Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_siri_*
Skrevet

Holder dere dere unna godteri/mat med mye sukker i dagen før dere skal til jordmor/lege med urinprøve?

Har fått påvist sukker i urinen 2 ganger(2+ og 1+), men testa meg dagen etterpå(uten noe som helst inntak med sukker/godteri)og de fant ingenting i urinen..

mye skal til for at det slår ut?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis blodsukkernivået overstiger ca 10 mmol/l, kommer det sukker i urinen. Normalverdi på blodsukker er sånn rundt 5-6 et sted.

Skrevet

Hvis du spiser søtt på kvelden vil sukkeret legge seg i morgenurinen :Nikke: Så man bør iallefall spise det tidligere på dagen om man absolutt skal ha noe søtt :)

Gjest Gjest
Skrevet

Men er det riktig å endre kostholdet for å manipulere utinprøven når man skal få testet den? Bør man ikke da spise "så vanlig som mulig" for at testen skal vise mest mulig realistisk sukkernivå?

For poenget er vel ikke å lure testene, men å bli "oppdaget" dersom man er i faresonen for å få/ha svangerskapsdiabetes eller svangerskapsforgiftning?

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis du spiser søtt på kvelden vil sukkeret legge seg i morgenurinen :Nikke: Så man bør iallefall spise det tidligere på dagen om man absolutt skal ha noe søtt :)

Dette var et absolutt dårlig råd :-(

Hvis du får påvist sukker i urinen under svangerskap, kan dette tyde på at du er i ferd med å utvikle svangerskapsdiabetes. Dette er en alvorlig komplikasjon og skal følges nøye opp av diabetesspesialist. Da nytter det ikke å si at "man bør spise søtt tidligere på dagen". Svangerskapsdiabetes kan være særlig farlig for både mor og barn.

Normalt sett skal blodsukker ligge mellom 4-6, uavhengig av hva du spiser. Hvis denne reguleringen blir forstyrret under svangerskapet, stiger blodsukkeret og man kan måle sukker i urinen. Man finner sukker på urinstix når blodsukkeret kommer rundt 10. Slike funn skal følges opp med blodsukkermåling, og evt justeres med kost, evt insulin etter råd fra spesialist.

Skrevet (endret)
Dette var et absolutt dårlig råd :-(

Hvis du får påvist sukker i urinen under svangerskap, kan dette tyde på at du er i ferd med å utvikle svangerskapsdiabetes. Dette er en alvorlig komplikasjon og skal følges nøye opp av diabetesspesialist. Da nytter det ikke å si at "man bør spise søtt tidligere på dagen". Svangerskapsdiabetes kan være særlig farlig for både mor og barn.

Normalt sett skal blodsukker ligge mellom 4-6, uavhengig av hva du spiser. Hvis denne reguleringen blir forstyrret under svangerskapet, stiger blodsukkeret og man kan måle sukker i urinen. Man finner sukker på urinstix når blodsukkeret kommer rundt 10. Slike funn skal følges opp med blodsukkermåling, og evt justeres med kost, evt insulin etter råd fra spesialist.

Jeg er klar over det du skriver siden jeg har diabetes selv.. :filer:

Men det jeg mente var at for å unngå sukker i urinen skal man ikke spise søtt på kvelden før man tar med en urinprøve. Får man da alikevel påvist sukker i urinen når man har spist normalt i forveien skal man utredes vidre... :)

Man manipulerer ikke en test ved å ha et normalt kosthold dagen i forveien, men hiver man innpå med søtt manipulerer man testen til å slå ut på noe som kanskje ikke er reelt til daglig, og man skaper unødig bekymring hos seg selv og ekstra arbeid for helsepersonellet :)

Endret av dinedama
Gjest gjest i innlegg 4
Skrevet

Da forsto jeg hva du mente Dinedama.

Jeg har fått påvist høyere verdi på glukosetoleransetest. Så neste gang bør jeg holde meg unna sukker dagen før for å se om kroppen virkelig er intolerant eller ikke?

Skrevet

Du trenger vel ikke i teorien å holde deg unna sukker, men spis normalt slik som du pleier og ikke spis mer sukker enn det du gjør normalt :) Hvis du har utslag på sukker ved et helt normalt kosthold, bør det skjekkes vidre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...