Snuppelure Skrevet 10. september 2003 #1 Skrevet 10. september 2003 Noen som kan hjelpe meg med hva som er påkrevet av brannslukknings utstyr? Vårt hus er i 3 etager. Vi har seriekoblede røykvarslere i alle etager, også koblet mot husalarm og vekterselskap. På kjøkkenet er det en brannslange i benken. Vi har ingen pulver apparater. Og så begynner jeg å tenke da...... vannslange på kjøkken??? Der burde vi i allefall ha pulver..... Og i kjeller og sove etage... er det ingen slukke ting.... Dette er jo ikke bra. Skal ut å kjøpe net par pulver apperater nå, men hva er jeg pålagt å ha?
Nala Skrevet 10. september 2003 #2 Skrevet 10. september 2003 Jeg tror det man er pålagt å ha er røykvarslere, samt brannslukkingsutstyr (enten pulverapparat eller slange). Men om det er regler i forhold til hvor mye man skal ha, vet jeg ikke. Dersom dere har soverom i 3. etage ville jeg vurdert brannstiger eller branntau - med mindre dere er sikre på at dere greit vil kunne hoppe ut av vinduet (vet ikke om det er høyt, om dere har veranda å hoppe til, evnt "småtak" ol). Selv har vi to soverom i 3. etage. Vurderte en stund branntau, men kom til at det ikke er så høyt her at vi ikke kommer oss ut i nøden. På vårt soverom kommer vi til verandaen, mens på veslejenta sitt soverom kan man klatre ut på et lite tak (tilbygg) og deretter lett videre ned. Høres ut som en god idé å kjøpe noen pulverapparater. Man kan vel aldri få for mye brannvernutstyr. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette. Må vurdere eventuelle innkjøp selv også. Har bare ett pulverapparat i huset, og det er ikke i etasjen med soverommene...
Fru Fomle Skrevet 11. september 2003 #3 Skrevet 11. september 2003 Det skal være eget brannslokningsutstyr i hver etasje.
Gjest Anonymous Skrevet 11. september 2003 #4 Skrevet 11. september 2003 Alle husstander er pålagt og ha pulver/skumapparat i hus. Du er ikke pålagt å ha apparat i alle etasjer, men til mere utstyr du har til mere billig blir forsikringen din. Et apparat er desuten en billig innvestering/forsikring. Har du ikke utstyret i orden kan du få avkorting av forsikringen din om det skjer noe. Ta deg en tlf. til selskapet for å forhøre deg. Ikke noe å vente med..
Supermann Skrevet 11. september 2003 #5 Skrevet 11. september 2003 Ville kansje vurdert å kjøpe skum eller AFFF apparat istedet for pulver, da pulver gjør fryktelig mye skade og AFFF er et mye bedre slokke middel. Men litt dyrere.
Mrs. B Skrevet 12. september 2003 #7 Skrevet 12. september 2003 Jeg skulle også akkurat til å anbefale skumapparat i stedet for pulver. Men hvor får man egentlig kjøpt disse, og er de dyrere enn pulver? I alle sånne brosjyrer jeg har sett på tror jeg det kun har vært pulver apparat.. og det er det vi har selv også..
jordbær Skrevet 12. september 2003 #8 Skrevet 12. september 2003 Du må ha røykvarsler. Gjerne i hver etg.. Disse bør være seriekoblet(slik at alle piper hvis en piper). Det er også pålagt å ha slokningsutstyr! Pulverapparat eller vannslange. Jeg er ikke sikker på hva kravet til rømningsvei er. TROR det er påbudt hvis du har mer enn tre etg. Det kan f.eks. være et branntau eller en brannstige.
jordbær Skrevet 12. september 2003 #9 Skrevet 12. september 2003 Her er en blekke med div brannsikkerhetssjekker.. står sikkert noe fint i den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå