Gjest virrehuet Skrevet 14. mars 2010 #1 Skrevet 14. mars 2010 Jeg har alltid vært surrete med økonomien, men nå er det skjerpings på gang. Har jo lyst å kjøpe egen bolig en dag. Jeg har så og si hver eneste måned gått litt i minus på kontoen min. Det har vært snakk om en hundrelapp eller to. Nå skal jeg ALDRI mer overtrekke kontoen. Greit nok det. Men så lurer jeg på: Hvor mye bør stå igjen på kontoen før neste lønn hver mnd for at banken skal tenke at jeg har kontroll? Er det nok at det er noe igjen (noen kroner) eller bør det stå et par tusenlapper igjen? Jeg skal i tillegg spare meg opp en bufferkonto, så nå skal ting på stell!
Gjest Blondie65 Skrevet 14. mars 2010 #2 Skrevet 14. mars 2010 Teknisk sett kan det stå 0,- igjen. Det har ingenting å si. Praktisk sett så vil det at du klarer å spare noen kroner på en egen konto - BSU, IPS eller annet - vise at du er i stand til å tenke langsiktig. Negativt beløp på kontoen viser at du ikke har kontroll. For å unngå negativt beløp bør du skille brukskontoen fra regningskontoen og så bare overføre det beløpet du har råd til å bruke den uken til brukskontoen. Da får du automatisk bedre kontroll over økonomien din.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #3 Skrevet 14. mars 2010 Teknisk sett kan det stå 0,- igjen. Det har ingenting å si. Praktisk sett så vil det at du klarer å spare noen kroner på en egen konto - BSU, IPS eller annet - vise at du er i stand til å tenke langsiktig. Negativt beløp på kontoen viser at du ikke har kontroll. For å unngå negativt beløp bør du skille brukskontoen fra regningskontoen og så bare overføre det beløpet du har råd til å bruke den uken til brukskontoen. Da får du automatisk bedre kontroll over økonomien din. Du bør klare å sette tilsides noen tusenlapper hver måned. Hvordan skal du ellers klare å bevise for banken at du klarer å betjene et boliglån hver måned? Med mindre man leier veldig dyrt må man ut med en god del mer i felleskostnader+lån enn husleie.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #4 Skrevet 15. mars 2010 Du bør klare å sette tilsides noen tusenlapper hver måned. Hvordan skal du ellers klare å bevise for banken at du klarer å betjene et boliglån hver måned? Med mindre man leier veldig dyrt må man ut med en god del mer i felleskostnader+lån enn husleie. Her jeg bor er det så dyrt å leie at det faktisk er rimeligere å eie. Problemet er bare at banken ikke bryr seg om at man har klart å betale husleie punktlig hver eneste måned i ti år.
Lilly_A Skrevet 15. mars 2010 #5 Skrevet 15. mars 2010 Banken jeg har jobbet i teller overtrekksdager, så om du har - 1000 eller -10 spiller ingen rolle. Ville absolutt forsøkt å unngå å overtrekke kontoen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå