Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2010 #1 Skrevet 13. mars 2010 Har du noe erfaring med dette? Jeg vurderer å ta kontakt med en rusklinikk og høre om de har noe opplegg for pårørende. Jeg trenger hjelp til å sette grenser. Og jeg kunne tenkt meg å høre hvordan andre pårørende håndterer problemet.
gjestepesten Skrevet 13. mars 2010 #2 Skrevet 13. mars 2010 Har du noe erfaring med dette? Jeg vurderer å ta kontakt med en rusklinikk og høre om de har noe opplegg for pårørende. Jeg trenger hjelp til å sette grenser. Og jeg kunne tenkt meg å høre hvordan andre pårørende håndterer problemet. Jeg vet i allefall at stiftelsen Bergensklinikkene har gruppetilbud for pårørende til rusmisbrukere. Andre behandlingssteder har muligens samme tilbudet. Ellers er jo individuell samtale et alternativ hos en psykolog eller annen terapeut. www.al-anon.no er en organisasjon for pårørende, og har gruppetilbud ulike steder. Les mer om det her: http://www.al-anon.org/norway/information.html
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2010 #3 Skrevet 13. mars 2010 AA har slik jeg forstår ikke noe tilbud til pårørende men fokuserer på misbrukeren. Har lest om Borgestadklinikken og synes det høres bra ut. Men skulle gjerne hørt fra noen som har deltatt på slike grupper.
gjestepesten Skrevet 13. mars 2010 #4 Skrevet 13. mars 2010 AA har slik jeg forstår ikke noe tilbud til pårørende men fokuserer på misbrukeren. Har lest om Borgestadklinikken og synes det høres bra ut. Men skulle gjerne hørt fra noen som har deltatt på slike grupper. Al-anon er for pårørende det AA er for misbrukeren. Så der er det nok mye erfaring å hente! Jeg har ikke selv deltatt i slike grupper, men min eks-samboer deltok i en tidsavgrenset gruppe ved et behandlingssted på østlandet (vangseter, tror jeg..) for noen år siden. Han synes det var en nyttig opplevelse å møte andre, og se sine egne (tidvis uforståelige) reaksjonsmønstre i andre ukjente mennesker. For ham var det en vekker. Håper du får noen gode svar fra en med egne erfaringer. Uansett vil jeg anbefale deg å kontakte al-anon!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå