Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2010 #1 Del Skrevet 13. mars 2010 Jeg er fadder for datteren til kusinen min, hun ble døpt for et par måneder siden. Her om dagen kom jeg plutselig til å tenke på at jeg ikke har signert et eneste papir eller oppgitt personalia i forbindelse med dette. Stemmer det virkelig at foreldrene bare kan si at "Per Hansen" er fadderen til ungen og kirken aksepterer dette uten å sjekke nærmere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sequax Skrevet 13. mars 2010 #2 Del Skrevet 13. mars 2010 Jeg er fadder for datteren til kusinen min, hun ble døpt for et par måneder siden. Her om dagen kom jeg plutselig til å tenke på at jeg ikke har signert et eneste papir eller oppgitt personalia i forbindelse med dette. Stemmer det virkelig at foreldrene bare kan si at "Per Hansen" er fadderen til ungen og kirken aksepterer dette uten å sjekke nærmere? Jeg er også fadder og har heller ikke signert noe... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
twisten Skrevet 13. mars 2010 #3 Del Skrevet 13. mars 2010 Jeg er fadder til to, og har heller ikke signert noe. Men siste gang fikk jeg fadder bevis, det var veldig stas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gudmor Skrevet 14. mars 2010 #4 Del Skrevet 14. mars 2010 Jeg er fadder, mor og far til barnet måtte sende inn et ark med navn og fødsel og personnr til de som skulle være faddere, også fikk vi som var faddere et fadderbrev etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caramello Skrevet 14. mars 2010 #5 Del Skrevet 14. mars 2010 Jeg er fadder til to, men kan ikke huske å ha signert under på noe. Fikk et slags kort med navnet mitt på, der det stod litt om fadderens oppgaver etc., men tror ikke jeg signerte under på noe, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2010 #6 Del Skrevet 15. mars 2010 Foreldrene fyller ut navn og fødselsnummer og sånn og leverer til presten. Så varierer det litt fra menighet til menighet, men våre faddere fikk et skriv fra kirken om hva de bega seg inn på. De signerte ingenting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kirkeansatt. Skrevet 15. mars 2010 #7 Del Skrevet 15. mars 2010 Jeg er fadder for datteren til kusinen min, hun ble døpt for et par måneder siden. Her om dagen kom jeg plutselig til å tenke på at jeg ikke har signert et eneste papir eller oppgitt personalia i forbindelse med dette. Stemmer det virkelig at foreldrene bare kan si at "Per Hansen" er fadderen til ungen og kirken aksepterer dette uten å sjekke nærmere? Nei, man må ikke signere noe. Men jo, det blir sjekket hvem du er i kirkeregisteret. Å være fadder er ikke noe juridisk avtale, men har kun med kirken å gjøre. Du aksepterer å ta ansvar for å oppdra og gjre barnet kjent med kristen tro, men du har ikke noe mer ansvar ut over dette. Det kreves dermed ingen underskrift. At fadderne får et skriv fra kirken om dette er standard, men ikke en forpliktelse fra kirkens side, men vanlig å gjøre. Alle faddere registreres i kirkens arkiver av kirkens ansatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå