Gå til innhold

lommepenger, alder og plikter hjemme

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

12 åringen ønsker seg lommepenger.

Hun får stort sett penger til alt hun trenger, det være seg klær eller aktiviteter.

Hvis dette nå skal erstattes med "lommepenger", så blir jo beløpet ganske høyt. Hvor mye gir man egentlig en 12 åring i lommepenger? Og bør man knytte plikter til det, i tilfelle; hvor skal man legge lista? Hun har jo timeplanen ganske full som det er....

Videre: hvis hun får lommepenger nå, i stedet for penger etter behov, så vil jo de yngre søsknene kreve likt. Hvordan skal man foholde seg til det? (lillesøster er 9 år og lillebror 6 år).

Hvis man knytter det til plikter, blir det kanskje vanskelig å være rettferdig? F.eke er 9 åringen kjempeflink til å hjelpe til hjemme, mens både lillebror på 6 og storesøster på 12 ikke "ser" hva som må gjøres.

9 åringen er også flink til å spare, slik at lønna hennes vil nok holde lenge, mens 6 åringen ikke har begrep om penger og antagelig vil bruke alt på godteri, og regner med at 12 åringen vil bruke opp beløpet ganske raskt og så gå og mase om penger igjen, og da er vi jo like langt....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første. Det vil aldri bli likt i melllom søsken. Rett og slett fordi de har ulik alder. Bestem deg for et årstall og si at da skal du få lommepenger eller grader størrelsen etter alderen.

Jeg valgte å ikke knytte lommepenger til gjøremål hjemme. Dette fordi jeg ikke ville at de skulle tenke at de kun gjorde sånne ting for penger og ikke for å bidra til fellesskapet. Jeg får heller ikke betalt for husarbeide. Mine har allikevel hatt plikter.

Du kan jo velge å gi alle lommepenger, utbetal på lørdag og si at dette må de også kjøpe lørdagsgotter for. Da har de et valg. At en bruker opp pengene kjapt er jo en nyttig erfaring når resten av søskene har igjen penger utover uka.

Noen velger å gi lommepenger og si at halvparten skal spares.

Skrevet (endret)

Synes at når man nærmer seg 12-13 bør man få utdelt en viss sum og lære seg å disponere denne over tid. Alt for mange ender opp uten denne evnen fordi foreldrene gir dem penger til det de trenger (ikke nødvendigvis for mye) i stedet for å la dem disponere selv.

De pengene hun får behøver jo ikke være penger som skal dekke alt. Gi f.eks. en viss sum i mnd. som skal dekke ikke-organiserte aktiviteter (kino o.l), sminke, frisør og snop. Klær, organiserte aktiveter, felles-snop osv. kan du fremdeles betale etter behov.

Til de to andre kan du si at fra og med man fyller 13 gjøres det på denne måten. 13-åringer kan forresten få sitt eget bankkort, så kan du gi henne utbetalingene på konto én gang i mnd.

Endret av Iril
Skrevet

Enig med Iril, å kunne å disponere penger selv, er noe alle barn/ungdom bør få sjansen til å trene på. Mange voksne klarer ikke å tenke at "denne summen penger skal vare så og så lenge", og da går det over styr. Etter hvert kan jo også barnet lære å spare til noe hun ønsker seg, men som foreldrene egentlig ikke har lyst til å betale for.

Nå har ikke jeg så store barn at lommepenger er akutuelt, men jeg ville nok også sagt til de mindre barna at de skal få lommepenger når de blir like gamle som storesøster er nå. Du kan jo evt begynne i det små, med å gi de to minste mynter i hånda når dere er på butikken, og si at dette kan de kjøpe lørdagsgodter for, så får de litt trening i å lese prislapper, vurdere verdien av ulike varer og å legge sammen.

Jeg vet ikke hvor stort beløpet bør være til en 12-åring, det kommer jo helt an på hva det skal dekke. Begynn heller litt for lavt og øk hvis behov, det går ikke an å redusere hvis du først har begynt å gi en for stor sum...

Skrevet

Enig med flere over.

Det vil være lærerikt for henne å måtte tenke over hvordan hun skal disponere pengene, og å oppleve gleden over å få råd til noe hun ønsket seg fordi hun har spart, istedet for å hele tiden henvende seg til dere og si " jeg trenger ditt, jeg trenger datt".

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Da mine var på den alderen, fikk de ukepenger. Disse skulle dekke godteri, fritidsaktiviteter som badeland, fritidsklubb osv. Klær, organiserte aktiviteter, abbonementer, busskort osv betalte fortsatt jeg.

Summen husker jeg ikke, men det er jo lenge siden også. Jeg tror jeg regnet ca 25 kr/uka til godteri, pluss det de vanligvis brukte på fritidsklubb og badeland, men slik at det ble for lite til å dra så ofte ungene ville. Hensikten var at de skulle lære å prioritere.

Ganske snart dukket det opp ønske om mer penger, og da innførte jeg betalte husplikter. En av ungene fikk tømme oppvaskmaskinen en gang om dagen for 50 kr/mnd, En annen fikk holde gangen med klær, sko, skolesekker osv i orden for samme beløp. Hensikten her var å lære dem å gjøre en jobb uten øyeblikkelig tilfredsstillelse, at de måtte vente på lønna.

Samtidig innførte jeg en nokså hard "straff". Hver gang jobben ikke ble gjort etter avtalen, ble lønna halvert. Jeg minnet dem på det hvis jeg så at de ikke hadde gjort det de skulle, og hvis de likevel ikke orket gjøre det, ble det trekk.

Omtrent i fjortenårsalderen ville eldstemann ha enda høyere lønn, da fikk h'n vaske badet en gang i uka, betalingen ble vi enig om var 200kr/mnd for denne jobben.

Dette fungerte fint for mine unger, både de og jeg var fornøyd med en slik ordning.

Gjest Gjest
Skrevet
12 åringen ønsker seg lommepenger.

Hun får stort sett penger til alt hun trenger, det være seg klær eller aktiviteter.

Hvis dette nå skal erstattes med "lommepenger", så blir jo beløpet ganske høyt. Hvor mye gir man egentlig en 12 åring i lommepenger? Og bør man knytte plikter til det, i tilfelle; hvor skal man legge lista? Hun har jo timeplanen ganske full som det er....

Videre: hvis hun får lommepenger nå, i stedet for penger etter behov, så vil jo de yngre søsknene kreve likt. Hvordan skal man foholde seg til det? (lillesøster er 9 år og lillebror 6 år).

Hvis man knytter det til plikter, blir det kanskje vanskelig å være rettferdig? F.eke er 9 åringen kjempeflink til å hjelpe til hjemme, mens både lillebror på 6 og storesøster på 12 ikke "ser" hva som må gjøres.

9 åringen er også flink til å spare, slik at lønna hennes vil nok holde lenge, mens 6 åringen ikke har begrep om penger og antagelig vil bruke alt på godteri, og regner med at 12 åringen vil bruke opp beløpet ganske raskt og så gå og mase om penger igjen, og da er vi jo like langt....

Vi har rater etter alder, og begynte med ukelønn da de var 10, og månedslønn da de var 12.

De har faste plikter, og det blir "trekk i lønna" hvis de ikke gjør dem uten at det er avtalt med meg.

Da de var 12, fikk de 300 kr mnd.

Det skulle dekke kontantkort på mobilen, lørdagsgodt, blader og evt andre småting de ønsket seg, men ikke hadde behov for.

Nå er hun 14, og har 500 kr mnd i ukelønn, og tjener ca 300 kr mnd i tillegg.

I tillegg til det hun dekket fra før, må hun nå dekke make-up, kino, og klær ut ut over det hun har behov for.

Eldste er 17, får 700 kr mnd, tjener ca 500 kr mnd i tillegg, og hun må betale busskort i tillegg til alt det andre.

De får ikke mer penger enn det som blir utbetalt til dem hver mnd.

Er de blakke etter en uke, og ikke har kjøpt f.eks busskort, har de fått beskjed om at de må gå til skolen. (ca 5 km, men det har ikke skjedd ennå)

Siden vi begynte tidlig med månedsutbetalinger, lærte de seg raskt å disponere pengene.

• 3 år senere...
Skrevet

Hei.

Jeg får da 100,- hver mandag på brukskontoen min ( nå har jeg kort da)

Også får jeg 200,- annavær fredag på spare kontoen min.

Så jeg må klare å holde meg med 100,- i en hel uke...:(

Jeg er nå 13 år og klager etter mer ting og penger hele tiden.

Mamma maser på om at jeg må gjøre ting hjemme, men jeg drar til byen uansett. Hu har nå begynnte å holde meg hjemme fra byen så jeg skal hjelpe til litt! Men når jeg fikk beskjed om å rydde og vaske rommet, da vasket jeg, ryddet og tørket støv osv. Men da dro jeg til byen når jeg var ferdig . Men poenget er jeg får 100,- På mandager som jeg skal klare meg med helt til neste mandag igjen og jeg de oppgavene her.

Jeg må:

-dekke boret

-henge opp klær

- støvsuge

- vaske og rydde rommet mitt

- gi mat og vann til hund og katt

- rydde stua

+++

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg får da 100,- hver mandag på brukskontoen min ( nå har jeg kort da)

Også får jeg 200,- annavær fredag på spare kontoen min.

Så jeg må klare å holde meg med 100,- i en hel uke... :(

Jeg er nå 13 år og klager etter mer ting og penger hele tiden.

Mamma maser på om at jeg må gjøre ting hjemme, men jeg drar til byen uansett. Hu har nå begynnte å holde meg hjemme fra byen så jeg skal hjelpe til litt! Men når jeg fikk beskjed om å rydde og vaske rommet, da vasket jeg, ryddet og tørket støv osv. Men da dro jeg til byen når jeg var ferdig . Men poenget er jeg får 100,- På mandager som jeg skal klare meg med helt til neste mandag igjen og jeg de oppgavene her.

Jeg må:

-dekke boret

-henge opp klær

- støvsuge

- vaske og rydde rommet mitt

- gi mat og vann til hund og katt

- rydde stua

+++

Så flinke foreldre du har! Dette gir mye lærdom, som en kommende student er det flott å lære seg å disponere penger slik. Etter endt utdannelse, kan du få deg en jobb du trives i, og høyere lønn. Stå på!

Anonym poster: bb9842b23bf48337a2eb3360819d0f28

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...