Gå til innhold

Hvorfor er det så sinnsykt mye kcal i godterier og sjokolade?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har hatt en vanlig lørdagskveld, med godis. Kjører light brus, smågodt og sjokolade. Har spist ca 3 dl blandet smågodt samt en stor sjokoladeplate. Dermed har jeg fått i meg mitt dagsbehov for energi. I tillegg har jeg jo spist de vanlige måltider gjennom dagen, sunne, men de inneholder jo også kalorier. Summa summarium har jeg jo fått i meg det dobbelte av hva jeg trenger. Slik er det hver helg. Begynner å lure på om det er fryktelig farlig for blodårene og helsa mi, og om jeg rett og slett burde kutte ut helgegodterier totalt, siden bare en liten bit trigger en voldsom godteappetitt!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt problemet.

Her klarer jeg ganske bra å holde meg til en halvlitersflaske med cola og 15 biter løsvektgodteri. Her er det godteridag på fredager, og jeg merker at jeg ofte ikke klarer å spise/drikke opp det jeg har da, fordi jeg på fredagene ofte har laget meg god mat ganske sent, og derfor er mett når jeg kommer til godteriet. Derimot melder gjerne behovet seg for restene utover lørdagen, når jeg ikke får spist det jeg trenger.

Tre ting som skal/kan hjelpe:

1. Kutt ut godteri ol. De som har gjort dette sier at godterilysten forsvinner helt etter ganske kort tid.

2. Prøv lavkarbodiett (ketolyse).

3. Spis sunt og ofte (maks tre timers mellomrom).

Kanskje prøve å finne noen sunne alternativer?

Lage litt ekstra god middag? Grønnsaker og dipp? Smoothie?

Skrevet

Nå vet jeg ikke om du slanker deg, men om du har hatt en slik kosekveld over tid og dette ikke har gjort at du har gått opp i vekt så tror jeg nok at kroppen din fint tåler en slik dag i uken! Selv skal jeg ikke ned i vekt og storkoser meg med sjokolade fredag og lørdag og det har jeg gjort så lenge jeg kan huske og kroppen min fungerer bra den! Mater den med sunn og næringsrik kost i hverdagen og trener så jeg unner meg dette. Men dette er inviduelt, om det plager deg mer enn du nyter det så kan du jo droppe det neste helg og se hvor stort savnet er.

Sukker og tilsetningsstoffer er selvfølgelig ikke det beste for kroppen, men en dag i uken med dette er noe den klarer fint å arbeide med vil jeg tro!

Skrevet

Jeg ville annbefalt å kutte ut alt med sukker i, da det faktisk er veldig mye mer skadelig enn de fleste veit om.

Kosekvelder derimot syns jeg ikke du skal kutte ut... Spesielt om du er på diett!

Ta en fridag i uka, feks lørdag, hvor du spiser like sundt som ellers, pluss at du koser deg med alt annet du vil ha også... Men jeg ville absolutt kutta ut alt som inneholder sukker uansett. Eller i det minste prøvd deg på litt "sunnere" varianter, som veldig mørk sjokolade og sånne ting.

Skrevet

3 dl smågodt og 200 g sjokolade er jo litt mye for en person? ;)

Du kan jo prøve å kjøpe 100 g sjokolade og prøve å begrense smågodtbitene? Da blir det ikke like ille som et dobbelt dagsbehov.

Men skjønner godt hva du mener, er vanskelig å gi slipp på vaner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...