oslotur Skrevet 14. mars 2010 #1 Skrevet 14. mars 2010 vet dere om noen værmeldingsider på internett som er RIKTIGE? jeg har brukt yr.no og storm.no lenge nå og jeg gir opp, det ser ut som været skifter for hver dag når jeg ser på langtidsvarsel. det sto foreksempel at det skulle regne idag, kom det noe regn? nei. jeg som hadde gledet meg, blir irritert
Supraspinatus Skrevet 14. mars 2010 #2 Skrevet 14. mars 2010 Går ut i fra at du ikke vet så veldig mye om meteorologi. Værmelding er ingen nøyaktig vitenskap. Det er sannsynlighetsregning. Den er så komplisert at datamaskinene som gjør disse beregningene er blant verdens kraftigste datamaskiner(parker). Likevel så kan de ikke forutse fremtiden. Hvis du leser teksten på yr.no i stedetfor å se på bildene, så gir det en mye mer nøyaktig beskrivelse av hvilket vær du kan vente. Teksten er skrevet av meteorologen, mens bildene er automatisk generert av en (dum) datamaskin. Dette står det også tydelig på yr.no. For kortsiktig met-info, så kan det være lurt å se på radarbilder og satellittbilder. Hvis du kan tyde dem gir det en god pekepinn på hva som er i vente. Ta f.eks. et kurs i flymeteorologi. Det vil gi deg basisen til å finne den informasjonen du ønsker. lykke til.
Brud84 Skrevet 14. mars 2010 #3 Skrevet 14. mars 2010 Den beste værmeldingen får du ved å titte ut av vinduet... De andre gir bare en pekepinn.
Gjest Gjest_Tromsø_* Skrevet 14. mars 2010 #4 Skrevet 14. mars 2010 Jeg bor i Tromsø og her har vi lenge hatt et merkelig fenomen på værmeldingene om vinteren. Nesten konsekvent så melder det 15-20 minus eller kaldere på langtidsvarselet, men når dagen nærmer seg justeres temperaturvarslet nedover og nedover. Dette gjentar seg dag etter dag nesten hele vinteren. Til opplysning: I Tromsø er det svært sjelden kaldere enn 15 minus. Vanligvis ligger vintertemperaturen på 5-10 minus. (Dette er ikke statistikk, kun min subjektive opplevelse) Nylig ble dette skrevet om i avisene her: Hvorfor melder det alltid så fryktelig kaldt på langtidsvarselet? Svaret var at langtidsvarslene kommer fra England, og der regnes det ut prognoser innen et område på 25 kvadratkilometer. Så temperaturen som ble beregnet for Tromsø gjaldt egentlig for et lite dalføre et stykke unna der det faktisk blir så kaldt på vinteren. Derfor er langtidsvarslene så veldig lite troverdige. Todagersvarslene blir regnet ut lokalt, så de stemmer bedre. Helt riktige blir de dog sjeldent, for som det blir sagt over her er jo ikke meteorologi en eksakt vitenskap.
Supraspinatus Skrevet 14. mars 2010 #5 Skrevet 14. mars 2010 Den beste værmeldingen får du ved å titte ut av vinduet... De andre gir bare en pekepinn. Det du tenker på er værobservasjon Værmelding = weather forecast = fremtidig vær værobservasjon = weather report = nåværende vær
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå