Gjest Per spellemann Skrevet 14. mars 2010 #1 Skrevet 14. mars 2010 Jeg spiller i et band sammen med noen andre menn som jeg har kjent i mange år. Musikalsk sett kunne jeg ikke ønsket meg noen bedre å spille sammen med, de er veldig flinke og vi finner på mange artige detaljer i låtene. Problemet/problemene er konene. Til stadighet er det en eller flere som ikke kan øve på grunn av familien. Når det er sykt barn hjemme skjønner jeg at de må stille opp, men det er også ofte kona som har funnet på at de skal gjøre et eller annet sammen, så da dropper de øving. Vi har også måttet droppe studiodager og spillejobber også på grunn av dette. Selv er jeg heldigvis/dessverre ungkar og kan bruke fritiden min som jeg vil, og jeg vil veldig mye med musikken. Jeg har både ferdigheter og ønsker om å komme langt, så da kjenner jeg at jeg blir ikke så reint lite frustrert over situasjonen. Derfor vil jeg spørre dere menn som er gift eller samboere: Er det virkelig vanlig at det er slik? At kona/samboeren styrer det meste av det familien gjør utenom jobb, og at mannen bare må droppe alt annet, for å sette det litt på spissen?
Gjest Per spellemann Skrevet 14. mars 2010 #2 Skrevet 14. mars 2010 Vi har også måttet droppe studiodager og spillejobber også på grunn av dette. Jeg glemte å si at det her har vært snakk om studiodager og spillejobber som har vært planlagt lenge, så en uke før kommer en av konene opp med at de skal gjøre noe annet, så må vi avlyse.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. mars 2010 #3 Skrevet 14. mars 2010 Selv er jeg heldigvis/dessverre ungkar og kan bruke fritiden min som jeg vil, og jeg vil veldig mye med musikken. Jeg har både ferdigheter og ønsker om å komme langt, så da kjenner jeg at jeg blir ikke så reint lite frustrert over situasjonen. Derfor vil jeg spørre dere menn som er gift eller samboere: Er det virkelig vanlig at det er slik? At kona/samboeren styrer det meste av det familien gjør utenom jobb, og at mannen bare må droppe alt annet, for å sette det litt på spissen? Nei det er ikke slik at konen / samboeren styrer. Det er BARNET som styrer. Jeg kjenner ikke en eneste person som ikke har måttet justere litt på hverdagen når de har fått barn og drømmer og hobbyer har fått andre plass etter familien. Det vil vare i noen år og så er de kanksje på banen igjen. Og ja jeg vet at du skrev at du forstod dette med barna. Men jeg tror ikke du gjør det. For det er nå en gang slik at hvis bandmedlemmene skal på øving så er det en samboer som må sitte hjemme. De må da være enige om at bandøvinger skjer på Xdag ukentlig. Hvis de ikke er enige om dette ELLER det er flere øvinger pr uke så lar det seg ikke kombinere med barna. Det beste rådet til deg er å avholde bandmøte og fortelle dem ståa. Hva skal de og hvor vil de? Du vil ha en karriere her, er de klar for det i form av satsing og tid? Hvis de ikke kan eller vil - finn deg nye bandmedlemmer til satsingen.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. mars 2010 #4 Skrevet 14. mars 2010 Jeg glemte å si at det her har vært snakk om studiodager og spillejobber som har vært planlagt lenge, så en uke før kommer en av konene opp med at de skal gjøre noe annet, så må vi avlyse. Vel ... Det kan være at konene ikke er informert overhodet om det planlagte. Det kan også være at bandmedlemmet er en tøffel eller at de driter i studiodagen og bruker konen som unnskyldning. Det kan også være at konen hadde laget planer lenge før studiodagen og at det hadde bandmedlemmet glemt. Og det kan være at konen gjør alt som står i sin makt for å forpurre bandkarrieren. Bandmøte - fortell dem hva som er ståa og hvordan det skal være og hva som forventes.
leirbål Skrevet 14. mars 2010 #5 Skrevet 14. mars 2010 Jeg vet ikke hvor vanlig det er at konene bestemmer over mennenes fritid. Men at de har rett til å blande seg synes jeg er helt i orden. Du vet ikke hvor mye de er borte fra famillien utenom øvelsene deres. Det kan godt være at de har flere aktivitetersom også krever en del tid. Og da må noen ting nedpioriteres av og til. Det virker som om bandet er en morsom hobby for de andre, og ikke seriøst som for deg. Jeg har opplevet mange ganger at konene i vennepar har blitt beskyldt for å være kontrolerende på mannens aktiviteter. Men hvor de har greie avtaler de begge er enige om. F.eks. at bursdagen til nære slektninger er viktigere enn bowling med kameratene. Selv om bowlingen var avtalt på forhånd. Noen ganger trenger ekteskapet og familielivet litt ekstra tid og oppmerksomhet. Det er ikke alltid at en mann forteller at de sliter med noe for tiden, og at han derfor vil prioritere å være mye hjemme. Det å få barn gjør også vanligvis at prioriteringene blir snudd ganske på hodet. Da er tid hjemme sammen med et barn som har klaget over at "pappa aldri rekker å leke mere" vanlivis viktigere enn hobbyer. Jeg er gift, og når vi giftet oss ble mannen min en del mindre aktiv i div. hobbyer. Ikke fordi jeg nektet ham, men fordi han ville tilbringe mye tid med meg. Men jeg tipper det er mange som sukker over den stakkaren som blir nektet å drive med alt mulig rart av meg.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #6 Skrevet 14. mars 2010 Vel ... Det kan være at konene ikke er informert overhodet om det planlagte. Det kan også være at bandmedlemmet er en tøffel eller at de driter i studiodagen og bruker konen som unnskyldning. Det kan også være at konen hadde laget planer lenge før studiodagen og at det hadde bandmedlemmet glemt. Og det kan være at konen gjør alt som står i sin makt for å forpurre bandkarrieren. Bandmøte - fortell dem hva som er ståa og hvordan det skal være og hva som forventes. Enig her! Dessuten, om du ønsker å satse mer profesjonellt så bør du skrive en annonse i avisa og søke etter musikere. De finnes garantert! Da kan du plukke de som du synes passer og så blir dere enige om vilkårene. Den som ikke følger opp åker ut. Lykke til med musikken da! *venter på plate*
Gjest Per spellemann Skrevet 14. mars 2010 #7 Skrevet 14. mars 2010 Og ja jeg vet at du skrev at du forstod dette med barna. Men jeg tror ikke du gjør det. Joda, jeg ble storebror da jeg var tenåring, så jeg vet hvordan det er med en smårolling som krever sitt døgnet rundt. Nå er ikke barna til de andre så små lenger. For det er nå en gang slik at hvis bandmedlemmene skal på øving så er det en samboer som må sitte hjemme. De må da være enige om at bandøvinger skjer på Xdag ukentlig. Hvis de ikke er enige om dette ELLER det er flere øvinger pr uke så lar det seg ikke kombinere med barna. Vi har en fast dag i uka, men det hender av og til at en av konene legger noe annet til den dagen som medfører at han enten må være med på det eller være hjemme med barn. Hadde dette bare skjedd av og til med en av dem hadde det nå gått an, men når det skjer med alle så blir det lite musikalsk framgang. Det beste rådet til deg er å avholde bandmøte og fortelle dem ståa. Hva skal de og hvor vil de? Du vil ha en karriere her, er de klar for det i form av satsing og tid? Hvis de ikke kan eller vil - finn deg nye bandmedlemmer til satsingen. Har tenkt på det, og hvordan si det på en pen måte. Problemet er at det fins omtrent ingen andre i Norges land som bedre utgjør det musikalske uttrykket jeg hører for mitt indre øre.
Joe Skrevet 14. mars 2010 #8 Skrevet 14. mars 2010 Jeg har ikke noe å si angående temaet her, men jeg leste tittelen som "Badet ilder" og trodde du klaget over at kona di vasket ilderen din eller noe slikt
Gjest hare Skrevet 14. mars 2010 #9 Skrevet 14. mars 2010 det er helt vanlig å måtte dele på ansvar når det gjelder felles barn ja. jeg regner ikke med at disse mannfolka er helt passive mennesker som bare adlyder hver ordre? kan det tenkes at de ikke er like engasjert som deg - og synes det er fint å kunne avlyse med god grunn? profesjonelle musikere har det jo også slik selv om det er deres fulltidsjobb. dersom ungen plutselig begynner å spy i bilen på vei til barnehagen og de må velge mellom konas inntektsgivende arbeid og mannens fritids-gitarspilling så er det jo selvsagt hva man må velge. de avlyser fordi de må prioritere annerledes, og dersom du mener de har et valg, ja så er de bare ikke så interessert lengre slik som du er. det er ikke noen andre feil enn bandets. får på følelsen at du vil slå igjennom enda, og det er kanksje ikke deres drøm....... hadde mannen min hatt musikk som levebrød hadde jeg behandlet det akkurat på lik linje med min egen jobb, men fritidssysler er noe helt annet.
Gjest Gjest mann Skrevet 14. mars 2010 #10 Skrevet 14. mars 2010 Jeg spiller bass i et band...vi gjør det mest som hobby, ingen av oss har STORE ambisjoner, men vi prøver å treffes 3 ganger i mnd og øver endel hver for oss. Jeg er godt gifte og har tre barn..fra 4 til 11, og nei, kona styrer ikke hjemme, vi deler på det aller meste og gir hverandre rom for å ha egne interesser. Men nå er det engang slik at parforholdet må pleies, familiemedlemmer har bursdager, unger skal på diverse aktiviteter... det er en gedigen kabal som skal gå opp. Så ofte er det en "minst" viktige aktiviteten som blir skadelidende og det er min hobby, eller hennes, alt ettersom. Når man får barn og blir voksen så får man andre ønsker, må prioritere annerledes og får viktigere ting i livet. Det er bare å ta en prat med band medlemmene dine, de forstår sikkert. Det er ikke feil av deg å ville prioritere en karriere innen musikk og de bør da skjønne at de på sett og vis holder deg tilbake. Lykke til. (du høres forresten litt "kone-fiendtlig" ut her.. hehe, men du er sikkert bare frustrert).
Gjest Per spellemann Skrevet 14. mars 2010 #11 Skrevet 14. mars 2010 Jeg spiller bass i et band...vi gjør det mest som hobby, ingen av oss har STORE ambisjoner, men vi prøver å treffes 3 ganger i mnd og øver endel hver for oss. Jeg er godt gifte og har tre barn..fra 4 til 11, og nei, kona styrer ikke hjemme, vi deler på det aller meste og gir hverandre rom for å ha egne interesser. Men nå er det engang slik at parforholdet må pleies, familiemedlemmer har bursdager, unger skal på diverse aktiviteter... det er en gedigen kabal som skal gå opp. For å gå litt utafor temaet her: Klarer ikke barn i dag å komme seg til fritidsaktiviteter på egenhånd? Da jeg var guttunge sykla jeg til fotballtreninga. Nå lå den banen ganske nærme, men da jeg begynte med kamsport på et sted i sentrum da jeg var 12 sykla jeg da også, det var vel 4-5 km å sykle. Jeg tror noen har den holdningen at de synes det er for skummelt å la ungene sykle alene på grunn av biltrafikken, men tenk så mange færre biler det hadde vært på veiene om folk ikke kjørte ungene sine overalt og heller lot dem bruke beina. Det er ikke feil av deg å ville prioritere en karriere innen musikk og de bør da skjønne at de på sett og vis holder deg tilbake. Lykke til. (du høres forresten litt "kone-fiendtlig" ut her.. hehe, men du er sikkert bare frustrert). Jeg har ikke planer om å kunne leve av musikken, men jeg vil gjerne oppnå en del mer enn det jeg har oppnådd så langt. Jeg er heller ikke kone-fiendtlig, jeg skjønner bare ikke hvorfor de stadig planlegger ditt og datt på den dagen de vet er øvingsdagen. Ellers så er det mange her som har klart å misforstå: Jeg har stor forståelse for at de må være hjemme når et av barna er syke, det som frustrerer meg er at konene planlegger ting på de dagene vi hadde avtalt å spille.
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 14. mars 2010 #12 Skrevet 14. mars 2010 For å gå litt utafor temaet her: Klarer ikke barn i dag å komme seg til fritidsaktiviteter på egenhånd? Da jeg var guttunge sykla jeg til fotballtreninga. Nå lå den banen ganske nærme, men da jeg begynte med kamsport på et sted i sentrum da jeg var 12 sykla jeg da også, det var vel 4-5 km å sykle. Jeg tror noen har den holdningen at de synes det er for skummelt å la ungene sykle alene på grunn av biltrafikken, men tenk så mange færre biler det hadde vært på veiene om folk ikke kjørte ungene sine overalt og heller lot dem bruke beina. Jeg har ikke planer om å kunne leve av musikken, men jeg vil gjerne oppnå en del mer enn det jeg har oppnådd så langt. Jeg er heller ikke kone-fiendtlig, jeg skjønner bare ikke hvorfor de stadig planlegger ditt og datt på den dagen de vet er øvingsdagen. Ellers så er det mange her som har klart å misforstå: Jeg har stor forståelse for at de må være hjemme når et av barna er syke, det som frustrerer meg er at konene planlegger ting på de dagene vi hadde avtalt å spille. De prioriterer familieliv fremfor bandøvelse. Det er det de fleste voksne mennesker gjør. Dere (bandet) vil tydeligvis forskjellige ting, så da må du bare forholde deg til det og gjøre de valg ut i fra dette. Dårlig gjort å gi konene skylda synes jeg. Har de andre band-medlemmene SAGT at det er konene som plutselig finner på noe for at de ikke skal være med deg og øve eller er det bare noe du antar? Kanksje du også trenger en familie? Eller lever du litt i ungdomstiden ennå? :D
Gjest Blondie65 Skrevet 14. mars 2010 #13 Skrevet 14. mars 2010 For å gå litt utafor temaet her: Klarer ikke barn i dag å komme seg til fritidsaktiviteter på egenhånd? Da jeg var guttunge sykla jeg til fotballtreninga. Nå lå den banen ganske nærme, men da jeg begynte med kamsport på et sted i sentrum da jeg var 12 sykla jeg da også, det var vel 4-5 km å sykle. Jeg tror noen har den holdningen at de synes det er for skummelt å la ungene sykle alene på grunn av biltrafikken, men tenk så mange færre biler det hadde vært på veiene om folk ikke kjørte ungene sine overalt og heller lot dem bruke beina. Dette blir en annen diskusjon - men på generelt grunnlag er jeg nok litt enig med deg for sånn var det også da jeg vokste opp. Samtidig er det slik at for at alle skal få spist middag og rekke fotball eller skolekorps så må de kjøres / hentes for ellers går det ikke opp. Ikke alle dagens aktiviteter ligger innenfor en distanse som et barn kan fikse selv heller. Jeg har ikke planer om å kunne leve av musikken, men jeg vil gjerne oppnå en del mer enn det jeg har oppnådd så langt. Jeg er heller ikke kone-fiendtlig, jeg skjønner bare ikke hvorfor de stadig planlegger ditt og datt på den dagen de vet er øvingsdagen. Ellers så er det mange her som har klart å misforstå: Jeg har stor forståelse for at de må være hjemme når et av barna er syke, det som frustrerer meg er at konene planlegger ting på de dagene vi hadde avtalt å spille. Det er du som sier at de planlegger dette til bandøvingsdagen. Det kan jo være at det dukker opp - f.eks. barnebursdag X og tante Olgas følge til Y etc.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #14 Skrevet 14. mars 2010 Jeg vil tro at svaret kan være så enkelt som at livene deres har forandret seg, og de har fått nye (flere) prioriteringer. Familie og barn medfølger et ansvar som gjør at man av og til må "ofre" (noe de kanskje også gladlig gjør?) Sånt skjer:) I stedet for å være snurt fordi bandet (og du) ikke lenger står like høyt på listen, vil jeg anbefale deg å finne nye bandmedlemmer som har samme mål som deg, og også samme mangde tid å avse.
Gjest Per spellemann Skrevet 14. mars 2010 #15 Skrevet 14. mars 2010 Det er du som sier at de planlegger dette til bandøvingsdagen. Det kan jo være at det dukker opp - f.eks. barnebursdag X og tante Olgas følge til Y etc. Hvorfor har så mange her problemer med å godta at det jeg sier er sant? At det ikke bare er bursdagen til en eller annen, men at disse konene plutselig planlegger helgeturer hit og dit når vi skulle ha vært i studio eller hatt en spillejobb, at de plutselig vil ha med se mannen på en eller annen forestilling på øvingsdagen osv.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #16 Skrevet 14. mars 2010 Ta et hint... familieliv er viktigst. Aksepter at du ikke er verdens navle. Jeg ville heller reist bort på helgetur med kona enn å øvd med et band.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. mars 2010 #17 Skrevet 14. mars 2010 Hvorfor har så mange her problemer med å godta at det jeg sier er sant? At det ikke bare er bursdagen til en eller annen, men at disse konene plutselig planlegger helgeturer hit og dit når vi skulle ha vært i studio eller hatt en spillejobb, at de plutselig vil ha med se mannen på en eller annen forestilling på øvingsdagen osv. Fordi det du insinuerer er at alle bandmedlemmene dine ikke er herrer i eget hus og hjelpeløse ofre for herskesyke fruentimmer. Og det tror jeg nok ikke på. Men det kan jo være at de ikke er mann nok til å innrømme overfor deg at de EGENTLIG ønsker å prioritere familien fremfor deg. Det kan også være at en av dem har en psykelig sjalu partner som ikke vil se mannen sin på spillejobb. Jeg tror bare ikke at dette gjelder alle i bandet?
Gjest bandkone Skrevet 14. mars 2010 #18 Skrevet 14. mars 2010 Jeg er gift med en som spiller i band, dog ikke noe kjent band. Men øvinger som drar ut til sene nattetimer, høytider som blir ødelagt av spillejobber, planlegging av bandets vokalist hvor sms'er kommer i tide og utide hvor han har planlagt å at det er bare å stille opp... Livet som kona til en musiker er ikke så enkelt det heller. Nå venter vi barn og jeg kommer ikke til å tolere at høytidene blir ødelagt av spillejobber, øvinger og sosiale drikkestunder med bandet. Vokalisten og enkelte andre medlemmer i bandet får bare bli sure på den bedritne kona som ikke vil at mannen skal ofre høytider og spesielle merkedager bare for at noen er mer dedikert enn andre, oftest er det de uten familie og forpliktelser som rakker ned på de som har familie i bandet.. Men heldigvis er min mann og jeg enige om at det må reduseres på spillingen i høytider.. jeg sier ikke at han ikke kan eller får lov, bare at det må samkjøres litt med familien vi er tross alt to om den
Gjest NewMonkey Skrevet 14. mars 2010 #19 Skrevet 14. mars 2010 Familielivet kan forandre seg fort og uventet, og er alltid førsteprioritet. Kan dere ikke ha band + kone-møte, der alle kan si sin mening sånn at dere kan lage en timeplan? Funker ikke det, så kan du jo finne deg et nytt band med bare ungkarer (WARNING: det kan hende at disse også får seg familie etterhvert!)
Gjest Gjest_janne_* Skrevet 14. mars 2010 #20 Skrevet 14. mars 2010 hei :)jeg er kone & mor..og må si meg litt enig med deg. mannen min,organiserer ett fotballag,der ringer gutta kvelden før(de trener fast,EN gang i uken)i sesongen,så er det max en kamp pluss trening..)og sier at neeeh,kona har avtalt jentekveld,shopping,trening osv osv..samme kveld eller så er det oppsussing av ting og tang,som mååå taes før da og da..for det sier kona...:D som jeg ofte hører i bakgrunn...haha...tror det er mange koner som vil ha mennene hjemme på gress...de skal bare være der liksom... kanskje ikke mange da,men JEG vet om noen.... men her er det maaange ting som spiller inn...alle er vi forskjellige.. lykke til med musikken & kompisene :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå