Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ble litt inspirert av den andre tråden, da jeg så at noen faktisk ser på søppeltømmer som et verdiløst yrke. Dette var faktisk det første yrket jeg kom til å tenke på om jeg skulle sette opp mest verdifulle og samfunnsnyttige yrker. Jeg ser faktisk på det som et viktigere yrke enn feks lege, fordi leger kan de heldigste av oss klare oss uten i lange perioder av livet, mens uten søppeltømmere ville det blitt fullt kaos på få dager (og raskere behov for legene) ;)

Så, verdifulle yrker:

Søppeltømmer

Renholder

Lege

Sykepleier

Ansatte innen transport

IT-ansatte (det meste kneler uten dem nå om dagen)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

De fleste innen industri og vedlikehold er nyttige. Vi tenker antagelig ikke så mye på hvor tingene vi kjøper i dagligvaren kommer fra, at det er noen som faktisk trykker embalasjen og noen må operere pakkemaskinene.

Gjest Gjest
Skrevet

Alle som jobber innen omsorgsyrker

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror denne tråden er klart bevis på at folk får mer energi av å tenke negativt, de som iritere seg over ting har energi til å skrive lange innlegg om ting de hater og dermed skulle tro de ikke ville tenke altfor mye på i hverdagen, mens vi som velger å se det positive i verden er enten atlfor apatiske til å være aktive på et internettforum, eller muligens ute og ser på den fantastiske verden... jeg vet ikke.

Skrevet

yrker jeg ser på som viktige ogsånn må vel bli:

-Leger

-Brannmenn

-Politi

-lærer(faktisk, haha)

hmm...Også kanskje folk som jobber i media? med avisen / nyheter osv. Hadde hvertfall hvert kjedelig uten å få med seg noen ting som skjedde utenfor husets fire vegger, men verden hadde jo ikke gått under av den grunn.

Gjest Mann_28
Skrevet

Bønder? Hadde ikke vært så kjekt å ikke ha noe å spise.

Gjest Gjest
Skrevet
Bønder? Hadde ikke vært så kjekt å ikke ha noe å spise.

Vi importerer alt i Norge - behøver ikke dyrt norsk landbruk til det.

Gjest Gjest
Skrevet

Det viktigste yrket i Norge må være kontrollør / Controller: alle skal passes på og alle skal følge bruksanvisningen.

Gjest nobilian
Skrevet
Vi importerer alt i Norge - behøver ikke dyrt norsk landbruk til det.

Sant nok - for øyeblikket.

Befolkningsveksten i nær sagt alle deler av verden vil vel snu på det etterhvert, så bønder kommer med på min liste. Det samme gjør fiskere.

Gjest Gjest
Skrevet
Ble litt inspirert av den andre tråden, da jeg så at noen faktisk ser på søppeltømmer som et verdiløst yrke. Dette var faktisk det første yrket jeg kom til å tenke på om jeg skulle sette opp mest verdifulle og samfunnsnyttige yrker. Jeg ser faktisk på det som et viktigere yrke enn feks lege, fordi leger kan de heldigste av oss klare oss uten i lange perioder av livet, mens uten søppeltømmere ville det blitt fullt kaos på få dager (og raskere behov for legene) ;)

Så, verdifulle yrker:

Søppeltømmer

Renholder

Lege

Sykepleier

Ansatte innen transport

IT-ansatte (det meste kneler uten dem nå om dagen)

Så bra å se at noen skjønner hvor viktig jobben min er.

Gjest nobilian
Skrevet
Så bra å se at noen skjønner hvor viktig jobben min er.

Vi er mange som skjønner det. :)

Skrevet (endret)

Verdifulle yrker er de yrkene som lønnes dårlig

omsorgyrker

lærer

transport

service som ansatte i matbutikker, Tine, Agro, Bama osv.

service som i renhold, søppeltømmer osv.

service som i produksjonsbedrifter, kjøtt, tre-material osv.

service som i politi, brannmenn, sykepleiere, hjelpepleiere, hjemmehjelpere osv.

Unntaket er bedriftseiere/ledere, tjener godt, men det er de som skaper arbeidsplasser.

Endret av miss daisy
Skrevet

ansatte i begravelsesbyrå og krematorier. Tenk for en bisarr jobb å kremere mennesker! Men noen må jo gjøre det..

Gjest brutal_mann
Skrevet

Det mest verdifulle yrket finner en ved å fjerne det. Dvs at en fjerner et yrke fra samfunnet og ser hvor lang tid det tar før samfunnet bryter helt sammen. Der denne tiden er kortest er yrket som vinner.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også bønder på lista, og tolker ikke temaet som at dette bare gjelder norske arbeidsplasser. Dessuten skulle jeg gjerne sett hva konsekvensene hadde vært av at vi la ned all skjøtsel av norsk kulturlandskap, evt hva de mest negative til norsk landbruk mener om dette. Forøvrig enig i at norsk landbruk er dyrt og har sine svakheter slik det drives i dag, men alle norske arbeidsplasser er dyre og bøndene er langt fra de eneste som subsidieres. Jeg tror også vi vil se andre utfordringer når det gjelder konkurranse om dyrka mark og matressurser i verden om ikke så altfor lenge. Og skulle vi vurdert utfra et "ideelt" samfunn hvor man ikke levde av å selge plastduppedingser og frisyrer til hverandre, så er det for meg en sunnere målestokk at en tar utgangspunkt i livsnødvendig produksjon av mat, enn i fossil olje. Vanskelig å få gjort noe med, kanskje :)

Skrevet
Det mest verdifulle yrket finner en ved å fjerne det. Dvs at en fjerner et yrke fra samfunnet og ser hvor lang tid det tar før samfunnet bryter helt sammen. Der denne tiden er kortest er yrket som vinner.

Politi

Skrevet

Hjelpepleiere

Sykepleiere

Leger

Psykologer

Jurister

Økonomer

Journalister

Politi

IT-ansatte

Lærere

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...