Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2010 #1 Skrevet 13. mars 2010 Visste ikke helt hvor jeg ville legge dette innlegget men siden det handler om bikkja mi var det vel mest riktig å plassere det her:) Jeg trenger å komme meg bort, trenger noe nytt i livet mitt. Jeg har mulighet for å jobbe i spania som er drømmen for meg nå. Vet ikke hvor lenge jeg blir. alt fra 2- 9 mnd. Kjæresten blir med. Men jeg har en hund på 1 år. Og lurer på om det er ruskende galt å ta hun med? Jeg har tatt valget med å kjøpe hun og jeg vil ta vare på hun. Jeg jeg trenger dette for meg selv også.. jeg er ett sted i livet der jeg er ganske langt nede og ingenting gleder meg lenger. Men aner ikke hva jeg skal gjøre med bikkja... uff:( noen råd?
Tabris Skrevet 13. mars 2010 #2 Skrevet 13. mars 2010 Har du noen gode venner eller familie som kunne hatt henne mens du var borte?
memorie Skrevet 13. mars 2010 #3 Skrevet 13. mars 2010 Du må vel selv avgjøre hva som er riktig å gjøre. Det er jo en lang reise, og sikkert en del som må gjøres før man får ta med en hund til Spania. Du får nesten vurdere selv om det er verd det for hundens del, eller om du bør gi den bort/ finne noen til å passe den mens du er borte.Det er kanskje det beste for hunden, så slipper den to slitsomme reiser i løpet av relativt kort tid (avhengig av hvor lenge du blir borte) og kanskje må den i karantene og igjennom ulike andre belastende prosedyrer også... du får selv vurdere om det er gunstig eller ikke for hunden Når det er sagt, så siden du sier det ikke er noe som gleder deg lengre, så vil jeg anbefale deg å få hjelp mot dette også før du drar. Gresset er jo ikke alltid grønnere på andre siden, og det kan være at du behøver å få ordnet opp i en del ting selv, og ikke bare dra fra problemene. Nå sier du jo ikke hvorfor ting har blitt slik som de er, så jeg uttaler meg uten å ha alle fakta her, men jeg håper du finner en løsning på problemene, og om du velger å reise så håper jeg disse problemene ikke er noe som kommer tilbake om du kommer hjem til Norge igjen. Ønsker deg lykke til med va du nå velger
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2010 #4 Skrevet 13. mars 2010 Å ta med hunden til Spania er en relativt smal sak, den trenger bare de rette vaksinene og blodprøvene.
miss daisy Skrevet 13. mars 2010 #5 Skrevet 13. mars 2010 Her er regler og lover for å ta hunden ut av Norge. Som du ser så må dette planlegges 6 mnd i forkant, grunnet rabies vaksinen. Her har du regler og lover du må forholde deg til for å ta hunden inn til Norge.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2010 #6 Skrevet 13. mars 2010 Her er regler og lover for å ta hunden ut av Norge. Som du ser så må dette planlegges 6 mnd i forkant, grunnet rabies vaksinen. Her har du regler og lover du må forholde deg til for å ta hunden inn til Norge. Feil. Blodprøvene kan fint tas i andre land. De må tas 120 dager etter siste vaksine. Om hun vaksinerer for rabies her, reiser til Spania og tar blodprøven der etter 120 dager før hjemreise til Norge så er det en grei sak. Rabiesprogrammet må ikke kompletteres i Norge før utreise.
Tussilago_2 Skrevet 14. mars 2010 #7 Skrevet 14. mars 2010 Feil. Blodprøvene kan fint tas i andre land. De må tas 120 dager etter siste vaksine. Om hun vaksinerer for rabies her, reiser til Spania og tar blodprøven der etter 120 dager før hjemreise til Norge så er det en grei sak. Rabiesprogrammet må ikke kompletteres i Norge før utreise. det er riktig, man er bare avhengig at blodprøven blir analysert hos et godkjent laboratorie mellom 120-364 dager etter siste vaksine. Det er også viktig å tenke på at det er et annet miljø for hunden, hvilken rase er den? Vil den tåle varmen??? Det er også andre sykdommer som kan være farlig både for hunden og deg som feks leptospirose (finnes vaksiner).... Om du tar med hunden bør den være vaksinert mot rabies, leptospirose, den vanlige vaksinen (kennelhoste, leverbetennelse, parvo), behandlet med middel mot sandfluer (feks flåttmiddel)... Personlig ville jeg nok heller funnet noen som kunne passe hunden om mulig...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå