Gå til innhold

Regler ang. kjæreste i bofelleskap

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Heisann!

Jeg har nå fått et problem i bofelleskapet mitt. Mine samboere har nå gitt meg beskjed om, at kjæresten min må betale hvis han skal være mye hos meg. Jeg har bodd i flere bofelleskap tidligere og har aldri hørt om dette som vanlig praksis.

Jeg skjønner det om han hadde vært hos meg hele tiden, og om vi hadde oppholdt i fellesarealene, men ettersom de bare ser han når han går ut og inn av rommet mitt, synes jeg det blir alvorlig drøyt å kreve penger i måneden, for at han skal få komme på besøk. Jeg betaler jo allerede for rommet mitt, og vi er aldri i stuen, og han har heller aldri dusjet hos meg, osv. Det står ingenting om besøk i kontrakten vår.

Har noen erfaringer med dette? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Heisann!

Jeg har nå fått et problem i bofelleskapet mitt. Mine samboere har nå gitt meg beskjed om, at kjæresten min må betale hvis han skal være mye hos meg. Jeg har bodd i flere bofelleskap tidligere og har aldri hørt om dette som vanlig praksis.

Jeg skjønner det om han hadde vært hos meg hele tiden, og om vi hadde oppholdt i fellesarealene, men ettersom de bare ser han når han går ut og inn av rommet mitt, synes jeg det blir alvorlig drøyt å kreve penger i måneden, for at han skal få komme på besøk. Jeg betaler jo allerede for rommet mitt, og vi er aldri i stuen, og han har heller aldri dusjet hos meg, osv. Det står ingenting om besøk i kontrakten vår.

Har noen erfaringer med dette? ;)

I mange kontrakter er det regulert hvor mye som er besøk. Det faktisk regulert også hos blant annet studentsamskipnadene.

Skrevet

Er han hos deg hver dag? Eller mesteparten av tiden? Når du ikke selv er hjemme? Tar han seg friheter på kjøkkenet? Er utrivelig med de andre som bor der? Roter?

Hvis ikke ser jeg ingen grunn til at han skal måtte batele. Hvis hans nærvær er forstyrrende for de andre er det en ting, men hvis han bare er på rommet dit uten bråk og ubehageligheter for de andre er det helt urimelig.

Har aldri de andre besøk? Skal du begynne å kreve betalt når de har ofte besøk da? Det er jo helt idiotisk...

Gjest Gjest
Skrevet
Er han hos deg hver dag? Eller mesteparten av tiden? Når du ikke selv er hjemme? Tar han seg friheter på kjøkkenet? Er utrivelig med de andre som bor der? Roter?

Hvis ikke ser jeg ingen grunn til at han skal måtte batele. Hvis hans nærvær er forstyrrende for de andre er det en ting, men hvis han bare er på rommet dit uten bråk og ubehageligheter for de andre er det helt urimelig.

Har aldri de andre besøk? Skal du begynne å kreve betalt når de har ofte besøk da? Det er jo helt idiotisk...

-----------------------------------------------

Han er ikke hos meg hver dag nei, men jeg skal ikke nekte for at han er hos meg ganske ofte. Han er hos meg sikkert 4-5 ganger i uken, men vi er da som sagt aldri i stuen, vi er alltid på rommet mitt. Skal vi lage mat, går jeg ut på kjøkkenet og lager maten, og hvis han sover hos meg, må han gå hjem til seg selv for å dusje og stelle seg om morgenen. Jeg føler jeg har tatt så mange forhåndsregler for at dette ikke skulle bli noe problem, at jeg ble helt sjokkert. Og når det kom frem at han skulle måtte betale 1500 kr i måneden for å besøke meg, så ble jeg helt satt ut.

Jeg tenker å si i fra om at jeg ikke går med på dette, men hva skjer med stemningen her da? Det kommer jo til å bli helt grusomt!

Jeg kunne forresten aldri latt han være her uten at jeg er her, det blir feil! :)

Skrevet

Da kan du kanskje forklare for de andre at det at han er der har ingen betydning for strøm, eller varmtvann. Det går ikke utover deres morgenrutiner, de må ikke ta noen ekstra hensyn til han, han er ike i veien. Spør de, hva er det han skal betale de pengene for? For å bruke dine kvm som du alt har betalt for?

Spør de pent, hvilken forskjell gjør det at han er på rommet ditt? Hvis de har et godt svar på det så kanskje du forstår det og endrer syn på det. Hvis de ikke har noe å komme med så ser de kanskje at de er urimelige?

Uansett så er det mye at han er der 4-5 ganger i uken. På en eller annen måte kan det føles ukomfortabelt for de andre, spesielt om dere er et rent jentekollektiv?

Gjest Gjest
Skrevet
Da kan du kanskje forklare for de andre at det at han er der har ingen betydning for strøm, eller varmtvann. Det går ikke utover deres morgenrutiner, de må ikke ta noen ekstra hensyn til han, han er ike i veien. Spør de, hva er det han skal betale de pengene for? For å bruke dine kvm som du alt har betalt for?

Spør de pent, hvilken forskjell gjør det at han er på rommet ditt? Hvis de har et godt svar på det så kanskje du forstår det og endrer syn på det. Hvis de ikke har noe å komme med så ser de kanskje at de er urimelige?

Uansett så er det mye at han er der 4-5 ganger i uken. På en eller annen måte kan det føles ukomfortabelt for de andre, spesielt om dere er et rent jentekollektiv?

Ja, jeg vet det er litt mye, og det var det første jeg var villig til å innrømme også, men samtidig, så vil det ikke si at han er her hele dagen når han er her. En dag kan han bare være her en time, før vi finner på noe annet, osv. Vi er ikke et rent jentekollektiv, vi er 2 gutter og 2 jenter.

For å være helt ærlig, er jeg nesten redd for at problemet ligger litt dypere enn dette. De andre 3 kjenner hverandre fra før, kommer fra samme sted, har felles venner osv. Jeg derimot har andre venner, og jeg føler av og til at jeg ikke " bor " her i samme grad som de. :)

Skrevet

Dette er jo bare tøys. Er de single de andre eller?

Da jeg studerte, leide jeg et stort hus og fremleide rommene, så jeg har hatt en god del mennesker innom i "mitt" kollektiv i løpet av de fem årene det varte. Noen av de hadde jo kjærester, og det sier seg selv at man vil ha kjæresten på besøk/overnatting.

Hvem er det du betaler husleie til, og hvorfor mener de andre at du skal betale dem for å få ha besøk? Har de aldri besøk de da? Må man betale om man f.eks. skal ha søsteren sin på overnatting en helg også?

Skrevet

Jeg ville også spurt hva det konkret er han skal betale for..

Høres utrolig merkelig ut ja.

Vi er fire stykker som bor sammen, og det falt ikke oss inn at kjæresten til den ene av oss skulle betale noe for å være her, selv om han så og si bodde her.. Hadde jo ingen ting å si for oss..

Hadde de krevd det samme om dette var en venninne du var mye sammen med, og ikke kjæresten din?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ville også spurt hva det konkret er han skal betale for..

Høres utrolig merkelig ut ja.

Vi er fire stykker som bor sammen, og det falt ikke oss inn at kjæresten til den ene av oss skulle betale noe for å være her, selv om han så og si bodde her.. Hadde jo ingen ting å si for oss..

Hadde de krevd det samme om dette var en venninne du var mye sammen med, og ikke kjæresten din?

Nei, jeg ser heller ikke hva han skal betale for. Skal han betale for de kan være uheldig å møte han i gangen? Og 1500 kr er mye. Det vil si 500 kroner i husleietrekk for de, noe som kommer godt med for de.

Jeg føler faktisk ikke jeg kan legge så mye fokus på det med besøk, for de har faktisk nesten aldri besøk, noe som jeg synes er litt rart. I Det forrige bofelleskapet jeg bodde i var jeg vant til at folk gikk ut og inn hele tiden, og så lenge det ikke ble mye bråk sent på kvelden osv, så hadde ingen problemer med dette.

Skrevet

Men hvor bor kjæresten din? Kan dere ikke være hos han?

Skrevet

Det skal jo ikke gå ut over deg at de andre ikke har besøk..

Nei, spør dem helt seriøst hva de mener han skal betale for.

Gjest Gjest
Skrevet
Men hvor bor kjæresten din? Kan dere ikke være hos han?

Kjæresten min bor fortsatt med sine foreldre, så det blir mer naturlig at vi er mye mer her, enn hos han. Vi er selvfølgelig der også, men ikke i like stor grad! :)

Skrevet

Jeg skjønner at folk kan synes det er slitsomt om dem man bor med har kjærester på besøk til stadighet, jeg foretrekker absolutt selv å bo med noen som er single. Men det kunne likevel aldri falle meg inn å nekte noen å ha besøk av kjæresten, og i hvert fall aldri tatt betalt for det!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kunne forstått det om kjæresten din omtrent hadde flyttet inn. Ei jeg bodde med, tok inn kjæresten sin på den måten. Han var der konstant, dusjet, vasket klærne sine etc, og de lagde også mat til seg selv for maten jeg og venninna mi kjøpte inn sammen (vi hadde felles matbudsjett). Det vil jo si at jeg tapte penger på at hun hadde kjæreste, hun betalte ingenting ekstra og han betalte ingenting overhodet. Det funket jo ikke i lengden! Men slik som du forteller det syns jeg ikke det er noe han skal betale for. Du betaler allerede på alt han evt. skulle ha betalt for. Sier meg enig med de andre, spør nøyaktig hva det er de mener han må betale for. Lufta, kanskje?

Skrevet

Det høres ut som om de du bor sammen med syns du skal bruke noe mindre tid på kjæresten din og mer tid på de du faktisk bor sammen med. Det er frustrerende når den ene i et bofellesskap stort sett er innesperret på rommet sitt. Du ødelegger for det sosiale bofellesskapet dere kunne hatt, i de andres øyne, vil jeg faktisk tro.

Skrevet
Det høres ut som om de du bor sammen med syns du skal bruke noe mindre tid på kjæresten din og mer tid på de du faktisk bor sammen med. Det er frustrerende når den ene i et bofellesskap stort sett er innesperret på rommet sitt. Du ødelegger for det sosiale bofellesskapet dere kunne hatt, i de andres øyne, vil jeg faktisk tro.

Ja, det kan jo være, men da kan de jo si det da, i stedet for å forlange betaling for å ha besøk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...