Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #1 Skrevet 14. mars 2010 Jeg trener jevnt og spiser forholdsvis sunt. Problemet er at når jeg er i besøk, på fest eller andre steder hvor jeg har tilgang til store mengder usunn mat, så spiser jeg alt for mye. Hjemme har jeg ikke tilgang på søtsaker/chips fordi jeg vet at jeg ikke klarer å motstå det. Men problemet er altså når jeg er på besøk. Jeg spiser alltid mye mer enn alle andre, og jeg skjønner ikke hvordan de klarer å stoppe etter bare et par biter sjokolade eller et kakestykke. På grunn av dette er det ofte slik at jeg gruer meg til å gå i besøker hvor jeg vet det er mye mat, fordi jeg vet at jeg kommer til å spise altfor mye. Det er veldig rart, for jeg har selvdisiplin på de fleste andre områder, så hvorfor skeier jeg så kraftig ut på akkurat dette? De fleste andre klarer jo å begrense seg. Har noen tips til hva jeg kan gjøre eller tenke for å unngå dette?
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #2 Skrevet 14. mars 2010 Spis et godt måltid sunn mat FØR du drar. For eksempel en stor bolle havregrøt. Skal garantere at du er stappa LENGE etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #3 Skrevet 14. mars 2010 Jeg har det på AKKURAT samme måte. Kanskje vi kan bli kjent og gå på de samme stedene, er så ekkelt å være den eneste som er grådig.... Jeg synes ikke det fungerer for meg å spise meg opp på forhånd. Det er noe som skjer mentalt når jeg kommer over et bord med masse godsaker. Jeg mister selvkontrollen. Selv om jeg nettopp har spist middag. Det eneste som hjelper for meg, er å lukke øynene og la det stå til, ikke plage samvittigheten for mye, og leve så sunt som mulig til hverdags uten selvpåførte fristelser. For å veie opp for egen grådighet i andres selskap, inviterer jeg gjerne venner hit, og da disker jeg opp med masse deilig og sunn (!) mat.
IsaCathrine Skrevet 14. mars 2010 #4 Skrevet 14. mars 2010 Nei, ikke godt å si hvorfor du reagerer sånn. Men jeg sier som gjest over her, spis et skikkelig måltid før du kommer. Kanskje funker det også å "avtale" med deg selv hvor mye du har lov til å spise når du kommer, eller at du finner deg en person mens du er der, og spiser like mye som denne personen. Slik at om h*n forsyner seg med kake to ganger, så kan du også det..
Cessa25 Skrevet 14. mars 2010 #5 Skrevet 14. mars 2010 Hvor ofte er du på slike besøk da, det kommer jo helt an på om det er annenhver dag eller to ganger i måneden tenker jeg. Om du koser deg med litt godsaker i festlig lag noen få ganger i måneden så er vel ikke det noe å bekymre seg for? Du trener jo og har et sunt kosthold ellers. Samtidig stemmer jeg også for å ikke komme til selskap kjempesulten, ta et lite sunt måltid først så faller man ikke for fristelsen for mange ganger. Sult skaper ofte søtsug, det er jo en kjent sak.
Gjest TS Skrevet 14. mars 2010 #6 Skrevet 14. mars 2010 Jeg er akkurat som TS, hjelper ikke hvor stappmett jeg er, fråtse klarer jeg fint å gjøre likevel. Det som har fungert bra for meg er rett og slett å ha en kopp te ved siden av kaker og godteri. Av en eller annen grunn så klarer jeg stort sett uten problemer å begrense meg når jeg har den koppen i hendene hele tiden og nipper til den. Jeg er en kakemons og godterigal til de tusen, likevel, har jeg den koppen med te og lener meg tilbake i sofaen, kan de slenge frem all verden fristelser på bordet, jeg klarer fint å la være å ta. Du kan jo se om det fungerer for deg
Gjest Gjest_anonym_* Skrevet 14. mars 2010 #7 Skrevet 14. mars 2010 det er vel kanskje fordi du har en innstilling hvor du nekter deg selv "godsaker" vanligvis. Med en gang man nekter seg selv noe, så vil også reaksjonen bli at man overreagerer når man først får mulighet/tilgang på det. Hvis du kunne klart å spise f.eks fire ruter sjokolade hver dag (vilt eksempel),men altså bare litt for å dempe lysten etter f.eks et godt og næringsrikt måltid så gjør du det legitimt men samtidig begrenset. Vet ikke om du er på noen form for slanke"kur" ellernoe, men hvis du er det, regn inn en liten mengde sjokolade i kaloribudsjettet ditt, og du ser at det ikke gjør noen ting. Når du da vet at du har "råd" til å spise så og så mye sjokolade om dagen er det lettere å holde seg til det. Hvis du ikke har oversikten over det så er det lett å tenke at "jaja nå har jeg først spist litt, da er alt ødelagt og jeg kan likesågodt spise en kg til".
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. mars 2010 #8 Skrevet 14. mars 2010 Skrev feil i sted når jeg svarte, jeg er selvfølgelig ikke TS
Fortunatus Skrevet 14. mars 2010 #9 Skrevet 14. mars 2010 Jepp, jeg er også en av dere! Var på vorspiel på fredag og jeg alene spiste helt sikkert 200 g potetgull (hadde med meg 200 g, så spiste opp min egen pose), og jeg hadde spist en stor tacomiddag rett før jeg dro. Vet heller ikke hva jeg skal gjøre, heldigvis er jeg bare på besøk hos folk 1 gang i måneden Når jeg skal på filmkveld med venner og venninner skal jeg begynne å dra med meg hekletøyet så er fingrene opptatt.
Gjest Mia88 Skrevet 14. mars 2010 #10 Skrevet 14. mars 2010 Ta med popcorn:) Det bruker jeg å gjøre. Da kan jeg spise en pose med f.esk. slik ferdigpoppet, og det er bare rundt 300 kcal i en slik pose. Mye mindre enn sjokolade og potetgull, og du kan spise ganske mye.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #11 Skrevet 14. mars 2010 Takk for tips! Skal prøve det må avtale med meg selv på forhånd at jeg ikke skal spise mer enn en annen person jeg vet klarer å bergense seg. Jeg har ikke et altfor strikt kosthold i hverdagen, det er slik at hvis jeg hadde unngått disse "smellene", så hadde det vært akkurat passelig med tanke på både sunnhet, kos, osv. Problemet er at jeg er i besøker minst en gang i uken, og da blir det litt for ofte. Er enig i at hvis det hadde vært en gang i måneden, så hadde det ikke vært så farlig! Denne uken skal jeg i bursdag torsdag, og fest både fredag og lørdag. Og jeg vet det kommer til å være mye god mat.. Er så dumt å måtte grue seg bare på grunn av det, men skal virkelig gå inn for å begrense meg Det hjelper forresten IKKE å spise godt før jeg drar hjemmefra. Så lenge det er mat, så spiser jeg, er ingen forskjell hvis jeg er mett.
Chanel.No5 Skrevet 14. mars 2010 #12 Skrevet 14. mars 2010 (endret) det er vel kanskje fordi du har en innstilling hvor du nekter deg selv "godsaker" vanligvis. Med en gang man nekter seg selv noe, så vil også reaksjonen bli at man overreagerer når man først får mulighet/tilgang på det. Dette slo meg også da jeg leste TS sitt første innlegg. Det er også ett godt forslag av innlegg over med å spise noe skikkelig mat før en drar på festligheter med mye snacks, men det er kanskje ikke helt bra å komme full i magen på middagsbesøk da, men litt mat for å dempe sulten er smart som knekkebrød med pålegg, en skive, noe frukt/grønt e.l. Endret 14. mars 2010 av Lotte28
Marshmallow Skrevet 15. mars 2010 #13 Skrevet 15. mars 2010 Jeg forvandler meg også til en menneskelig støvsuger i slike situasjoner. Selv om jeg ikke liker potetgull så godt en gang... Min løsning er å legge inn en ekstra treningsøkt før jeg går på besøk. Så kan jeg spise godteri med litt bedre samvittighet...
Chanel.No5 Skrevet 15. mars 2010 #14 Skrevet 15. mars 2010 (endret) Jeg forvandler meg også til en menneskelig støvsuger i slike situasjoner. Selv om jeg ikke liker potetgull så godt en gang... Min løsning er å legge inn en ekstra treningsøkt før jeg går på besøk. Så kan jeg spise godteri med litt bedre samvittighet... Meget smart tips. Være føre var, kanskje å ha en treningsøkt før på dagen gjør sitt at en verger seg litt mer fra å stupe i fatet da trening ofte gjør sitt at mennesker tenker to ganger over hva de putter i munnen, men uansett så er nok samvittigheten betydeligere bedre om en har en god treningsøkt før festlighetene! Endret 15. mars 2010 av Lotte28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå