble fire måltider per dag egentlig for få måltider?
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #6 Skrevet 14. mars 2010 Man bør ha 4 måltider + 2 mellom måltider.
Gjest TS Skrevet 14. mars 2010 #7 Skrevet 14. mars 2010 Man bør ha 4 måltider + 2 mellom måltider. TS her. Er ikke sulten mellom måltider. Er det da nødvendig med mellommåltider? Hvorfor spise når man ikke er sulten?
Chanel.No5 Skrevet 14. mars 2010 #8 Skrevet 14. mars 2010 (endret) TS her. Er ikke sulten mellom måltider. Er det da nødvendig med mellommåltider? Hvorfor spise når man ikke er sulten? Er det ikke slitsomt å skulle ha så kontroll hele tiden som du har? Med å spise sjokolade hver 8 uke osv. Virker ikke helt sunt å planlegge livet som du holder på med, spesielt siden du ikke akkurat har mange kiloene å bære på og trenger IKKE å slanke deg eller være såpass strikt i matveien som jeg synes du er. Synes du spiser litt lite jeg mtp. høyde, vekt, trening og din ellers høye aktivitet av turgåing. Endret 14. mars 2010 av Lotte28
Gjest TS Skrevet 14. mars 2010 #9 Skrevet 14. mars 2010 Er det ikke slitsomt å skulle ha så kontroll hele tiden som du har? Med å spise sjokolade hver 8 uke osv. Virker ikke helt sunt å planlegge livet som du holder på med, spesielt siden du ikke akkurat har mange kiloene å bære på og trenger IKKE å slanke deg eller være såpass strikt i matveien som jeg synes du er. Synes du spiser litt lite jeg mtp. høyde, vekt, trening og din ellers høye aktivitet av turgåing. Fikk du med deg at jeg var ute etter å ha stabil vekt? Har ikke nevnt et ord om slanking. Vil fremdeles ikke ha mellommåltider, eller tips til hvordan jeg kan gjøre hovedmåltidene mer kaloririke om det trengs justering.
Gjest Gjest_Anna_* Skrevet 14. mars 2010 #10 Skrevet 14. mars 2010 Siden når ble fire måltider per dag egentlig for få måltider? 'En liten skål med bær' er ikke et fullverdig måltid. Det er et fint mellommåltid/dessert.
Chanel.No5 Skrevet 14. mars 2010 #11 Skrevet 14. mars 2010 Fikk du med deg at jeg var ute etter å ha stabil vekt? Har ikke nevnt et ord om slanking. Hvor lenge har du spist som dette da?For dette vil nok gi deg en vektnedgang. Det er lite mat.
stjernekyss Skrevet 14. mars 2010 #12 Skrevet 14. mars 2010 Jeg synes det ser ut som du spiser greit med mat, men jeg blir litt ør i hodet over den stålkontrollen du har over hva du putter i deg, når og hvor ofte
Gjest TS Skrevet 14. mars 2010 #13 Skrevet 14. mars 2010 Hvor lenge har du spist som dette da?For dette vil nok gi deg en vektnedgang. Det er lite mat. Siden nyttår, begynte for å bli mer opplagt skal overhodet ikke ned i vekt, men har heller ikke som mål å legge på meg.
stjernekyss Skrevet 14. mars 2010 #14 Skrevet 14. mars 2010 Siden nyttår, begynte for å bli mer opplagt skal overhodet ikke ned i vekt, men har heller ikke som mål å legge på meg. Har du blitt mer opplagt?
The Kitten Skrevet 14. mars 2010 #15 Skrevet 14. mars 2010 Jeg synes det ser bra ut. Du spiser mye frukt, grønnsaker og bær dette gir deg mange vitaminer og antioksidanter, du spiser mye fisk som gir sunt fett og D-vitamin og er måteholden med alkohol og rødt kjøtt. Hvis du går ned i vekt ville jeg justert f.eks frokosten med en skive til og/eller alltid sørget for å spise et stk brød til lunsjen eventuelt en litt mer kaloririk kveldsmat.
Gjest TS Skrevet 14. mars 2010 #16 Skrevet 14. mars 2010 Har du blitt mer opplagt? Når jeg tenker meg om så har jeg vel det, så da sa kanskje svaret mitt seg selv?
Chanel.No5 Skrevet 14. mars 2010 #17 Skrevet 14. mars 2010 Om du føler deg mer opplagt og vekten har vært stabil så ser jeg ingen grunn til å endre, men du kan nå lese denne artikkelen om sunt kosthold : http://www.helsedirektoratet.no/vp/multime...-1259_6467a.pdf
Gjest TS Skrevet 14. mars 2010 #18 Skrevet 14. mars 2010 Om du føler deg mer opplagt og vekten har vært stabil så ser jeg ingen grunn til å endre, men du kan nå lese denne artikkelen om sunt kosthold : http://www.helsedirektoratet.no/vp/multime...-1259_6467a.pdf Orker ikke lese den nå, men skal se på den i morgen.
Chanel.No5 Skrevet 14. mars 2010 #19 Skrevet 14. mars 2010 Orker ikke lese den nå, men skal se på den i morgen. Skjønner det!!
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #20 Skrevet 14. mars 2010 Skjønner det!! Og jeg som trodde du var så opplagt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå