Gå til innhold

Merkelig kattunge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har en kjempeskjønn skogkattgutt på 6mnd. Han har alltid vært inne, og har aldri tisset på gulvet.

Kattekassen er fornuftig plassert i gangen, sånn at han til enhver tid skal finne frem til den. Om natten er han i vaskekjelleren med mat, vann, seng og kattekasse. Må ha han der om natten, hvis ikke går han inn på rommet til barnet vårt og bøller villmann med barbiedukker og skumle tær under dyna...

Vi har sånn kasse med tak på, og er veldig nøye med renhold. Tar ut avføring hver gang han har bærsjet, og skifter sand regelmessig. Bruker sånn perlesand vi kjøper på dyrebutikk som suger til seg urin og ikke lukter.

I det siste har han av og til begynt å tisse på gulvet. Greit nok at uhell kan skje, men han gjør det rett ved siden av kassen! Sånn som i sted så tisset han i hjørnet i gangen, en halv meter unna kassen! Jeg sto rett ved og rakk å ta han i nakkeskinnet, sa FY med streng stemme, og puttet han på do. Dette har skjedd flere ganger de siste ukene! Vi har hatt han siden han var 12 uker, og som sagt ingen uhell, han var stueren da han kom til oss.

Tviler på at han er kjønnsmoden, for han driver ikke å skvetter rundt for å markere seg (har hatt hannkatt før). Han er heller ikke ute. Har planer om å begynne å ha han litt ute, for han er veldig giret på å komme seg ut. Står å kikker ut verandadøren og remjer. Hver gang ei ytterdør blir åpnet tar han fart og prøver å smette ut. Han skal kastreres neste uke, jeg vil vente med å ha han ut inntil det er gjort og såret etter kastreringa er grodd.

Han leker mye og får mye oppmerksomhet, og han og valpen vår er bestevenner og "partners in crime"

Som sagt skjer ikke den tissinga flere ganger daglig, men kjenner det er litt tisslukt på vaskerommet, så tror han har tisset enkelte plasser der og.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper bare, men det kan være fordi han vil ut. Det bli en måte å få din oppmerksomhet på. I tillegg er det veldig viktig at du får vasket vekk lukten utenfor doen hans ellers annser han de stedene det lukter som do.. Ha litt eddikk i vannet, ikke for mye, og strø litt pepper på etterpå. Men slipp han nå ut.

Skrevet
Tipper bare, men det kan være fordi han vil ut. Det bli en måte å få din oppmerksomhet på. I tillegg er det veldig viktig at du får vasket vekk lukten utenfor doen hans ellers annser han de stedene det lukter som do.. Ha litt eddikk i vannet, ikke for mye, og strø litt pepper på etterpå. Men slipp han nå ut.

Hvis du las hele innlegget mitt så ser du at jeg skrev at han SKAL ut, men jeg vil vente til etter han er kastrert, noe som skjer onsdag neste uke. Noen dager inne etter kastreringa for tilhelinga sin del, også er det ute og utforske verden!

Vet ikke om du er klar over det, men det er fakstis anbefalt å kastrere hannkatter før en slipper de ut. Bor i et tettbygd strøk med masse katter, og jeg har ingen planer om å være med å holde villkattbestanden oppe.

En annen ting er at hannkatter som ikke er kastrert kan begynne å streife og komme bort fra hjemmet.

Jeg vasker opp der han har tisset ja, pluss at jeg tar GetOff på plassen. GetOff fungerer supert på han, etter jeg tok det i potteplantene har han sluttet å grave i molden.

Skrevet
Når vanligvis renslige katter begynner å tisse utenfor kattedoen, kan det være et tegn på at noe er galt. Urinveisinfeksjon f.eks. Jeg ville nevnt det for veterinæren når han skal kasteres, og rådført meg der.

En katt har ingen andre muligheter til å si fra om noe er galt, uten å gjøre slike "ekstreme" handlinger som å tisse utenfor kassen sin.

Jeg skal nevne det til dyrlegen neste uke, men jeg tviler egentlig på at det er urinveisinfeksjon. Gamlekatta vår fikk urinveisinfeksjon engang på sine gamle dager (ble 16 år), han gikk å småtisset overalt, null kontroll.

Denne vi har nå gjør det bare av og til, ikke daglig engang.

Han er en merkelig kattunge i utgangspunktet da...kan finne på å hoppe opp på viftekonvertoren på stueveggen (godt og varmt der), også står han ei stund og kosestanger hodet i veggen før han legger seg til å sove...Dette gjør han når han ligger på fanget og; står ei stund og stanger hodet i panna mi mens han maler før han legger seg til å sove:-)

Skrevet
Hvis du las hele innlegget mitt så ser du at jeg skrev at han SKAL ut, men jeg vil vente til etter han er kastrert, noe som skjer onsdag neste uke. Noen dager inne etter kastreringa for tilhelinga sin del, også er det ute og utforske verden!

Vet ikke om du er klar over det, men det er fakstis anbefalt å kastrere hannkatter før en slipper de ut. Bor i et tettbygd strøk med masse katter, og jeg har ingen planer om å være med å holde villkattbestanden oppe.

En annen ting er at hannkatter som ikke er kastrert kan begynne å streife og komme bort fra hjemmet.

Jeg vasker opp der han har tisset ja, pluss at jeg tar GetOff på plassen. GetOff fungerer supert på han, etter jeg tok det i potteplantene har han sluttet å grave i molden.

Var da ikke meningen å fornærme deg. Du spurte om andres mening, jeg gav min. Er fullstendig klar over at det lønner seg å kastrere kattene. Har hatt katter hele mitt liv og har tre nå så er godt kjent med katter. Er forøvrig ikke noe problem å slippe en kattunge ut før kastrering når de ikke er kjønnsmodne enda.... Det er først da de begynner å streife eller parrer seg logisk nok...

Skjønner selvfølgelig at du har vasket, men du skrev du luktet litt tiss inne på vaskerommet og du mistenkte han hadde tisset flere steder. Derav mitt råd om eddik og pepper da det tar lukten bort og han slutter å tisse der. Lykke til.....

Skrevet
Var da ikke meningen å fornærme deg. Du spurte om andres mening, jeg gav min. Er fullstendig klar over at det lønner seg å kastrere kattene. Har hatt katter hele mitt liv og har tre nå så er godt kjent med katter. Er forøvrig ikke noe problem å slippe en kattunge ut før kastrering når de ikke er kjønnsmodne enda.... Det er først da de begynner å streife eller parrer seg logisk nok...

Skjønner selvfølgelig at du har vasket, men du skrev du luktet litt tiss inne på vaskerommet og du mistenkte han hadde tisset flere steder. Derav mitt råd om eddik og pepper da det tar lukten bort og han slutter å tisse der. Lykke til.....

Lar meg ikke fornærme, men ut i fra svaret ditt så virker det ikke som du leste innlegget helt. Jeg skrev jo tydelig at jeg skal ha han ut etter kastrering. Og jeg velger å følge de anbefalte retningslinjer dyrlegen har gitt, at katter helst skal være kastrert før en slipper de ut. Vi bor 15min unna en by, der det er tett bebyggelse og mange katter. Ville blitt vel mye om alle bare slengte ut ukastrerte hannkatter. Dog;, jeg TROR ikke han er kjønnsmoden, men man kan aldri vite når det inntreffer, så derfot risikerer jeg ikke noe.

Det med vaskerommet er at vi ikke har oversikt over alle krinker og kroker han mulig kan ha tisset. Skal selvfølgelig tømme det helt og vaske alt etter at han har sluttet å overnatte der. Jeg skrev i innlegget at jeg vasker opp der jeg ser at han har tisset inne i huset, f.eks gangen.

Har selv hatt mange katter, og er vokst opp med katter, og har aldri opplevd dette med at de plutselig finner på å tisse rett ved siden av en ren kasse.

Skrevet (endret)

Tror du skal prøve og fjerne lokket på kattedoen!!

kan være det som gjør det- kan være litt skummelt med lokk over... vet ikke altså, men kan jo være forsøket verdt?

Dere har vel på varme i kjellern?:/ beklager spm mitt:|

Endret av Siiw
Gjest Gjest_Catwoman_*
Skrevet

Min kjære pus gjorde pluselig en dag det samme som din. Det er som regel et tegn må misnøye. Du skriver at du har et slik tak på kattedoen.. Det hadde jeg også, men da pus tisset ved siden av så tenkte jeg følgende:

Hmmm... han vet jo hvor do'n er, men vil ikke gå på den? Åja...taket gjør det for "trangt" for han! :)

Så jeg fjernet taket og etter det tisset han oppi kassen igjen. :) Prøv! :)

Ellers er jeg enig med deg at katter ikke bare skal slippes ut sånn helt uten videre. Vi var endel ute med pus da han var liten slik at han kunne utforske og hoppe etter sommerfugler (søtt ikke sant).. Så kastererte vi han da han var et halvt år og slapp han ut ca 1-2 uker etter det.

Gjest Gjest_AnetteR_*
Skrevet

Ønsker å støtte TS her. Det høres ut som om du er en veldig oppegående katteeier. Jeg har mange års erfaring med katter, også som frivillig hos dyrebeskyttelsen.

Katter skal ikke slippes ut før de er kastrert. Kjønnsmodning skjer ofte før eier merker det. Det er også anbefalt at katter er minst 8 måneder før de slippes helt fri ute. Jeg har aldri hørt om urinering på gulvet som tegn på at de vil ut.Det er heller ikke i en katts natur å gjøre slikt, de er ikke i stand til årsak-konsekvens tenking på den måten.

Når det gjelder urineringen tenker jeg umiddelbart at det kan skyldes markeringsbehov, det er vanlig hos hankatter selv før du har merket tegn på kjønnsmodning.

Du må også utelukke sykdom, hør med dyrlegen neste uke. Dersom du ikke merker andre symptomer, problemer med urinering eller liknende ville jeg ikke bekymret meg veldig for dette.

Videre er det vanlig at katter gjør dette innimellom. Kanskje du ikke har vasket godt nok - da er det vanlig at de går på samme sted igjen, de har utrolig god luktesans. Eddik, som nevnt, er et godt tips. Unngå salmiakk, det minner om kattens egen markering.

En siste ting jeg tenkte er at det er noe i veien med do og plassering. Vurder alternativer. Flytt doen til et skjermet sted. Ta av lokket (mange katter liker ikke dette), bytt typen sand... En ting om gangen selvfølgelig.

Aldri, aldri straff katten. (Det var helt korrekt av deg å løfte katten bort til doen når du selv observerte det). Men mange kjefter og straffer i etterkant, eller dytter katten ned i det. Det er den sikreste måten å få katten til å gjenta oppførselen på.

Skrevet
Lar meg ikke fornærme, men ut i fra svaret ditt så virker det ikke som du leste innlegget helt. Jeg skrev jo tydelig at jeg skal ha han ut etter kastrering. Og jeg velger å følge de anbefalte retningslinjer dyrlegen har gitt, at katter helst skal være kastrert før en slipper de ut. Vi bor 15min unna en by, der det er tett bebyggelse og mange katter. Ville blitt vel mye om alle bare slengte ut ukastrerte hannkatter. Dog;, jeg TROR ikke han er kjønnsmoden, men man kan aldri vite når det inntreffer, så derfot risikerer jeg ikke noe.

Det med vaskerommet er at vi ikke har oversikt over alle krinker og kroker han mulig kan ha tisset. Skal selvfølgelig tømme det helt og vaske alt etter at han har sluttet å overnatte der. Jeg skrev i innlegget at jeg vasker opp der jeg ser at han har tisset inne i huset, f.eks gangen.

Har selv hatt mange katter, og er vokst opp med katter, og har aldri opplevd dette med at de plutselig finner på å tisse rett ved siden av en ren kasse.

Joda. Leste hele innlegget ditt jeg. En hannkatt blir kjønnsmoden når han er 5-6 måneder gammel og kan derfor fint slippes ut før dette. Har aldri hørt en dyrlege si noe annet i hele mitt liv. Men når det er sagt slipper jeg ikke kattene mine ut alene når de er så små. Kun når jeg er hjemme og kan følge med på dem. Igjen... Jeg skrev det om eddik og pepper fordi det er en hel genial måte å ta lukten så han ikke tisser utenfor igjen. De kan lett lukte det selv om man har vasket med såpe og ikke lukter det selv lenger.

Ellers så er det å plutselig gå på do utenfor doen gjerne et tegn på at noe plager de. De har jo ikke alltid så mange måter å si i fra på. Det kan jo være så mangt som plager dem og er ikke alltid lett å vite, men du skrev selv at han virket desperat etter å komme ut. Mitt poeng var da og er fremdeles at det kan være derfor han tisser utenfor. Ellers kan det komme av andre endringer i livet hans. Den ene hannkatten min begynnte med dette i godt voksen alder etter vi fikk en katt til. Han likte ikke vårt nye familiemedlem den første tiden og utrykte sin missnøye med situasjonen ved å tisse utenfor doen. Det løste seg heldigvis fort med eddik vask og pepper og ekstra kos og oppmerksomhet.

Skrevet
Min kjære pus gjorde pluselig en dag det samme som din. Det er som regel et tegn må misnøye. Du skriver at du har et slik tak på kattedoen.. Det hadde jeg også, men da pus tisset ved siden av så tenkte jeg følgende:

Hmmm... han vet jo hvor do'n er, men vil ikke gå på den? Åja...taket gjør det for "trangt" for han! :)

Så jeg fjernet taket og etter det tisset han oppi kassen igjen. :) Prøv! :)

Ellers er jeg enig med deg at katter ikke bare skal slippes ut sånn helt uten videre. Vi var endel ute med pus da han var liten slik at han kunne utforske og hoppe etter sommerfugler (søtt ikke sant).. Så kastererte vi han da han var et halvt år og slapp han ut ca 1-2 uker etter det.

Der sa du noe! Vi satte på tak på kattedoen for 1mnd siden. Det gikk helt greit, og han virker ikke redd. Men kanskje han bare er litt vel vimsete og ikke kommer helt på det av og til.

Grunnen til at vi satte på tak var at han enkelte ganger satte hekken over kanten og bærsjet, sånn at han traff gulvet. Og såklart grov han jo så kattesanden sto i taket...

Skrevet
Tror du skal prøve og fjerne lokket på kattedoen!!

kan være det som gjør det- kan være litt skummelt med lokk over... vet ikke altså, men kan jo være forsøket verdt?

Dere har vel på varme i kjellern?:/ beklager spm mitt:|

Vi har varme på ja, faktisk en radiator (oljebasert oppvarming i huset), så den står på året rundt, godt og lunt i vaskekjelleren. Det er ikke en ordentlig kjeller heller, er integrert i huset med ei åpen trapp, men vi kaller det bare kjelleren. Vaskerommet er vel en bedre betegnelse...

Skrevet
Ønsker å støtte TS her. Det høres ut som om du er en veldig oppegående katteeier. Jeg har mange års erfaring med katter, også som frivillig hos dyrebeskyttelsen.

Katter skal ikke slippes ut før de er kastrert. Kjønnsmodning skjer ofte før eier merker det. Det er også anbefalt at katter er minst 8 måneder før de slippes helt fri ute. Jeg har aldri hørt om urinering på gulvet som tegn på at de vil ut.Det er heller ikke i en katts natur å gjøre slikt, de er ikke i stand til årsak-konsekvens tenking på den måten.

Når det gjelder urineringen tenker jeg umiddelbart at det kan skyldes markeringsbehov, det er vanlig hos hankatter selv før du har merket tegn på kjønnsmodning.

Du må også utelukke sykdom, hør med dyrlegen neste uke. Dersom du ikke merker andre symptomer, problemer med urinering eller liknende ville jeg ikke bekymret meg veldig for dette.

Videre er det vanlig at katter gjør dette innimellom. Kanskje du ikke har vasket godt nok - da er det vanlig at de går på samme sted igjen, de har utrolig god luktesans. Eddik, som nevnt, er et godt tips. Unngå salmiakk, det minner om kattens egen markering.

En siste ting jeg tenkte er at det er noe i veien med do og plassering. Vurder alternativer. Flytt doen til et skjermet sted. Ta av lokket (mange katter liker ikke dette), bytt typen sand... En ting om gangen selvfølgelig.

Aldri, aldri straff katten. (Det var helt korrekt av deg å løfte katten bort til doen når du selv observerte det). Men mange kjefter og straffer i etterkant, eller dytter katten ned i det. Det er den sikreste måten å få katten til å gjenta oppførselen på.

Jeg bruker vanlig grønnsåpevann, og har på getoff på stedet han har tisset, og han har ikke tisset på samme sted gjentatte ganger. Mulig det og er et markeringsbehov som har kommet.

Straffer han aldri i etterkant, det ser jeg ikke hensiktet i. Hvis jeg ser han gjør det sier jeg fy og løfter han inn i doet...

Skrevet
Der sa du noe! Vi satte på tak på kattedoen for 1mnd siden. Det gikk helt greit, og han virker ikke redd. Men kanskje han bare er litt vel vimsete og ikke kommer helt på det av og til.

Grunnen til at vi satte på tak var at han enkelte ganger satte hekken over kanten og bærsjet, sånn at han traff gulvet. Og såklart grov han jo så kattesanden sto i taket...

Hei, med tanke på alderen på katten minner dette meg mer om et adferdsproblem (spesielt med urinering i nærheten av kassen...)

Les denne artikkelen og se om noe stemmer for deg: http://www.manimal.no/Katteeier/Artikler/K...-kattetoalettet

Ang. stangingen er dette en form for trygg markering... Katten utskiller fermoner fra "pannen" og setter god lukt på ting som de anser som sitt...

Gjest Huffsa
Skrevet
Joda. Leste hele innlegget ditt jeg. En hannkatt blir kjønnsmoden når han er 5-6 måneder gammel og kan derfor fint slippes ut før dette.

Kattunger under 5-6 mnd skal ihvertfall ikke ut. De utvikler ikke ordentlig rettningssans før de er 7-8 mnd gamle og kan gå seg bort i nabogata.

Skrevet
Kattunger under 5-6 mnd skal ihvertfall ikke ut. De utvikler ikke ordentlig rettningssans før de er 7-8 mnd gamle og kan gå seg bort i nabogata.

Du så helt sikkert også at jeg skrev at jeg ikke lot dem være ute alene? Kun når jeg var hjemme og fulgte med på dem? De har ikke vondt av å ut å utforske hagen litt sammen med eieren sin som passer godt på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...