Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2010 #1 Skrevet 13. mars 2010 Plaging går i form av å dyppe meg i snøen, hive snøballer på meg, komme med kommentarer som om vi er kjærester og spørre om jeg blir med på noe. Så er det litt ignorering innimellom. Når jeg er på jobb vil jeg gjerne konsentrere meg om det og ikke oppleve menn som hele tiden vil sette meg på plass på en måte- prøver å ignorere så godt jeg kan, men det påvirker jo meg. Så hvordan håndtere?
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2010 #2 Skrevet 13. mars 2010 Be han/dem dra til helvete, true med å ta det videre, spør om en date, spør hvorfor han/de oppfører seg som forelskede 14-åringer?
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2010 #3 Skrevet 13. mars 2010 Be han/dem dra til helvete, true med å ta det videre, spør om en date, spør hvorfor han/de oppfører seg som forelskede 14-åringer? Det blir mye "skjult" på en måte, det blir liksom "tilfeldig"- og da virker det mer uskyldig, MEN når jeg begynner å legge merke til det såpass mye som jeg gjør plager det meg. Begynner derfor å lure på om det er meg det er noe gale med. Alltid er det slik at jeg skal bli satt på plass på en måte.
Gjest gjest26 Skrevet 14. mars 2010 #4 Skrevet 14. mars 2010 Det blir mye "skjult" på en måte, det blir liksom "tilfeldig"- og da virker det mer uskyldig, MEN når jeg begynner å legge merke til det såpass mye som jeg gjør plager det meg. Begynner derfor å lure på om det er meg det er noe gale med. Alltid er det slik at jeg skal bli satt på plass på en måte. så sett dem på plass! gi dem litt av sin egen medisin.. jeg har gjort det og får en helt annen respekt på jobb nå enn før.. og jeg er en av 2 jenter blandt 30-40 menn! det er ikke så lett.. men det gjelder å ha litt bein i nesa! har du jobba der lenge? jeg gikk kanskje i et helt år før jeg turte å ta igjen med dem.. men etterhvert greide jeg å svare dem på en måte sånn at de skjønte at jeg ikke tolererer enkelte ting.. men de kan godt tulle om andre ting! hvis de kommer med noe skikkelig ille så himler jeg med øya og forteller dem hvor utrolig tåpelige de er! humor og uhøytidelighet er egentlig ganske viktig når man jobber i et mannsdominert firma! håper du finner ut av en måte du kan takle dem på! det er ikke noe gøy å ha det sånn som du har det nå!
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 14. mars 2010 #5 Skrevet 14. mars 2010 Haha, det virker usyldig utifra det du skriver. Menn på jobb klistrer seg inntil meg også, jeg pleier bare å si rett ut at det ikke sømmer seg. Da blir de ganske flaue. Vil du dra det langt nok kan du vel kalle det seksuell trakassering. Men jeg synes dt høres ut som de bare synes du er morsom å erte.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #6 Skrevet 14. mars 2010 Javisst, sikkert morsomt å erte hele gjengen der;) jeg er vant til profesjonelle mennesker og ett faglig høyt nivå, jeg vil ikke måtte passe meg for at spesiellt en av de hele tiden skal sette meg på plass. Det er blitt skikkelig ubehagelig å være der til tider og merket forskjell da vedkommende var sykemeldt. Det får så bare være, skal søke andre jobber.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #7 Skrevet 14. mars 2010 Det er skikkelig slike merkelige ting dette mennesket gjør. Kan bli skikkelig SINT på meg hvis jeg f,eks tar feil "bok med meg ut" I starten var det værre, i stedet for å snakke til meg som ett vanlig menneske sto han og skrek over hodet mitt. Hvis dette kommer av at vedkommende liker å erte meg så be my geast, er ikke vant til slik oppflørsel- virker jo som om han har problemer og at det går ut over meg.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #8 Skrevet 14. mars 2010 Det er skikkelig slike merkelige ting dette mennesket gjør. Kan bli skikkelig SINT på meg hvis jeg f,eks tar feil "bok med meg ut" I starten var det værre, i stedet for å snakke til meg som ett vanlig menneske sto han og skrek over hodet mitt. Hvis dette kommer av at vedkommende liker å erte meg så be my geast, er ikke vant til slik oppflørsel- virker jo som om han har problemer og at det går ut over meg. Du må si til han at du ikke godtar slik behandling. Si at han får skjerpe seg.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #9 Skrevet 14. mars 2010 Du må si til han at du ikke godtar slik behandling. Si at han får skjerpe seg. Jeg vet, tror egentlig det er en form for maktdemonstrasjon, er tydelig de bevisst forsøker å få oppmerksomheten min eller provosere meg. Som regel klarer de det ikke. Samtidig kan noen være hyggelige også, si fine ting og spør også om vi skal finne på noe sammen med andre. Det jeg ikke forstår.
Gjest Supermimz Skrevet 14. mars 2010 #10 Skrevet 14. mars 2010 Plaging går i form av å dyppe meg i snøen, hive snøballer på meg, komme med kommentarer som om vi er kjærester og spørre om jeg blir med på noe. Så er det litt ignorering innimellom. Når jeg er på jobb vil jeg gjerne konsentrere meg om det og ikke oppleve menn som hele tiden vil sette meg på plass på en måte- prøver å ignorere så godt jeg kan, men det påvirker jo meg. Så hvordan håndtere? Det kommer jo an på i hvor stor grad du misliker å bli dyppet i snøen. Om du synest det er greit, så hadde jeg kansje bare vært med på leken, om jeg var deg. Om du synest det er utrolig kjedelig, så hadde jeg nok kjeftet så det smallt, klaget til sjefen og tatt vedkommede til side og forklart ham at slik oppførsel tilhører barneskolen. Om noen kommer med kommentarer om de er kjærester, så kan du feks få dem til å holde kjeft ved å lage et stort kakk i egoet deres ala; Ikke om du var den siste mannen på jorden / nei, har ikke så dårlig smak (uten å smile, det er viktig) Vær like tøff og frempå som dem er. De som er saklige og kommer med hyggelige forslag til sosiale lag, så kan du jo kansje takke nei eller være med for å være hyggelig, det kommer HELT an på hva DU vil. Det som er viktig er at bråkemakerene lærer at det ikke hjelper dem noe ved å være bøllete, men at det som faktisk fungerer er å være voksen. Du behøver ikke være hyggelig med de som tråkker deg på tærne.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #11 Skrevet 14. mars 2010 Vel, det virker som om det er noe med meg som får folk i arbeidslivet til å ville "plage" meg på en eller annen måte. Jeg gjør bare jobben min og er rolig og forsiktig. Likevel blir det slik. Har snakket med andre om det og en del opplever det samme, så er ikke alene. De får bare holde på, fra nå av skal jeg virkelig bare møte det med tausehet og ignorering, mulig det trigger de mer- men det får bare være, er ikke betalt for å våse.
Gjest Ekte_Mann Skrevet 14. mars 2010 #12 Skrevet 14. mars 2010 Finn deg en arbeidsplass der du slepper menn med dårlige sosiale antenner. En ekte mann, har respekt og verdighet. Disse mennene du snakker om, har mistet den.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #13 Skrevet 14. mars 2010 Jeg er vant til å jobbe sammen med menn, og har aldri opplevd noe slikt som du skriver om. Hadde en av mine kolleger kastet seg over meg og duppet meg i snøen, hadde jeg fått hakeslepp. Det høres jo ut som om du jobber sammen med personer som nettopp har gått ut fra barneskolen. Dere har vel jevnlige medarbeidersamtaler hos dere? Dersom slik oppførsel er vanlig, og noe du opplever med jevne mellomrom, ville jeg tatt opp dette på medarbeidersamtalen. Jeg ville også sagt rett ut til den det gjelder at dette ikke er akseptabel oppførsel. Dersom han likevel fortsetter, får du gi ham et velrettet spark et visst sted og se hvordan han liker det.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #14 Skrevet 14. mars 2010 Jeg er vant til å jobbe sammen med menn, og har aldri opplevd noe slikt som du skriver om. Hadde en av mine kolleger kastet seg over meg og duppet meg i snøen, hadde jeg fått hakeslepp. Det høres jo ut som om du jobber sammen med personer som nettopp har gått ut fra barneskolen. Dere har vel jevnlige medarbeidersamtaler hos dere? Dersom slik oppførsel er vanlig, og noe du opplever med jevne mellomrom, ville jeg tatt opp dette på medarbeidersamtalen. Jeg ville også sagt rett ut til den det gjelder at dette ikke er akseptabel oppførsel. Dersom han likevel fortsetter, får du gi ham et velrettet spark et visst sted og se hvordan han liker det. Jeg vet, han kan finne på å hive snøballer på meg når meg ikke ser det og når jeg gir beskjed kaller han meg bare frustrert frue, eller han truer med å dyppe meg. Når jeg sier sint SLUTT så stopper han i hvertfall. Nytter ikke med verneombud o,l- det er utrolig mye baksnakking- aldri opplevd maken til lite faglig miljø, søker nye jobber men arbeidsmarkedet er ikke så lett her- må finne en måte å overleve på i mellomtiden.
Gjest Gjest_Helga_* Skrevet 14. mars 2010 #15 Skrevet 14. mars 2010 Jeg vet, han kan finne på å hive snøballer på meg når meg ikke ser det og når jeg gir beskjed kaller han meg bare frustrert frue, eller han truer med å dyppe meg. Når jeg sier sint SLUTT så stopper han i hvertfall. Nytter ikke med verneombud o,l- det er utrolig mye baksnakking- aldri opplevd maken til lite faglig miljø, søker nye jobber men arbeidsmarkedet er ikke så lett her- må finne en måte å overleve på i mellomtiden. Jeg tror nesten ikke mine egne ører!!! Og lurer fælt på hva slags type jobb du har. Dette/disse mennene kan jo ikke være riktig navla!? Jeg vil råde deg til å skrive ned alle episoder så objektivt som mulig med tid og sted for hendelsen. Dette er ammunisjonen du skal bruke om du engang kommer i en situasjon hvor du ønsker eller må gå videre med saken. Vær voksen nok til å ta det videre til ledelsen selv om du er sjenert selv. Gi dem din skriftlige dokumentasjon, be om et møte noen dager senere, og ha for all del med deg verneombudet. (om verneombud ikke gjør jobben sin, så ta det videre dette også!) Lykke til Helga
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #16 Skrevet 14. mars 2010 Dette har ikke stort med normal omgang med manlige medarbeidere å gjøre. Du har et problem på denne arbeidsplassen som er langt større enn det du beskriver, denne mannen har en personlighet som påvirker miljøet rundt han. Du kan altids forsøke å bli vulgær når han kødder med deg, spør ham rett ut om han trenger et avsug eller spør om det er den tiden av måneden. Eller spør ham om hvor lenge det var siden sist han fikk seg noe, det er godt mulig han holder kjeft da, og det er den typen spørsmål mannfolk gjerne føler seg ærespåkrevd å svare på for å bevise at det de har i buksa ikke bare er til pynt. Jeg hadde mest sanynelig refset ham no inni hamperæva, men jeg er nå en ekte ælveværing og ikke så jævli pen i målet til dagli- no som gir meg en fordel i akkurat det mannsdominerte miljøet jeg jobber i.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #17 Skrevet 14. mars 2010 Jeg tror nesten ikke mine egne ører!!! Og lurer fælt på hva slags type jobb du har. Dette/disse mennene kan jo ikke være riktig navla!? Jeg vil råde deg til å skrive ned alle episoder så objektivt som mulig med tid og sted for hendelsen. Dette er ammunisjonen du skal bruke om du engang kommer i en situasjon hvor du ønsker eller må gå videre med saken. Vær voksen nok til å ta det videre til ledelsen selv om du er sjenert selv. Gi dem din skriftlige dokumentasjon, be om et møte noen dager senere, og ha for all del med deg verneombudet. (om verneombud ikke gjør jobben sin, så ta det videre dette også!) Lykke til Helga Takk, det er ikke verneombud her.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #18 Skrevet 14. mars 2010 Dette har ikke stort med normal omgang med manlige medarbeidere å gjøre. Du har et problem på denne arbeidsplassen som er langt større enn det du beskriver, denne mannen har en personlighet som påvirker miljøet rundt han. Du kan altids forsøke å bli vulgær når han kødder med deg, spør ham rett ut om han trenger et avsug eller spør om det er den tiden av måneden. Eller spør ham om hvor lenge det var siden sist han fikk seg noe, det er godt mulig han holder kjeft da, og det er den typen spørsmål mannfolk gjerne føler seg ærespåkrevd å svare på for å bevise at det de har i buksa ikke bare er til pynt. Jeg hadde mest sanynelig refset ham no inni hamperæva, men jeg er nå en ekte ælveværing og ikke så jævli pen i målet til dagli- no som gir meg en fordel i akkurat det mannsdominerte miljøet jeg jobber i. Hva er ælveværing? ( Hvilke sted i Norge?
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2010 #19 Skrevet 14. mars 2010 hvis du ikke har verneombud på jobben.. hva med HMS ansvarlig???
Gjest Gjest_Helga_* Skrevet 14. mars 2010 #20 Skrevet 14. mars 2010 Takk, det er ikke verneombud her. Ha iallefall med en person du kan stole på. Ofte blir man følelsesmessig engasjert, og da kan det være greit å ha en annen person til stede. Det er en ekstra trygghet for alle parter. Derfor hjelper det også å ha skrevet ned konkrete hendelser, slik at man ikke mister tråden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå