Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stebarnet mitt er veldig interessert i å få seg deltidsjobb og tjene penger og har begynt å se seg om i nærområdet. Hun kom nettopp hjem og hadde fått seg jobb der hun skulle selge blomster provisjonsbasert for et firma som samler penger til en god sak. Når hun opplyste dem om at hun var 12, så spurte de henne hva som var reglene for å arbeide i Norge, og svarte dem at man kunne tjene penger "fra det året man fyller 13".

Rent bortsett fra det faktum at hun ikke kommer til å jobbe for det firmaet (hun visste ikke hva provisjonsbasert var, og de sa til henne at hun kunne tjene 150-200kr timen :gjeiper: + at jeg ikke finner noe info om dem annet enn kontaktinfo på internett), så sjekket jeg opp rundt reglene for arbeid og slik jeg forstår det så kan hun ikke jobbe før hun har fylt 13.

1) fordi hun må ha skattekort /frikort (det står at man kan søke om dette før man er 13, men det står ellers på skatteetatens sider at "fra du er 13 kan du tjene...", og

2) fordi firmaer som utleverer aviser (dagbladet, vg), reklame osv. skriver "når du har fylt 13" på alle sidene sine

3) ung.no sier "fra du fyller 13"

Men hun har så forklart meg at mange i klassen hennes har jobb med utdeling av både aviser og reklame allerede, og mener at man har lov til å tjene penger "fra det året man fyller 13" fordi det skal være likt for hele klassetrinnet.

Jeg sliter litt med å finne informasjon som støtter opp om hennes påstander annet enn fra dugnadsbanken.no hvor det står "Fra året du fyller 13 år må du ha skattekort hvis du har egen inntekt" :)

Er det noen som vet om det stemmer at hun kan jobbe fra det året hun fyller 13?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nå fant jeg info på arbeidstilsynets nettsider om jobber man kan ha før man fyller 13, og det er snakk om å jobbe på gård og i teater. Hvis noen vet om noen andre regler som gjelder for å jobbe med reklameutlevering osv. det året man fyller 13 så gi gjerne beskjed, men inntil videre så regner jeg med at hun ikke har lov til å ta seg en slik jobb :)

Endret av Phaedra
Skrevet

Jeg satt barnevakt før jeg var 13, men det er forsåvidt ikke et ansettelsesforhold på samme måte som å gå med avisen. Tror man skal ha fylt 13 for å jobbe.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

...Hva med barneskuespillere? De tjener jo også penger. Så lenge barna har tillatelse fra foreldre - og at det er foreldre som skatter for pengene, så tror jeg ikke at dette med jobb er et problem.

Gjest Gjest
Skrevet
...Hva med barneskuespillere? De tjener jo også penger. Så lenge barna har tillatelse fra foreldre - og at det er foreldre som skatter for pengene, så tror jeg ikke at dette med jobb er et problem.

Phaedra skriver jo i sitt andre innlegg at hun fant info om at det er greit å jobbe på gård og i teater før man er 13. Hun trenger info om andre typer jobber.

Skrevet

Arbeidsmiljøloven kapittel 11.

Der brukes formuleringen "fylt 13 år", ikke "året det fyller 13 år". Barneskuespillere går vel inn under "kulturelt eller lignende arbeid" skulle jeg tro :)

Skrevet
Arbeidsmiljøloven kapittel 11.

Der brukes formuleringen "fylt 13 år", ikke "året det fyller 13 år". Barneskuespillere går vel inn under "kulturelt eller lignende arbeid" skulle jeg tro :)

Takk, da virker det som om vi er enige :)

Har forresten allerede foreslått barnevakt, hundepasser, snømåking osv. så hun skal ut til uka og henge opp lapper ;) Takk for hjelp alle!

• 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Tenkte å oppdatere hva som har skjedd her:

Stebarnet mitt søkte jobb på dørsalget til en avis. De ba om fødselsdatoen hennes (det er mange måneder igjen til hun fyller 13), og sendte henne en arbeidsavtale med beskjed om når hun kan begynne å jobbe. Tidspunktet er satt til neste helg.

I tillegg ba de om å få kontonummeret hennes, for de må overføre pengene fra salg dit. Hun satte da opp den ene foreldrens kontonummer, fordi hun ikke er gammel nok til å ha egen konto. Ja, man må være 13 for det ;) Men alt dette er åpenbart greit for Avisen...

Så hm... hva gjør man? Lar man ungen jobbe selv om det egentlig ikke er lov? Ifølge arbeidstilsynet er "Den nedre grense på 13 år er imidlertid ufravikelig." (Deres kursiv.) Ifølge Avisens egne sider må man være 13. Ifølge arbeidsmiljøloven må man være 13...

Det som er forvirrende oppi alt dette er at man kan søke om skattekort (frikort) det året man fyller 13. Men overalt på skatteetatens hjemmesider står det at man kun kan jobbe etter fylte 13.

Noen idé om hva man gjør i denne situasjonen? Det vil være krise for stebarnet om vi nekter henne å jobbe, for flere av hennes venner (også under 13, ifølge henne) jobber der også. Jeg skjønner ikke en gang hvordan Avisen kan ansette dem...

Jeg vet også at skatteetaten er sløv, men vil den ikke reagere i det hele tatt dersom en som er under 13 innrapporterer inntekt?

edit: anonymiserte firmaet...

Endret av Phaedra
Skrevet

Om en 12-åring tar/får arbeid, så er dette å regne som barnearbeid. Barn under 13 år har ikke lov til å ta seg betalt arbeid i Norge, og Dagbladet kan få store problemer dersom Arbeidstilsynet kommer på døren og det viser seg at de har en hel gjeng ansatte i 11-12-årsalderen.

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan reglene er på dette men syntes at hvis ungene vil ha seg jobb så burde de være innforstått med at de ikke bare kan slutte å gå med avisen fordi det regner akkurat den morgningen og hvis de skjønner dette syntes jeg de burde få lov til å jobbe. De lærer mye om ansvar og jeg tror mange barn hadde hatt godt av det.

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvordan reglene er på dette men syntes at hvis ungene vil ha seg jobb så burde de være innforstått med at de ikke bare kan slutte å gå med avisen fordi det regner akkurat den morgningen og hvis de skjønner dette syntes jeg de burde få lov til å jobbe. De lærer mye om ansvar og jeg tror mange barn hadde hatt godt av det.

Reglene på dette er at barn under 13 ikke har lov til å ta seg arbeid av denne typen. Er enig i at jobben lærer dem ansvar, og det er ingen bekymring fra vår side om at hun ikke kommer til å gå hvis det regner. Jeg tror heller ikke ungen tar skade av å gå med avisen, tvert imot ;)

Problemet er at hun nå har en arbeidskontrakt som egentlig ikke er gyldig, fordi det ikke er lov å ansette henne før hun er 13. Hun vet også at firmaet ikke har lov til å ansette henne pga, arbeidsmiljøloven, men at det har gjort det alikevel. Er det greit å lære henne dette, at loven kan omgås og at det er greit å være med på å omgå loven så lenge man anser det som "en liten/uviktig sak"?

Jeg ringte forresten til firmaet og fikk først beskjed om at "det er ikke noe problem! de har lov til å jobbe året de fyller 13". Når jeg påpekte at det ikke er det arbeidsmiljøloven sier (den sier at nedre aldersgrense 13 år er ufravikelig) ble vedkommende usikker og satte meg over til daglig leder som kunne bekrefte at "vi har ikke lov til å ansette barn under 13, men vi gjør det alikevel fordi alle gjør det, og hvis vi ikke gjør det så går de bare til konkurrentene våre og blir ansatt der".

Endret av Phaedra
Gjest annemor30
Skrevet

Reglene på dette er at barn under 13 ikke har lov til å ta seg arbeid av denne typen. Er enig i at jobben lærer dem ansvar, og det er ingen bekymring fra vår side om at hun ikke kommer til å gå hvis det regner. Jeg tror heller ikke ungen tar skade av å gå med avisen, tvert imot ;)

Problemet er at hun nå har en arbeidskontrakt som egentlig ikke er gyldig, fordi det ikke er lov å ansette henne før hun er 13. Hun vet også at firmaet ikke har lov til å ansette henne pga, arbeidsmiljøloven, men at det har gjort det alikevel. Er det greit å lære henne dette, at loven kan omgås og at det er greit å være med på å omgå loven så lenge man anser det som "en liten/uviktig sak"?

Jeg ringte forresten til firmaet og fikk først beskjed om at "det er ingen problem! de har lov til å jobbe året de fyller 13". Når jeg påpekte at det ikke er det arbeidsmiljøloven sier (den sier at nedre aldersgrense 13 år er ufravikelig) ble vedkommende usikker og satte meg over til daglig leder som kunne bekrefte at "vi har ikke lov til å ansette barn under 13, men vi gjør det alikevel fordi alle gjør det, og hvis vi ikke gjør det så går de bare til konkurrentene våre og blir ansatt der".

oi, det vil i praksis bety at hvis noe skjer med barnet så dekker ingen forsikring skaden og evt utgifter... DETTE ville jeg IKKE utsatt barnet for gitt:

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit å lære barnet allerede nå at det er greit å omgå loven fordi "alle andre" gjør det. Spesielt ikke en lov som er laget for å beskytte arbeidstakere fra utnyttelse. Jeg hadde rett og slett tatt en tlf til arbeidstilsynet og fortalt om firmaet som faktisk, i lovens forstand, driver med barnearbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...