Gå til innhold

Hvem er det som bestemmer hvilken klasse jeg skal gå i

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg begynte på vgs i fjor og ble den eneste jenta fra den gamle klassen på ungdomskolen som havnet med totalt fremmedede.

Det er tre klasser og vi var 13 fra ungdomsskolen som søkte allmenn, men de andre ble spredd til de andre klassen, sammen med sine venner.

Men hvorfor tok dem ikke meg også? Jeg bor i et boretslag der 4 av mine venniner også bor, den ene vegg i vegg med mitt hus og alle de havnet i samme klasse uten om meg. Jeg skjønner bare ikke hvorfor.

Plukker de bare helt tilfeldig ut? De må da se hvilken skole og klasse vi gikk på før og hvor vi bor, eller?

Har nå prøvd å bytte til den klassen flest av mine venner går i men får ikke bytte og får bare til svar at det er for tynt grunnlag.

Og er ikke bare bare å bli venn de andre i klassen heller. De kjenner hverandre godt, de bor langt i fra meg blant annet og virker ikke noe særlig i møtekommen heller.

Og jeg vil jo gå i klassen med de jeg har skjent siden barneskolen.

Ja, jeg vet jeg høres umoden ut nå, men jeg er så lei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer voldsomt. Der jeg bodde tidligere var det sånn at på barneskolen og ungdomsskolen så satte de opp klassene alt etter hvor man bodde, mens på VGS så gikk de ut fra navn...

Skrevet (endret)

Jeg tror det blir bestemt ut i fra når man takker ja til plassen, det var i allefall den forklaringa som ble gitt da jeg gikk på vidergående. Andre året på videregående søkte jeg om å få bytte klasse, ettersom jeg var den eneste av min gamleklasse som hadde kommet i ny. Og det gikk da greit. :)

Endret av Guriane
Skrevet (endret)

Det er vel forskjellig fra skole til skole hvordan det blir avgjort hvem som havner i hvilken klasse, men det er jo noen i administrasjonen på skolen som avgjør.

Synes dog det er veldig merkelig at du ikke får bytte, de har vel ingen grunn til gjøre det så vanskelig. På skolen jeg gikk på var det på et trinn så mange som ville bytte fra den ene klassen til den andre eller flyttet/sluttet i den første klassen at det ble skikkelig skjevfordeling, 18-19 i den ene klassen, ca 30 i den andre. Det var likevel ikke noe problem.

Endret av Alice i Eventyrland
Skrevet

Har og inntrykk av at det er ganske tilfeldig hvem som kommer i klasse på VGS. Men hvorfor ikke ta det opp med skolen?

Gjest Gjest
Skrevet

Sannsynligvis tar de noe hensyn til elever med behov for spesialundervisning (disse kan ofte havne i mindre klasser, for å minske arbeidsbelastningen på kontaktlærer), i tillegg til at de prøver å sette sammen klasser med de som kjenner hverandre fra før. Men jeg tipper at venner og bosted og sånt tas mindre hensyn til på vgs enn i grunnskolen.

Om de andre klassene er "fulle" vil det kreve mer tungtveiende grunner enn det at man ikke har bestevennene sine i samme klasse for å få bytte klasse, for en flytting vil innebære ekstra arbeid for lærerne for klassen du bytter til.

Hva med å slå deg til ro med at i timene er du stort sett der for å lære uansett, så kan du treffe vennene dine i friminuttene?

Skrevet

Huh, rart du ikke får bytta :S På mitt tredje år fikk vi vite klassene (var bare to på allm. påbygning). Jeg spurte rett etterpå om jeg kunne bytte til den andre og fikk til svar: "Åja du vil heller gå i den andre klassen? Ja det e greit", så gikk jeg rett og slett fysisk til den andre klassen og det var i orden. O.o

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes igrunn ikke det er så rart at du ikke får byttet. Er klassen full så er den full.

Ser en nevner at da hun gikk på skolen var det veldig skjevfordeling mellom klassene, og at det var 10-12 elever mer i den ene klassen og at det ikke var noe problem. Jeg vil nok tro at det er et problem for de lærerene som må ha den store klassen. De får jo veldig mye mer å gjøre i forhold til retting. Og de får jo samme lønn som de som tilfeldigvis får klassen med færre elever. Det er rett og slett urettferdig.

Stort sett er det vel noen som bytter klasse mellom 1. og 2. klasse så du kan jo spørre om du kan få byttet da, og overta den som slutter sin plass? Forhåpentligvis går det i orden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...